برگزیده ها
انباشت بی‌اندازه زباله در جنگل‌های مازندران

روزانه حدود ۳ هزار تن زباله در استان مازندران تولید و جمع‌آوری می‌شود

مازندمجلس: روزانه حدود ۳ هزار تن زباله در استان مازندران تولید و جمع‌آوری می‌شود که این زباله‌ها در روزهای اوج مسافرت تا دو برابر شده و قد کشیدن ۲۷ کوه زباله در دل جنگل‌ها و بیشه‌ها و یا سواحل رودخانه‌ها و دریای مازندران، مشکلات این دیار را افزون کرده است. وجود شیرابه‌ها و نفوذ به اراضی کشاورزی، منابع آبی نیز دغدغه‌های محیط زیستی در این استان را دوچندان کرده است.

زباله‌های شهری و صنعتی مشکلی است که نه تنها مازندران که شهرهای دیگر ایران از زاهدان تا کرمانشاه و از ایذه تا سراوان با آن دست به گریبانند، اما تبعات آلودگی در این استان به دلیل نزدیکی به کوه و جنگل و دریا بیشتر از جاهای دیگر است.

مازندران، سال‌ها است که در میان زباله‌ها محصور است. از دور زیبا اما از نزدیک دل مردمانش خون است و امروز زباله به بزرگترین مشکل مازندران تبدیل شده که از غرب تا شرق این استان را درنوردیده است.

فعالان محیط زیست می‌گویند که زباله‌ها در استان مازندران به یک مشکل بزرگ شهری تبدیل شده است و مسئولان هم با اقرار به این‌مسئله، ساخت کمپوست و زباله سوز را چاره کار می‌دانند و در این بین اگر چه برنامه‌هایی اجرای شده و به عنوان نمونه کمپوست بهشهر در شرق مازندران راه‌اندازی شده اما دپوی دوباره زباله در مرکز دفن زباله یا افتتاح زباله‌سوز ساری همچنان از سالی به سال دیگر موکول می‌شود و این در حالی است که برخی از کارشناسان ساخت زباله‌سوز را با این شیوه استاندارد ندانسته و چاره‌کار نمی‌بینند.

بسیاری از سایت‌ها و محل دفن زباله در شهرهای مختلف مازندران همچون بابل، آمل، بهشهر، نکا، بابلسر و... سالیان سال و گاهی تا بیش از ۲۰ سال فعالیت دارند و در این مدت نیز کوهی از زباله در این مناطق به وجود آمده و انباشت زباله مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

به خطر افتادن سلامت مردم با شیرابه‌های محل دفن زباله در مازندران

یکی از شهروندان بابلی با اشاره به بوی بسیار بد از انباشت زباله، هجوم حشرات موذی به خصوص مگس به این منطقه، شیوع بیماری‌های پوستی و همچنین جاری شدن شیرابه‌های حاصل از انباشت این زباله به اراضی کشاورزی به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه وجود مرکز دفن زباله در بابل از مشکلات زیست محیطی مردم منطقه است.

ابراهیم گتاب افزود: متاسفانه بوی بد و آلودگی زندگی روستاییان‌منطقه و دام و کشاورزی ما را به خطر انداخته و با وجود اینکه مردم در چند نوبت راه ورود کامیون‌های حمل و تخلیه زباله به این محل را مسدود کردند، همچنان دفن زباله آنجا انجام می‌شود و مسئولان بر این باورند که‌چاره دیگری ندارند.

وی یادآور شد: قرار بود کارخانه کمپوست زباله در منطقه احداث و مشکلات برطرف شود که این مساله هم عملیاتی نشد و همچنان با زباله و بوی بد و شیرابه‌های خطرناک دست به گریبانیم.

نشانه رفتن سلامت‌مردم مازندران با کوه‌های زباله

خسروی یکی از شهروندان آملی هم با اشاره به مرکز دفن زباله در منطقه جنگلی به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه در آمل در بکرترین منطقه و در دل جنگل‌ها شاهد انباشت زباله و کوه زباله هستیم و منطقه عمارت آمل که محل دفن زباله شهرستان است، سلامت مردم را نشانه رفته است.

وی افزود: با توجه به تکمیل بودن سایت زباله عمارت آمل از زباله وعدم ظرفیت کافی، اگر این روند زباله ادامه پیدا کند، وضعیت سلامت آب و خاک و سلامت مردم منطقه با خطر جدی مواجه خواهد شد و مسئولان تا دیر نشده باید به قول‌های داده شده و انتقال زباله از این منطقه اقدام کنند.

این شهروند آملی خاطرنشان کرد: بوی نامطبوع و مشکلات زیستی برای جانوران، در سال‌های اخیر در مرکز دفن زباله عمارت که روزانه ۵۰۰ تن زباله براساس اعلام‌مسئولان در این‌منطقه دپو می‌شود، دغدغه را افزایش داده و این در حالی است که این سایت گنجایش زباله بیشتر را ندارد.

خسروی گفت: ساخت نیروگاه زباله‌سوز و همچنین انتقال زباله دو راه‌حل برای رفع مشکلات زباله در عمارت آمل بود که تنها روی کاغذ باقی مانده است و ماییم و کوهی از زباله و مشکلاتی که پایانی ندارد و امیدواریم که‌ مسئولان شهری و اعضای شورای شهر آمل که در شعارهای انتخاباتی خود دغدغه رفع مشکلات را داشتند در این راستا با قوت وارد عمل شده و اکنون در عمل برای رفع مشکلات گام بردارند و به وعده‌های خود در قبال شهروندان عمل کنند.

زباله مازندران پسماند