برگزیده ها
جزییات لایحه جامع انتخابات تقدیم هیات دولت شد/ جزئیات لایحه

محسن اسلامی جزئیاتی از لایحه جامع انتخابات مبتنی بر سیاست های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری را تشریح کرد و گفت که این لایحه تقدیم هیات دولت شده است

مازندمجلس: مدیرکل انتخابات وزارت کشور امروز دوشنبه جزئیاتی از لایحه جامع انتخابات مبتنی بر سیاست های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری را تشریح کرد و گفت که این لایحه تقدیم هیات دولت شده است.

محسن اسلامی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور گفت: در راستای تحقق وعده ها و برنامه های مقام عالی وزارت مبنی بر تدوین لایحه جامع انتخابات با هدف تجمیع قوانین انتخابات، ایجاد وحدت رویه، سهولت و شفافیت، کارگروه تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان وزارت کشور با محوریت معاونت سیاسی تشکیل و با برگزاری جلسات مستمر، لایحه جامع انتخابات مبتنی بر سیاست های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری، تدوین شد.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه این لایحه در ۵ آذرماه امسال تقدیم معاون اول ریاست محترم جمهوری شد، گفت: لایحه جامع انتخابات مشتمل بر یک مقدمه و ۱۰ فصل کلیات، کیفیت انتخابات، شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان، هیات های اجرایی، اعلام داوطلبین و رسیدگی به صلاحیت آنها، تبلیغات، شفافیت منابع مالی داوطلبان، شکایات و نحوه رسیدگی به آن، صدور اعتبار نامه و آغاز دور جدید، جرایم تخلفات و مجازات هاست.

اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به جزئیات جدید این لایحه گفت: برای نخستین بار سامانه شفافیت مالی در انتخابات سال آتی رونمایی می شود و براساس این سامانه کلیه هزینه های نامزدهای انتخاباتی و حمایت های احزاب در این سامانه ثبت می شود.

 

محسن اسلامی مدیرکل انتخابات وزارت کشور

 

تشکیل کارگروه ساماندهی تبلیغات انتخابات و برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی از دیگر بندهای مهم این لایحه است که تلاش بر این است که در انتخابات سال ۱۴۰۲ فرایندهای تبلیغات نامزدها و فرایند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی رعایت شود.

مدیر کل انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه محور و اساس کار در لایحه انتخابات سیاست های ابلاغی ۱۸ بندی مقام معظم رهبری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است، گفت: در این لایحه پیش ثبت نام نامزدها از جمله مسائل نوآورانه در لایحه است که به نوبه خود وقت موسعی را برای ثبت نام داوطلبین و موضوع احراز شورای نگهبان فراهم می سازد.

وی گفت: فشردگی زمان که در قانون های قبلی انتخابات وجود داشت، در این لایحه مورد توجه قرار گرفته و تلاش بر این است که فرایند ثبت نام و احراز صلاحیت ها در یک بازه زمانی مناسب تر صورت گیرد و این امر در لایحه تقدیمی به هیات دولت پیش بینی شده است.

اسلامی همچنین گفت: در لایحه جامع انتخابات برای کلیه انتخابات، هیات های اجرایی مرکزی پیش بینی شده که در قوانین قبلی صرفا برای انتخابات ریاست جمهوری این سازوکار مهم در نظر گرفته شده بود.

وی همچنین گفت: در حوزه نظارت شورای نگهبان بر تایید صلاحیت داوطلبین، تامین سلامت انتخابات، فرایند کاملا تعاملی و همکاری با شورای نگهبان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور در پایان با اشاره به این امر که لایحه جامع انتخابات با آسیب شناسی قوانین انتخابات گذشته و با بهره گیری از نظرات کارشناسان و صاحب نظران عرصه انتخابات با  ۲۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی تهیه و تدوین شده است، ابراز امیدواری کرد که این لایحه به سرعت در دستور کار هیات دولت جهت تقدیم به مجلس محترم شورای اسلامی قرار گیرد.

انتخابات مجلس دوازدهم وزارت کشور شورای نگهبان