برگزیده ها
برخی کاندیدای با نفوذ، رقیب‌شان را رد صلاحیت می‌کنند/ قرار است اصلاحاتی انجام شود/ ضرورت اصلاح برخی از اصول قانون اساسی

اصلاحات یا اصلاح حکمرانی به‌معنای تغییر نظام نیست و با تغییر رفتارهای غلط می‌توان نحوه حکمرانی را اصلاح کرد

مازندمجلس: محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تأکید بر ضرورت اصلاح برخی موارد در حکمرانی، گفت: در گذشته و مثلاً در سال‌های 78 و 88 اعتراضات صرفاً سیاسی بود؛ روزهای انتخابات بود و می‌گفتند تقلب شده است، یک مدتی هم بالاخره تندروی‌هایی کردند و بعد هم به حماسه 9 دی ختم شد و مسئله تمام شد؛ سال 96 و 98 بیشتر اقتصادی بود بنزین گران شد و حرف‌های دیگر، این دفعه متأسفانه از بعد فرهنگی شروع شد آن‌هم به‌بهانه فوت خانم مهسا امینی.

وی که با تسنیم گفتگو می کرد افزود: هیچ زمانی ندیده بودم که نظام بین‌الملل یعنی حکومت‌ها، مراکز بین‌‌المللی، ان.جی‌.او.ها و ایرانی‌های مقیم خارج از کشور و... این‌طوری همه‌شان با همدیگر یکپارچه و هم‌صدا پای‌کار بیایند و به آشوب‌ها دامن بزنند؛ سطح ورود دشمن به آشوب‌های اخیر واقعاً بی‌سابقه بوده است.

باید برخی رفتارها را اصلاح کنیم

باهنر با بیان اینکه اصلاحات یا اصلاح حکمرانی به‌معنای تغییر نظام نیست و با تغییر رفتارهای غلط می‌توان نحوه حکمرانی را اصلاح کرد، گفت: در بیانیه گام دوم، مقام معظم رهبری مفصل این بحث را مطرح کردند که "ما یک سری شعارها داریم که الی الابد از آنها دفاع می‌کنیم مثل مشارکت، استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، معارف اسلامی و...، اینها دائمی هست" و اما در همان بیانیه حضرت آقا فرمودند که "در یک بخش‌هایی از کشورمان بین "واقعیت‌ها" و "آرزوهایمان" و "ایده‌ال‌های‌مان" یک فاصله افتاده است" و این حرف دقیقی هم هست.

باهنر با انتقاد از سازوکار رسانه‌ای کشور گفت: متأسفانه نمی‌دانم این موضوع از روی نابخردی است یا دلایل دیگر، متأسفانه رسانه‌های خودمان یا رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و تریبون‌های رسمی واقعیت جامعه را خیلی بدتر از آن چیزی که هست، نشان داده و می‌دهند، یعنی؛ سیاه‌نمایی می‌کنند چه برخی خبرگزاری‌ها چه بعضی وقت‌ها حتی صداوسیما.

هیچ‌‌کس مسئولیت ادعای فساد 92هزار میلیارد تومانی را قبول نمی‌کند

وی با ابراز اینکه "فساد"، "ناکارآمدی"، "سنگین شدن گوش مسئولین" سه واژه پرتکرار در رسانه‌های داخلی است که بیشتر از آنچه هست، بازگو می‌شود، به آنچه با عنوان "فساد 92هزار میلیاردی" در رسانه‌ها مطرح شده است اشاره کرد و گفت: آنچه درباره فساد در رسانه‌ها گفته می‌شود، ده‌ها برابر واقعیت است، مثلاً در موضوع فولاد، اصلاً مشخص نشد که این حرف را چه‌کسی گفته است و مسئولیت آن با چه‌کسی است هیچ‌کس مسئولیتش را نمی‌پذیرید، چون بخش قابل‌توجهی از این رقم، به‌صورت قانونی بوده و برابر با قانون کشور انجام شده و اصلاً فسادی نبوده است؛ حال، هیچ‌کس درباره آن توضیح نداد و مردمی که این رقم را از رسانه‌ها شنیده‌اند، آن را تقسیم بر 80 میلیون می‌کنند و حق خودشان را مطالبه می‌کنند در حالی که هیچ‌کس پاسخگوی این جو به‌وجودآمده نیست.

نائب‌رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم با تأثیری که از رسانه‌ها گرفته‌اند می‌گویند "هرکس در این کشور یک دوره نماینده، مدیرکل، وزیر یا امام جمعه بوده است بارش را برای همیشه بسته است"، گفت: واقعاً این ادعا درست نیست و مثلاً در مجلس، حداکثر 5 درصد نمایندگان بعد از نمایندگی وضعیت اقتصادی بهتری دارند و شاید بیش از 20 درصد آنها بعد از نمایندگی وضعیت‌شان بدتر می‌شود، این را حسب اطلاع می‌گویم بخشی از نمایندگان بعد از دوره نمایندگی بعضاً دخل‌وخرجشان با هم نمی‌خواند و هیچ‌کس نیست اینها را ببیند، خب، مهم‌ترین دلیلی که مردم را نسبت به مسئولین بدبین کرده همین رقابت‌های کم‌ارزش سیاسی و انتخاباتی است.

وقتی‌ همه رقبای انتخاباتی را دزد خطاب می‌کنند؛ مردم همه را دزد می‌دانند

وی گفت: متأسفانه بسیاری از رسانه‌ها و حتی تریبون‌های رسمی، در ایام انتخابات وارد رقابتهای بی‌ارزش می‌شوند، مدام همدیگر را متهم به دزدی و خیانت می‌کنند؛ همین حرف‌ها باعث می‌شود که امروز برخی از مردم صدای هیچ‌کدام از همین مسئولین را نشنوند، خب، وقتی همه دولت‌ها همدیگر را متهم می‌کنند مردم اگر این اتهام‌ها را قبول کنند همه متهم و دزد می‌شوند. رسانه‌ها هیچ‌وقت نگفته‌اند که اوایل انقلاب روستاهای 20هزارنفری ما هم برق نداشتند اما امروز همه روستاهای بالای 10 خانوار برق دارند.

باهنر گفت: درباره رفتار دولت‌ها نیز، سیاه‌نمایی انتخاباتی صدق می‌کند؛ دولت‌ها، دولتی‌های قبلی را منصفانه نقد نمی‌کنند. من به روحانی رأی ندادم اما وقتی دولت ایشان تمام شد، به‌عنوان جامعه اسلامی مهندسین بیانیه دادیم و از خدمات دولت ایشان تشکر کردیم و نقاط ضعف دولت ایشان را هم بیان کردیم و انتظاراتمان را نیز از دولت جدید گفتیم. متأسفانه در هر دولتی آقایان تا آخر دولت اول، فقط بانیان وضع موجود را نقد می‌کنند؛ تریبون‌های رسمی و رسانه‌های حامی دولت یا مجلس هم، تبلیغ غیرممکن‌ها را می‌کنند و وعده‌هایی می‌دهند که با کل بودجه کشور قابل اجرا نیست، مدام از پروژه‌های جدید می‌گویند در حالی که نمی‌دانند رقم مورد نیاز برای پایان دادن به پروژه‌های نیمه‌کاره چقدر است و چه‌میزان بودجه نیاز دارد.

وی با بیان اینکه رفتار برخی مسئولین و اختلاف‌های سیاسی شکاف بین مردم و مسئولین را گسترده‌تر کرده است، گفت: نباید وعده‌هایی بدهیم که توانایی اجرای آن را نداریم، نه توان مالی و نه توان اجرای آن را، این کار جز ناامید کردن مردم و متهم شدن نظام به ناکارآمدی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

آشوب‌ها تمام می‌شود اما صدای مردم معترض به‌عنوان مسئله نباید پاک شود

باهنر خاطرنشان کرد: اغتشاشات اخیر مسئله‌ای است که دیر یا زود تمام خواهد شد اما نباید تصور شود چون آشوب‌ها تمام شده است پس سؤالات و اشکالات مردم به حاکمیت و نظام هم رفع شده است. من برای خروج از وضعیت کنونی، سه پیشنهاد دارم که به آقای شمخانی خواهم گفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جزئیات جلسه فعالان سیاسی با آقای شمخانی گفت: اهمیت این جلسات بسیار بالاست چون من و دیگرانی که به این جلسه دعوت می‌شویم اصلاً فکر نمی‌کنیم که ایشان، خودسرانه این جلسه را برگزار کرده است؛ ما احتمال قوی می‌دهیم که این جلسه، از سوی حاکمیت تنظیم شده است و وقتی چنین جلسه‌ای برگزار می‌شود، یعنی قرار است اصلاحاتی انجام شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهادهایش برای آنچه او خروج از وضعیت کنونی خوانده است، ابراز کرد: یکی همان‌طور که رئیس قوه قضائیه و رئیس‌جمهور قول داده‌اند و هم مجلسی‌ها گفتند باید تریبونی برای اعتراضات در نظر گرفته شود، البته این کار سختی است و ملاحظات امنیتی، اطلاعاتی و فرهنگی دارد. ما برای در نظر گرفتن چارچوب برای اعتراض مردمی، چهل سال تأخیر داریم؛ باید از سندیکاها، ان‌.جی‌.او.ها، احزاب و گروه‌ها برای اجرای این مهم، کمک بگیریم و برای آن تدبیر کنیم، بدانیم که پایان اعتراضات به‌معنای راضی‌شدن مردم نیست و نمی‌توان به این بهانه، صورت مسئله را پاک کرد، امروز این بهانه بود فردا فرد و موضوع دیگری بهانه می‌شود باید موضوع و مسئله را حل کنیم.

کرسی‌های آزاداندیشی را به کلاس درس تقلیل داده‌اند

باهنر با بیان اینکه به توصیه مقام معظم رهبری برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی توجه لازمی نشده است، گفت: برخی فکر می‌کنند که اگر یک استاد دانشگاه سر کلاس با دانشجویانش مباحثه کند، کرسی آزاداندیشی برگزار شده است، درحالی که این با افق دید مقام معظم رهبری در ایده کرسی‌های آزاداندیشی فرسنگ‌ها فاصله دارد.

برخی کاندیداها با نفوذی که دارند رقیب‌شان را به‌اتهام مخالفت با دین رد صلاحیت می‌کنند

این فعال سیاسی گفت: پیشنهاد دوم من به‌عنوان برنامه میان‌مدت، به 2 انتخابات آتی مربوط می‌شود، باید به مردم اطمینان بدهیم که در بررسی صلاحیت‌ها به مرّ قانون عمل خواهیم کرد نه اینکه در یک شهر کوچک که 20 کاندیدا وجود دارد، 19 نفرشان متحد شوند که با نفوذی که دارند، یک نفر را از رقابت حذف کنند. شب انتخابات که می‌شود، رقبا همدیگر را به مخالفت با اصل اسلام و دین و نظام متهم می‌کنند و سعی می‌کنند با همین اتهام‌ها همدیگر را از صحنه خارج کنند؛ این مناسب نیست.

وی افزود: در دوره گذشته انتخابات مجلس، 15 هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند، 7 ـ 8 هزار نفر صلاحیتشان احراز نشد، همان موقع گفتم به خیلی از این 8 هزار نفر ظلم شده است نه تنها به کسانی که رد شده‌اند بلکه ممکن است در تأیید برخی از همین افراد هم ظلم شده باشد، نتیجه این می‌شود که یکی که رأی می‌آورد از فردای پیروزی علیه آن مثلاً 10 نفری که رد شده بودند و کسانی که رأی نیاوردند، جوسازی می‌کند و اینهایی که رأی نیاورده‌اند هم علیه فرد پیروز، یعنی وقتی که باید برای مردم شود مدام صرف رقابت‌های انتخاباتی می‌شود.

باهنر، اصلاح برخی اصول قانون اساسی را با هدف کارآمدی بیشتر نظام سیاسی به‌عنوان پیشنهاد سوم مطرح کرد و گفت: برخی اصول قانون اساسی ثابت هستند و برخی متغیر، باید برخی اصول را با هدف مشارکت بیشتر مردم و کارآمدی بیشتر اصلاح کرد ـ البته این نظر قطعی نیست و باید کارشناسی شود ـ مثلاً نمی‌توان دیگر کشور را با یک مجلس مدیریت کرد باید مجلس دومی تشکیل شود تا مصوبات را به‌صورت دقیق بررسی کند، ممکن است بگویند مجمع تشخیص این کار را می‌کند، نه این‌طور نیست مجمع تشخیص یا شورای نگهبان نه مجلس دوم هستند و نه می‌توانند باشند.

مجلس و دولت با تشکیل احزاب قدرتمند شناسنامه‌دار کارآمد می‌شود

وی اضافه کرد: برای کارآمدی بیشتر مجلس و دولت باید به‌سمت تشکیل چند حزب قدرتمند شناسنامه‌دار برویم که در چارچوب قانون اساسی برای کارآمدی مجلس و دولت فعالیت کنند.

باهنر از ادامه جلسات فعالان سیاسی با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با موضوع بررسی اعتراضات اخیر خبر داد و گفت: این جلسات هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت و به‌نظر می‌رسد همچنان ادامه‌دار باشد. در جلسه اخیر، حدود 37 ـ 38 نفر از همه گروه‌های سیاسی دعوت شده بودند.

آقای رئیسی با احمدی‌نژاد و روحانی دیدار کند و از آنها مشورت بگیرد

نائب‌رئیس سابق مجلس گفت: من پیشنهادم این است که این جلسات در سطوح بالاتر نیز انجام شود؛ دبیرخانه جلسه رؤسای جمهور سابق را برگزار کند؛ آقایان روحانی و احمدی‌نژاد را دعوت کنند تا با آقای رئیسی گفت‌وگو کنند و جلسه بگذارد؛ پیشنهادم این است که آقای رئیسی، برای جلسه رؤسای جمهور از مقام معظم رهبری خواهش کند که به‌عنوان رئیس‌جمهور اسبق، لطف کنند و بپذیرند که این جلسه رؤسای جمهور سابق در محضر ایشان و با حضور ایشان برگزار شود، این آقایان کشور دست‌شان بوده است، خب، چرا نباید از تجربه‌های اینها استفاده کرد. من به آقای روحانی نیز این پیشنهاد را داده بودم به ایشان گفتم که "جز آقای احمدی‌نژاد همه رئیس‌جمهورها حاضرند دعوت شما را برای جلسات مشترک بپذیرند."، الآن هم به آقای رئیسی می‌گویم همه رؤسای جمهور حتی آقای احمدی‌نژاد هم دعوت ایشان را قبول می‌کند، برخی وزرای آقای رئیسی، مثل وزیر امور خارجه و وزیر آموزش و پرورش این‌کار خوب را انجام داده‌اند.

به‌بهانه انتخابات می‌خواهند مانع کمک لاریجانی برای بهبود وضعیت شوند

باهنر با توصیه به اینکه بهتر است از ظرفیت‌ شخصیت‌های مطرح و مؤثری همچون علی لاریجانی برای بهبود وضعیت استفاده شود در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود آقای لاریجانی برنامه‌های خود را برای انتخابات مجلس آغاز کرده است، گفت: من خبر ندارم اما بعید می‌دانم، ممکن است برخی بخواهند با این بهانه مانع فعالیت دیگران شوند، اما آقای لاریجانی مصاحبه کرده و برای کمک به بهبود وضعیت آماده است که کمک کند.

محمدرضا باهنر اصلاح حکمرانی قانون اساسی ردصلاحیت