برگزیده ها
شورای نگهبان باید روش خود را تغییر دهد/ اگر مخالفان در مجلس حضور یابند می‌توان امیدوار بود/ خوش بین نیستم اتفاق مهمی رخ دهد

مجلس باید با افکار و جهت‌گیری سیاسی های مختلف حتی دیدگاه های افراطی شکل بگیرد.

مازندمجلس: غلامحسین کرباسچی در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به خبرگزاری «خبرآنلاین» گفت: باید قبل از هر چیزی نحوه نگاه شورای نگهبان نسبت به کاندیداها و بررسی صلاحیت ها تغییر کند چرا که ممکن است کیفیت مجلس را بالا و پایین کند. دیدگاه شورای نگهبان نباید این باشد که همه نمایندگان از یک طیف، دیدگاه و از یک سلیقه و استانداردی باشند که آن‌ها می پسندند. در واقع مجلس باید با افکار و جهت‌گیری سیاسی های مختلف حتی دیدگاه های افراطی شکل بگیرد.

کرباسچی در خصوص میدان دادن به گروه ها و تشکل ها برای تقویت جایگاه مجلس اظهار کرد: «میدان دادن به گروه‌ها،‌ تشکل های تخصصی، صنفی و اجتماعی در کنار احزاب و جبهه های انتخاباتی خوب است چرا که می توانند کاندیداهای مطلوبشان را در سراسر کشور به عرصه انتخابات وارد کنند و این اقدام باعث ترغیب مردم به افزایش مشارکت عرصه انتخابات خواهد شد، اما باید به این موضوع توجه داشت که اجرای طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس بیشتر از آن‌که به مجلس ارتباط پیدا کند به تغییر دیدگاه شورای نگهبان بر می گردد. البته این‌که انتخابات به شکل حزبی شود یک مسئله ریشه ای است.

او تاکید کرد که اگر احزاب بتوانند در مجلس نقش داشته باشند و نماینده های‌شان را در مجلس پشتیبانی کنند باید بعدا پاسخگو باشند. اگر نماینده ای در مجلس خوب کار نکند یا اکثریت مجلس از یک حزب خاص باشند در حالیکه لوایح خوبی به نفع ملت تصویب نشود و در کل مجلس عملکرد خوبی نداشته باشد باید جوابگو باشند.

این سیاستمدار در ادامه گفت: الان نمایندگان از طریق گروه هایی وارد مجلس می شوند اما بعد از استقرار در مجلس می گویند ما به جایی وابسته نیستیم. چرا؟ از ترس این‌که حزب شان مورد تایید نباشد و این اصلا خوب نیست. لذا اگر نحوه انتخاب شورای نگهبان و تغییر صلاحیت ها تغییر پیدا کند به نظر من خیلی از اشکالات برطرف می شود.

وی در خصوص اهمیت حضور نخبگان در طرح اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: توجه به این مورد هم اهمیت به سزایی دارد. حضور نخبگان مبتنی بر این است که شورای نگهبان یک کیفیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را ملاک قرار دهد نه اینکه صرفا مسائل سیاسی و ایدئولوژیک را ملاک قرار دهد. البته باید دید که حضور نخبگان چطور در این قانون دیده شده است.

او گفت: مسئله تخصص نمایندگان بسیار مهم است چرا که این افراد باید بتوانند در یک مسئله ای نقشی ایفا کنند و اثرگذار باشند. تایید صلاحیتی که هم اکنون در شورای نگهبان انجام می شود صرفا بر مبنای جهت گیری های سیاسی و اعتقادی است. مثلا فلان روحانی که هیچ سابقه اجرایی ندارد و تخصصی در مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور ندارد به یک باره می خواهد مسائل فنی یک کمیسیون را مدنظر قرار دهد و به دنبال راهکار باشد که خروجی تاثیرگذاری نخواهد داشت.

کرباسچی عنوان کرد: شورای نگهبان باید روش خود را تغییر دهد و به جای نگاه صرفا سیاسی و اعتقادی روی این مسائل متمرکز شود که چه کسانی می توانند و باید در این مجلس نقش ایفا کنند و به درد کشور می خورند. در واقع چه کسانی می توانند مسائل کشور را حل و فصل کنند و معضلات را از پیش پای دولت بردارند. لذا باید دید طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس می تواند حلال موضوعات این چنینی باشد.

این سیاستمدار ادامه داد: شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید نگاهی فراتر از یک دوره مجلس داشته باشند و دیدگاه این باشد که ملت و هر قشری در مجلس نماینده ای داشته باشند نه اینکه فقط نمایندگان حزب اللهی و انقلابی اکثریت قاطع مجلس را در دست داشته باشند.

کرباسچی گفت: من خوش بین نیستم که اتفاق مهمی در خصوص این قانون رخ دهد. تاکنون چندین بار در مجلس قانون انتخابات تغییر کرده ولی چون اصل کار دست شورای نگهبان است آنها همان روشی را در نظر می گیرند که از قبل بوده است. لذا رویه شورای نگهبان تعیین کننده اصلی است. اگر این رویه تغییری پیدا کند و به این نتیجه برسند که در مجلس فقط افراد انقلابی و حزب اللهی کافی نیستند و باید از اقشار مختلف و افکار مختلف حتی کسانی که زاویه تندی دارند و ممکن است شورای نگهبان را هم قبول نداشته باشند، هم باید حضور داشته باشند چون اما بالاخره نماینده ملت هستند، می توان امیداور بود که گام های مثبتی برداشته شود و خوش بین بود که تغییری در بحث انتخابات مجلس داده شود.

غلامحسین کرباسچی مجلس دوازدهم انتخابات شورای نگهبان