برگزیده ها
کشور را با برخورد‌های نظامی نمی‌شود کنترل کرد/ بهتر است معترضان دستگیر شده مورد عفو قرار بگیرند

رافت اسلامی، همواره به عنوان یک راهبرد در دستگاه قضا بوده و بدین ترتیب می‌توان موضوعات پیش آمده را مدیریت کرد.

مازندمجلس: شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: در ناآرامی‌های کشور، دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد. برخی از چیز‌هایی که می‌بینیم، اعتراض است که حقیقتاً حق مردم است، چون به کارکرد دستگاه‌های اجرایی انتقاد دارند. اما تنش، درگیری و کشتار وقتی رخ می‌دهد، موضوع معنای دیگری به خود می‌گیرد. رهبر معظم انقلاب هم، معترض را از اغتشاشگر، تفکیک کردند.

او می‌گوید: در جریان ناآرامی‌ها، عده‌ای از آن‌ها که ما معترض قلمدادشان می‌کنیم، دستگیر شدند. از این‌رو، به نظر می‌رسد بهتر باشد معترضان دستگیر شده مورد عفو قرار بگیرند و با تذکر، اجازه داد به زندگی عادی‌شان برگردند. از طرفی، برخی که دستگر شدند، اغتشاشگر هستند. یعنی این افراد، ماموریت داشتند که تنش ایجاد کنند. حال، زندانی کردن افراد، بخشش یا اعدام آن‌ها، در اختیار دستگاه قضایی است.

نماینده قصرشیرین می‌گوید: وقتی مسائل از حوزه اجتماعی عبور می‌کند، سیاسی می‌شود و سپس موضوع، رنگ امنیتی و قضایی و انتظامی به خود می‌گیرد. اکنون موضوع، در مرحله قضایی و انتظامی است. به نظر من، دستگاه قضا باید همه مسائل را از هم تفکیک کند. برخی افراد دستگیر شده، تروریست بودند و روی به ترور آوردند و بحث آن‌ها جداست، مثل حادثه شیراز و اصفهان. اما افرادی معترض بودند و قصدشان تخریب و اختلال نبوده و به نظرم باید رافت اسلامی، شامل حال‌شان شود. رافت اسلامی، همواره به عنوان یک راهبرد در دستگاه قضا بوده و بدین ترتیب می‌توان موضوعات پیش آمده را مدیریت کرد.

حیدری می‌گوید: بررسی حوادث اخیر، رسیدگی‌های قضایی، برخورد‌های پلیسی و اعدام و بازخوردهایش، جزو دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس است. باید همه ابعاد این موضوعات بررسی شود، چون نهایتاً کمیسیون می‌تواند تذکر و توصیه به دستگاه‌ها دهد.

وی در خصوص قاطعیت دستگاه قضا در خصوص اعدام محسن شکاری گفت: عده‌ای معتقدند اگر برخورد صورت نگیرد، ممکن است فضا به همین منوال ادامه پیدا کند و بعضی دیگر می‌گویند اگر برخورد صورت بگیرد، شاید التهابات استمرار پیدا کند. تجربه سه ماه اخیر نشان می‌دهد نباید رویکرد‌هایی را در پیش بگیریم که فضای التهاب در کشور شدت پیدا کند، زیرا به مرور شاهد فروکش کردن ناآرامی‌ها هستیم و مردم هم در حال همراهی کردن هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: همراهی کردن مردم به این معنا نیست که از مطالبات خود عبور کرده‌اند. از طرفی، آقای رئیسی هم اعلام کرد که ما می‌خواهیم حرف همه مخالفان را بشنویم. اگر این حرف رییس جمهور، عملیاتی شود، قطعاً کار خوبی است که دستاورد‌هایی هم به همراه خواهد داشت. شاید این مسیر تا حدی از طریق کمیته حقیقت‌یاب که وزیر کشور شکل داده با حضور معترضان در سالن چهار هزار نفری وزارت کشور، شدنی باشد. یعنی گروه‌ها، احزاب و معترضان دعوت شوند تا صدای خود را به گوش مسئولان برسانند و البته پاسخ هم بگیرند. شخص آقای رئیسی هم باید پاسخگوی مسائل و مشکلات کشور باشد، چون ایشان مسئول و رییس شورای عالی امنیت ملی است.

حیدری می‌گوید: صرفاً با برخورد‌های نظامی نمی‌شود مسائل کشور را کنترل کرد. بخشی از مشکلات کشور، رویکرد اقتصادی دارد. از این‌رو دولت باید اعلام برنامه داشته باشد و شفاف بگوید چه می‌خواهد بکند. حتی بگوید چه برنامه‌ای برای گروه‌های سیاسی و احزاب دارد. این دست کار‌ها بهتر است جایگزین رویکرد نظامی شود. رویکردی که با برخورد توام شود، دستاورد زیادی به همراه نخواهد داشت.

او می‌گوید: اعضای دولت حدود یک هفته است که دور هم جمع شدند و بنا دارند برنامه هفتم توسعه کشور و بودجه سال ۱۴۰۲ را تنظیم کنند. اگر ضرورت‌های امروز کشور در این دو برنامه به صورت واقعی دیده شود، نه مثل بودجه ۱۴۰۱ که ناموفق بوده، بسیاری از نارضایتی‌های جامعه حل و فصل خواهد شد. به نظر من، منشاء و پایه اعتراضات، اقتصادی است و این واقعیت را باید بپذیریم، وگرنه مردم از انقلاب و نظام بدشان نمی‌آید و مخالف آن نیستند. مردم به عملکرد‌ها اعتراض دارند و می‌گویند این مسیر، موثر واقع نشده است. حال در این فضا شاید برخی هم موج‌سواری کنند و ممکن است اسراییل، آمریکا و گروه‌های مخالف و معاند نظام جمهوری اسلامی هم، دنبال بهره‌برداری خود باشند. اگر اقتصاد را به نفع مردم تغییر دهیم، روند کار دشمن هم مختل خواهد شد.

شهریار حیدری پلیس عف عمومی قوه قضائیه