برگزیده ها
مسئولان ما فکر می‌کنند که روش مقابله با خطر، از بین بردن آژیر خطر است/ عذرخواهی مسئولین، از ضروریات انجام گفت‌وگوی ملی

تا وقتی که صدای مردم شنیده نشود و حقوق حقه انها، احقاق نشود، به نظر من ساده انگارانه است که فکر کنیم با پایین آمدن التهابات، اصل مشکل مرتفع شده است.

مازندمجلس:  معین الدین سعیدی در گفتگو با فرارو گفت: یکی از ضروریات گفتمان سیاسی در کشور، ایجاد فضای واقعی جهت گفتگو بین لایه‌های مختلف اجتماع، حاکمیت و مردم است و در واقع یکی از مولفه‌های اصلی مردم سالاری دینی همین موضوع است. اگر قرار باشد که در بحث گفتگو، حاکمیت صرفا با خودش گفتگو کند، نقض غرض است؛ لذا گفتگو باید در یک بستر قانونی انجام شود و از جایگاه برابر برخوردار باشد. آموزه‌های دینی ما هم بر این موضوع اصرار دارند. من از یک سو خوشحالم که رئیس دستگاه قضا که مامور اجرای قانون است، می‌گوید در این شرایط باید سخن مردم را بشنویم و بر ایجاد گفتمان بین حاکمیت و مردم تاکید دارد، اما گا‌ها افرادی در مجلس که خواست و تبلور اراده مردم است و باید بستر ساز گفت و گوی واقعی و نه ویترینی باشد، دستگاه قضا را زیر سوال می‌برند که چرا می‌خواهید شنوای سخنان معترضین باشید!

وی در ادامه افزود: این افراد باید بازتعریفی از مفهوم مردم داشته باشند؛ ما جز نوکری مردم مگر شأنی داریم؟ ما به عنوان نماینده مردم، اگر دنبال مطالبات بحق و قانونی آن‌ها نباشیم پس فلسفه وجودی ما چیست؟ آن‌ها فکر می‌کنند کسانی که به هر دلیل معترض هستند، سرنوشت کشور برایشان مهم نیست در حالی که سرنوشت کشور برای این معترضین مهم است و هیچ نسبتی با دشمنان خارجی ندارند. آن شخصی که می‌گوید حساب بانکی افراد بی‌حجاب را بلوکه کنید، آیا گفتمان امامین انقلاب را در این حوزه دیده اند؟ و نحوه جذب حداکثری که بزرگان کشور داشتند و همه مردم برایشان دارای ارزش بودند را بازبینی کرده‌اند؟ امام راحل جمله‌ای دارند که می‌گویند عالم محضر خدا است و در محضر خدا نباید گناه کرد. این اشخاص فکر می‌کنند در همه عالم باید دوربین‌هایی نصب شود که دائما مردم را پایش کنند تا گناه نکنند؛ که به نظر من چنین تعاریفی متناسب با شأن بالای مردم ایران عزیز نیست.

نماینده  چابهار مسایل معیشتی و اقتصادی را مهمترین چالش اساسی مردم دانست و گفت: در این حوزه، مجلس باید خیلی بیشتر از قبل عمل کند؛ نکته‌ای هم که آقای قالیباف در حوزه حکمرانی نو و اصلاح ساختار‌ها دارند در همین راستا است و امیدواریم که بتوانیم جایگاه مجلس را که محل تبلور خواست و اراده مردم است را به جای واقعی خود بازگردانیم.

سعیدی عذرخواهی مسئولین را یکی از ضروریات انجام گفت‌وگوی ملی، عنوان کرد و ادامه داد: شما بازی ژاپن و کرواسی را دیدید؛ ژاپنی که ۲ غول فوتبال جهان یعنی اسپانیا و آلمان را شکست داد، اما به واسطه باخت در برابر کرواسی آن هم در ضربات پنالتی، مربی این تیم از مردم عذرخواهی کرد. حال این رفتار را با رفتار مربیان تیم ملی و مسئولان ما مقایسه کنید. مشکلات عدیده و چالش‌های بزرگی در کشور پیش می‌آید، اما هیچ کدام از متولیان امر، حتی حاضر نیستند جهت دلجویی از مردم عذرخواهی کنند. متاسفانه فرهنگ عذرخواهی هنوز در کشور جای نیفتاده است که نیاز است این فرهنگ را نهادینه کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در اینکه کشور ما دشمن خارجی دارد که جنگ ترکیبی را علیه ما پایه ریزی می‌کند، تردیدی نیست، اما رهبری تعبیری دارند که مگس در بستر زخم است که فعالیت می‌کند؛ بنابراین ضرورت دارد که در رفتارهایمان بازنگری کنیم، اما ما صرفا به آموزه‌های دینی نگاه کلیشه‌ای داریم. تعابیری که مولای متقیان در نهج‌البلاغه دارند را اگر نگاه کنید می‌بینید که عمده خطاب ایشان به مسئولین است و در نحوه حقوق متقابل ملت و حاکمیت، فرمایشاتی دارند که اگر همان‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهیم بسیاری از چالش‌ها مرتفع می‌شود. به نظر من بخش‌هایی از مسئولان ما فکر می‌کنند که روش مقابله با خطر، از بین بردن آژیر خطر است.

وی افزود: در نشست مشترک مجلس و دولت، آقای قالیباف به درستی اشاره کردن که ساده انگاری است اگر فکر کنید با آرام شدن فضا و پایین آمدن التهابات، اصل موضوع حل شده است درحالی که اینگونه نیست؛ قطعا اگر تدبیر لازم و بایسته‌ای صورت نگیرد آتش زیر خاکستری خواهد بود. من به عنوان نماینده یکی از محروم‌ترین مناطق کشور امیدوارم که ضمن احقاق حقوق مردم، فضایی آکنده از آرامش ایجاد شود تا در بستر آن، توسعه‌های اقتصادی و اجتماعی هم شکل بگیرد، اما تا وقتی که صدای مردم شنیده نشود و حقوق حقه انها، احقاق نشود، به نظر من ساده انگارانه است که فکر کنیم با پایین آمدن التهابات، اصل مشکل مرتفع شده است.

معین الدین سعیدی گفت و گو ملی حکمرانی نو