برگزیده ها
مجلس حداکثری باید جای مجلس حداقلی را بگیرد/ فعال شدن اصلاح‌طلبان در انتخابات، وابسته به مشارکت مردم

اگر امروز انتخابات شکل بگیرد بعید می‌دانم بیست درصد هم شرکت کنند. امیدواریم میزان مشارکت به شصت درصد که در ادوار مختلف معمول بوده، برسد

مازندمجلس: دبیرکل حزب «مردم‌سالاری» درخصوص اخبار مطرح راجع به آمادگی حسن روحانی برای حضور در انتخابات مجلس گفت: من در این مورد خبری ندارم اما آقای روحانی در کدام حزب دبیرکل هستند؟

به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین» مصطفی کواکبیان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری دانشجو پیرامون وضعیت احزاب سیاسی نکات خود را اینچنین بیان کرد: «بنده هم تایید می‌کنم که احزاب باید مجامع خود را با حداقل سیصد نفر عضو تشکیل دهند. کنگره‌های حزب مردم سالاری هیچوقت با کمتر از چهارصد نفر برگزار نشده است. اما واقعیت این است که ما در جمهوری اسلامی به سمت انتخابات حزبی حرکت نکرده‌ایم.

رهبر انقلاب یکبار در کرمانشاه بر امکان برخورداری از نظام پارلمانی تاکید داشتند. نظام پارلمانی یعنی رئیس حزب اکثریت پارلمان به صورت اتوماتیک رئیس دولت می‌شود. ما در بحث قوانین انتخابات مشکل داریم. نظام انتخابات حزبی نداریم. به طور مثال مردم ما وقتی پای صندوق انتخابات می‌روند نباید نام اشخاص را در ورقه رای بنویسند و به سمتی حرکت کنیم که نام احزاب را مکتوب کنند. گاهی مردم به یک لیست کامل رای می‌دهند. این لیست هم جریانی و جبهه‌ای است نه حزبی. در افغانستان و عراق هم نظام انتخاباتی حزبی است. مردم نام فهرست ائتلاف را می‌نویسند نه اشخاص. ما در مجلس هشتم و دهم برای این امر خیلی تلاش کردیم اما چون اکثریت نبودیم نتوانستیم به نتیجه برسیم. به طور مثال می‌خواستیم برای خانم‌ها هم سهمیه‌ای درنظر بگیریم. ما در انتخابات حزبی تاکنون خیلی سهل‌انگاری کردیم.»

احزاب ما باید در چهار یا پنج حزب فعال منسجم شوند

کواکبیان در ادامه با اشاره به تعداد زیاد احزاب کشور از لزوم توجه به انتخابات حزبی گفت: «اینکه بگوییم صد و بیست حزب داریم درست نیست و اگر انتخابات حزبی را بخواهیم جدی بگیریم اینها باید به چهار یا پنج عدد تقلیل پیدا کند. احزاب باید پاسخگو باشند. اگر قرار است یک کرسی هم داشته باشند باید نسبت به فعالیت افراد خود پاسخگو باشند. بعضی هستند در حوزه انتخابیه خیلی چپ هستند اما در مجلس راهنما به راست می‌زنند چون انتخابات حزبی وجود ندارد. بیش از اینکه مشکل انتخابات فعلی ما به احزاب برگردد به غیبت اکثریت مردم در انتخابات بر می‌گردد. در دو انتخابات اخیر که داشتیم و به‌خصوص مجلس یازدهم در خوشبینانه‌ترین وضع شصت درصد مردم غیبت داشتند. این مشکل را باید حل کرد و مشارکت حداقل بالای هفتاد درصد را رقم زد مثل انتخابات 88 که 85 درصد مردم یعنی بیشترین میزان ثبت شد. بخش مهمی از این بحث به وضعیت عمومی مربوط می‌شود. مشکلات اقتصادی خیلی تاثیرگذار است.»

الان زود است که در مورد انتخابات مجلس دوازدهم سخن بگوییم

دبیرکل حزب مردم‌سالاری راجع به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس گفت: «الان زود است برای مجلس دوازدهم تصمیم بگیریم. در شهریور ۱۴۰۲ می‌توانیم بحث کنیم که آیا لیست بدهیم یا خیر. نه اینکه بخواهیم تحریم کنیم. من در مجلس دهم گفتم ما اصلاح‌طلب‌ها فقط شصت نفر در انتخابات مجلس یازدهم برای دویست و نود کرسی‌ کشور نامزد داریم که معرفی کنیم لذا با رد صلاحیت‌های گسترده رقابت انتخاباتی معنا ندارد.»

حسن روحانی حزبی ندارد که برای انتخابات فعال شود

کواکبیان درخصوص اخبار مطرح راجع به آمادگی حسن روحانی برای حضور در انتخابات مجلس گفت: «من در این مورد خبری ندارم اما آقای روحانی در کدام حزب دبیرکل هستند؟ چرا روی اشخاص متمرکز می‌شویم. آقای روحانی حزبی ندارد و این هم حرف عجیبی است که می‌گویند دولت دست اصلاح‌طلب‌ها بود. آقای روحانی مگر اصلاح‌طلب بود. خود ایشان هیچ وقت این را نگفتند و ما هم نمی‌گوییم که او اصلاح‌طلب است. بحث ما این است که احزاب باید قدرتمند باشند و لیست ببندند. چه اصلاح‌طلب، چه اصولگرا و مستقل.»

با حضور سلایق مختلف مجلس حداکثری باید به جای مجلس حداقلی شکل بگیرد

نماینده سابق مجلس در پاسخ به درخواست پیش‌بینی از میزان مشارکت در انتخابات مجلس گفت: «من امیدوارم که وضعیت عمومی کشور درست شود و بحث حضور سلایق مختلف را جدی بگیریم که میزان مشارکت را ببریم بالا. اگر امروز انتخابات شکل بگیرد بعید می‌دانم بیست درصد هم شرکت کنند. امیدواریم میزان مشارکت به شصت درصد که در ادوار مختلف معمول بوده، برسد و بشود انتخاباتی درخور شأن ایران عزیزمان داشته باشیم. ما هنوز برای فعالیت در نظام ناسزا می‌شنویم. ما هم با براندازان مخالفیم و هم با کسانی که می‌گویند هیچ مشکلی نداریم، قطعا مخالفیم.»  

مصطفی کواکبیان انتخابات مجلس دوازدهم