برگزیده ها
حقوق‌های نجومی و رانت‌ها تبدیل به قانون شده است/ انتخابات با بالاترین ضریبِ مشارکت برگزار شود

گرانیگاه تصمیمات دولت و حاکمیت باید با خواست و اراده مردم، تطبیق داشته باشد اما متاسفانه بعضا تصمیمانی گرفته می‌شود که درواقع همچون پوشاندن لباس قانونی به بعضی از رانت‌ها است.

مازندمجلس: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برای توزیع منابع و فرصت‌های شغلی و تحصیلی نیاز به تبعیض زدایی داریم، اظهار کرد: گرانی‌گاه تصمیمات دولت و حاکمیت باید با خواست و اراده مردم، تطبیق داشته باشد؛ اما متاسفانه بعضا تصمیمانی گرفته می شود که در واقع همچون پوشاندن لباس قانونی به بعضی از رانت ها است.

تنظیم ارتباط با کشورها براساس منافع ملی

محمود عباس زاده مشکینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شفقنا در خصوص بیانیه مشترک چین و عربستان، گفت: چین با ایران توافق هایی امضا کرده و مهم این است که به این توافق ها عمل کند که نافی ارتباط چین با دیگر کشورها نیست. چین بر اساس منافع ملی خودش ارتباطش را با کشورها تنظیم می کند لذا ما هم باید بر اساس منافع ملی خودمان با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم اما این کار را نکردیم.

وی ادامه داد: توازن سیاست خارجی، یعنی این‎‌که با هر کشوری در دنیا متناسب با ظرفیت و رغبت آن کشور، احترامی که برای ما قایل است و همچنین متناسب با ملاحظات استراتژیک آن کشور، ارتباطمان را تنظیم کنیم و فرقی نمی کند این کشور در غرب دنیا باشد یا در شرق. اینکه همه ظرفیت ها را در یک کیسه جمع کنیم و یکبار سراغ غرب برویم و بار دیگر سراغ کشورهای شرقی برویم، کار اشتباهی است.

نیاز به تغییر و تحول اساسی در ساختار دیپلماسی خارجی

آقای عباس زاده بیان داشت: منافع ملی ما بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است اما به نظر من ساختار فعلی دستگاه سیاست خارجی ما برای اجرای این استراتژی، ساخته نشده است. یعنی مدیران و تفکری که در آن تربیت یافته اند برای تحقق این استراتژی مناسب نیستند؛ بنابراین نیاز به تغییر و تحول اساسی در ساختار دیپلماسی خارجی داریم و چون این کار را انجام ندادیم، در دولت آقای روحانی همه ظرفیت ها را به سمت غرب و در دولت اقای رئیسی همه آنها را به سمت شرق بردیم.

باید به مردم بباورانیم که گوش ما بیشتر از زبانمان کار می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به آینده مذاکرات هسته ای، گفت: آینده مذاکرات متاثر از اقتدار و تدبیر جمهوری اسلامی ایران خصوصا در سیاست داخلی است چراکه سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است و الان باید چند موضوع را در دستور کار قرار دهیم؛ اول؛ با توجه به مطالباتی که بخشی از مردم آشکارا بیان می کنند نیاز است که ابتدا در حوزه تقویت وحدت و انسجام اجتماعی قدم برداریم که این کار با آوردن ظرفیت همه اقوام و اقلیت‌ها به میدان و تلاش برای تحقق عدالت و بر اساس آمایش سرزمینی در داخل کشور، میسر است. مسوولان و نهادهای حاکمیتی این پیام را باید به مردم بدهند که حرف‌های مردم را می شنوند و این را باید به مردم بباورانیم که گوش ما بیشتر از زبانمان کار می کند.

«گفت‌و‌گو» شعار و ویترین نیست

وی ادامه داد: ما در حوزه گفت‌و‌گو نباید فقط شعار دهیم بلکه باید طرحی نو در اندازیم؛ چراکه «گفت‌و‌گو» شعار و ویترین نیست؛ طرفین گفت و گو باید در جایگاه برابر قرار بگیرند؛ گفت‌و‌گو، جاده یک طرفه نیست و باید امنیت و احترام طرفین هم در زمان گفت و گو و هم بعد از آن حفظ شود؛ یعنی گفت و گو نباید به پاشنه آشیل طرفین تبدیل شود؛ گفت و گو چارچوب اخلاقی دارد که باید رعایت شود و مردم  و طرفین گفت و گو باید راحت حرف های خود را بیان کنند. گفت و گو باید به طرفین، نورانیت و معرفت، تزریق کند نه خوف و نگرانی. این گفت و گو است که هم افزایی و انسجام ایجاد می کند.

لباس قانون به بعضی از رانت‌ها پوشانده‌ایم

آقای عباس زاده با بیان اینکه نیاز به تبعیض زدایی در حوزه مدیریت داریم گفت: برای توزیع منابع و فرصت های شغلی و تحصیلی نیاز به تبعیض زدایی داریم. گرانیگاه تصمیمات دولت و حاکمیت باید با خواست و اراده مردم، تطبیق داشته باشد. اما متاسفانه بعضا تصمیمانی گرفته می شود که درواقع همچون پوشاندن لباس قانونی به بعضی از رانت ها است. مثلا اخیرا با یکی از مدیران ارشد صحبت می‌کردم که می‌گفت «حقوق های نجومی که به عده‌ای داده می شود، قانونی شده است و ما کار خلاف قانون انجام نمی‌دهیم!» این یعنی رانت در حوزه اشتغال، حقوق و تحصیل که باید جمع شود.

برگزاری انتخابات با بالاترین ضریبِ مشارکت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تلاش دشمن برای تجزیه کشور، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران ساختار بسیار محکمی دارد و ورای این نظام، جنگ داخلی، آنارشیزم و تجزیه کشور است. تمام اپوزیسیون کشور ما که از طیف‌های مختلفی هستند، بعد از 43 سال در مورد هیچ مولفه اثباتی، اجماع نظر ندارند. اگر از آنها بپرسید که ورای جمهوری اسلامی چه می خواهند، صد حرف خواهند زد و اجماع آنها تنها در نه گفتن به جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین رسالت تاریخی ما حفظ این نظام برای مانایی ایران است اما حرف من این است که ما باید هزینه این مانایی را با مراجعه به مردم و آوردن ظرفیت مردم به میدان کم کنیم. بنابراین باید طرحی به میان بیاوریم تا با بالاترین ضریبِ مشارکت، انتخابات برگزار شود.

برای مقابله با جنگ ترکیبی فقط از یک حوزه استفاده کردیم

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مقام رهبری فرمودند علیه کشور جنگ ترکیبی تحمیل شده است، پس تدبیر ما برای مقابله با این جنگ، باید ترکیبی از تدابیر امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای باشد. اما امروز می بینیم که 90 درصد تدابیر ما در یک حوزه است که هزینه آن بیشتر می‌شود؛ لذا باید از اصلی‌ترین منابع که مردم هستند، استفاده کنیم.

انتخابات شورای نگهبان گفت و گو دیپلماسی