برگزیده ها
مشکلات یک ملت نیز ناشی از حکمرانی بد است/ حکمرانی خوب یعنی محدودیت دوره قدرت، شفافیت و پاسخگویی

بانی وضع موجود مجلس و دولت یکدست هستند، کشور درگیر مشکلاتی بدیهی مانند آب، گاز و هوا شده است.

مازندمجلس: افزایش قیمت دلار به همراه سایر کالاهای سرمایه ای مانند خودرو و مسکن شرایط معیشتی و اقتصادی مردم را دچار بحران کرده است.هرچند دلار روز گذشته به کانال 38 هزار تومان بازگشت اما این فرایند زنگ هشداری است که روند افزایش قیمت ها ادامه دارد. اخیرا در فضای مجازی ویدئویی از حمید رسایی فعال اصولگرای تندرو منتشر شده که متعلق به گذشته است. او می گوید نگران نباشید اگر رئیسی رئیس جمهور شود فوقش دلار به 5 هزار تومان می رسد دیگر 30 هزار تومان نمی شود! کسانی که امروز در مجلس و دولت هستند پیش از این نقدهای تندی را به نحوه مدیریت اقتصادی دولت روحانی داشتند. عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی گفت: شما هم نتوانستید! در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و نماینده پیشین مجلس انجام داده که در ادامه می خوانید:

به نظر شما نقش دولت سیزدهم در افزایش قیمت ها چیست؟

بنده معتقد هستم شیوه حکمرانی موضوع  مهم جوامع بشری است.نخبگان و کارشناسان در این زمینه دغدغه دارند که حکومت ها در هر کشوری چگونه عمل می کنند.خوشبختی و سعادت یک ملت بستگی به حکمرانی خوب دارد. مشکلات یک ملت نیز ناشی از حکمرانی بد است.

حکمرانی خوبی ارکان مختلفی دارد که بنده به دو رکن آن اشاره می کنم.مسئله اول محدودیت دوره قدرت است.چرخش قدرت باید با خواست و اراده مردم اتفاق بیفتد. مسئله دوم شفافیت و پاسخگویی است. مردم باید بتوانند بدون ترس از حاکمیت سوال کنند. البته وقتی صحبت از ملت می شود یعنی احزاب و رسانه ها بتوانند دغدغه ملت را بیان کنند.

بنابراین وقتی می بینیم قیمت ها با گذشت حدود 16 ماه از روی کار آمدن رئیسی تا این میزان رشد کرده باید دولت و مجلس را مورد بازخواست قرار داد. این دو نهاد بانی وضع موجود هستند. زیرا در افزایش قیمت ها مجلس یازدهم هم نقشی پر رنگ داشته است. روند افزایش قیمت ها به گونه ای بود که قابل باور نیست.اینکه دلار از مرز 40 هزار تومان بگذرد شاید در پیش بینی کمتر کارشناسی مطرح می شد.

نکته جالب این است که افرادی بانی وضع موجود هستند که نقد های بسیار تند و تیزی علیه دولت روحانی و تیم اقتصادی آن مطرح می کردند.در ماجرای ارز ترجیحی به دولت انتقاد می کردند که ارز ترجیحی باعث رانت شده و تولیدکنندگان را به مرز نابودی رسانده است. اما امروز عملا با دلار 40 هزار تومانی همان فساد و رانت وجود دارد اما با این تفاوت که آن زمان قیمت اقلام اساسی ارزان به دست مردم می رسید اما امروز آنهم برای مردم وجود ندارد. افزایش قیمت دلار باعث شکست دولت در اهداف حذف ارز ترجیحی شده است.

نکته قابل توجه این است که ناکارآمدی و عدم توان مدیریت در حالی رخ داده که حاکمیت یکپارچه شده و هیچ نهاد و ارگانی چوب لای چرخ دولت نمی کند.

بی تدبیری در حوزه مسکن باعث شده اگر تا دیروز خانه خریدن خانه محال و دست نیافتنی بود امروز اجاره کردن خانه هم محال و دست نیافتنی شده است. وعده دولت ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال بوده است. دولت وعده هایی در زمان انتخابات داده است که قابلیت اجرایی ندارد.

در تاریخ چین آمده است که دنگ شیائوپینگ با یک سفر به جنوب چین آن منطقه را متحول کرد و به نوعی برای آن برنامه ریزی کرد که به توسعه یافتگی رسید اما با آغاز دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور باید پرسید که دستاورد این همه سفر چه بوده است؟کشور درگیر مشکلاتی بدیهی مانند آب، گاز و هوا شده است.

عملکرد مجلس را در نحوه نظارت بر دولت چگونه ارزیابی می کنید؟

در یک مورد مجلس تاکنون دوبار سوال و یک بار استیضاح وزیر صمت را به جریان انداخته اما هیچکدام منجر به برکناری نشده است. لذا می توان گفت تیغ نظارتی مجلس کند شده است.

علی رغم اینکه در آزادی انتخاب مردم دخالت شد و کاندیدای بسیاری را رد صلاحیت کردند تا مجلس یازدهم و دولت سیزدهم هماهنگ باشند اما عملا این اتفاق رخ نداده است. مجلس با قوانین دستوری با دولت برخورد می کند. قانون بازگشت قیمت کالاهای اساسی به شهریور 1400 برخورد دستوری با اقتصادی و دولت است.

برخوردهای دستوری با اقتصاد از سوی مجلس نشان از رویکرد شعاری با مشکلات کشور است. با دستور نمی شود اقتصاد را مدیریت کرد و منافع مردم را تامین کرد. اقتصاد علم است و پارامترهای مشخص و معینی دارد. مسئولان اقتصادی باید با تدبیر نسبت عرضه به تقاضا را مدیریت کنند. متاسفانه در کنار رویکرد دستوری با اقتصاد در برخی مواقع آن را سیاسی هم می کنند. ورود رویکردهای سیاسی در مسائل تخصصی نتیجه ای ندارد. حتی در فوتبال هم سیاسی عمل می کنند و یکشبه برای 3بازی جام جهانی کیروش را به ایران می آوردند.

مدیریت علمی کشور راهکار عبور از بحران است.اساس تمام فعالیت ها باید رقابت باشد.رقابت در اقتصاد،فرهنگ،سیاسی و ... می تواند به شایسته سالاری،بهره وری و کارآمدی ختم شود.

شفافیت پاسخگویی علی محمد نمازی