برگزیده ها
از یوسف‌نژاد تا شجاعی/ ۲ عضو مجمع تشخیص و وزرای سابق/ دو معاون روحانی هم آمدند /۴۵۷ ادواری در پیش‌ثبت‌نام انتخابات + اسامی

مازندمجلس:با نزدیک شدن به زمان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هر روز خبرهای جدیدی از ثبت‌نام چهره‌های سیاسی و نمایندگان فعلی و پیشین مجلس به گوش می‌رسد. خبرهایی که تصویر واضح‌تری از انتخابات آتی و جریان‌هایی که مجلس آتی را به دست خواهند گرفت، به نمایش خواهد گذاشت. براساس خبرهایی که «دنیای اقتصاد» به آن دست یافته حداقل ۴۵۷نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درمرحله پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند.

۴۵۷ ادواری در پیش‌ثبت‌نام انتخابات

همچنین نتایج بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد درمیان اسامی ثبت‌نام‌کنندگان اسامی دوتن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، دو سفیر اسبق ایران، دو وزیر اسبق، دو استاندار اسبق، دو معاون سابق رئیس‌جمهور، یک معاون پارلمانی، ۹رئیس کمیسیون ادوار مجلس، دو دبیر کل حزب و سه معاون وزیر به چشم می‌خورد.

همچنین با توجه به اینکه گزارش‌ها از ورود غیرمستقیم علی لاریجانی به انتخابات مجلس با ارائه لیستی از نمایندگان ادوار مجلس در شهرهای مختلف حکایت می‌کند، به نظر می‌رسد برخی از این نمایندگان با هدایت و حمایت رئیس مجلس پیشین وارد گود رقابت‌های انتخاباتی شده‌اند.

پیش‌ثبت‌نام متقاضیان داوطلبی نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح ۱۶ مرداد آغاز و ۲۲ مرداد ماه پایان یافت. با این حال اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده دوم اسفند ماه پس از بررسی مراجع مربوطه منتشر خواهد شد. گزارش زیر اسامی برخی از این نمایندگان ادوار مجلس است که مطابق قانون جدید انتخابات مجلس در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم شرکت کرده‌اند.

چند معاون رئیس‌جمهور ثبت‌نام کردند؟

جمشید انصاری چهره اصلاح‌طلب است که سابقه معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان اداری و استخدامی را در زمان حسن روحانی به عهده داشت. محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه که سابقه سخنگویی دولت حسن روحانی و ریاست سازمان برنامه‌وبودجه و نمایندگی دوره‌های سوم تا ششم را دارد.

مجمعی‌ها در فهرست ثبت‌نام‌کنندگان

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص، اصولگرا و نماینده دوره‌های دوم تا نهم مجلس که نامش در میان ثبت‌نام‌کنندگان به چشم می‌خورد. حسین مظفر دیگر عضو مجمع تشخیص است که نماینده مجالس هفتم و نهم که سابقه وزارت آموزش‌وپرورش در دولت اول خاتمی را در کارنامه دارد.

وزرایی که ثبت‌نام کردند

سیدجواد ساداتی‌نژاد، نماینده دوره‌های دهم و یازدهم و وزیر سابق جهادکشاورزی در دولت سیزدهم جزو ثبت‌نام‌کنندگان است. همچنین حسین مظفر نیز از کاندیداهایی است که در کارنامه خود سابقه وزارت دارد.

استانداران

محمدرضا خباز، نماینده دوره‌های چهارم تا هشتم مجلس و استاندار پیشین خراسان شمالی در دولت دوازدهم و استاندار سمنان در دولت یازدهم است. محمدمهدی شهریاری هم نماینده مجلس هشتم و استاندار آذربایجان غربی در دولت دوازدهم و از چهره‌های اصلاح‌طلب است.

کاندیداهایی که رئیس کمیسیون بودند

علاءالدین بروجردی، نماینده حوزه انتخابیه بروجرد در مجلس ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس هفتم، هشتم، نهم و دو سال اول مجلس دهم است. بروجردی پیش از این سابقه معاونت وزارت امورخارجه در دوران علی‌اکبر ولایتی را نیز داشته است. او از چهره‌های نزدیک به لاریجانی محسوب می‌شود.

غلامرضا تاجگردون، سیاستمدار، اقتصاددان، مدرس دانشگاه است که در ادوار نهم و دهم، به‌ عنوان نماینده‌ گچساران در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. او از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بود. در دوره‌ یازدهم مجلس اعتبارنامه‌ تاجگردون رد شد و از راه‌یابی به مجلس باز ماند.

محمدعلی پورمختار، نماینده دوره نهم و دهم مجلس و عضو کمیسیون قضایی از حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ در استان همدان و رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی بود. پورمختار برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم هم ثبت‌نام کرده بود که از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد.

داوود محمدی، نماینده دوره‌های نهم و دهم مجلس از حوزه انتخابیه‌ قزوین، آبیک و البرز در استان قزوین است. وی در دوره دهم مجلس، برای چهار دوره متوالی به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در صحن علنی مجلس از طرف نمایندگان انتخاب شد. او همچنین ریاست دادگاه‌های انقلاب استان زنجان و مدیر کل بازرسی این استان را در کارنامه خود دارد.

عزیز اکبریان، نماینده حوزه انتخابیه البرز در مجالس هشتم، نهم و دهم مجلس و رئیس کمیسیون صنایع در مجلس دهم است.

شهاب‌الدین صدر، نماینده دوره‌های چهارم، پنجم و هشتم مجلس و رئیس کمیسیون بهداشت درمجلس هشتم و اصولگرا است.

همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و دهم و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم است. احمد مازنی از چهره‌های اصلاح‌طلب در مجلس دهم است که ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس دهم را بر عهده داشت.

سفرای سابق هم آمدند

محمد رئیسی، نماینده اصلاح‌طلبان دوره ششم و سوم مجلس از حوزه انتخابیه شهرکرد، سامان و بن بود. او سفیر ایران در ارمنستان دوره مسوولیت۱۳۹۱ - ۱۳۹۴ بود. حسن قشقاوی نماینده مجلس چهارم و ششم است که سفیر سابق ایران در قزاقستان، سوئد و اسپانیا است.
تکمیل فهرست پیش‌ثبت‌نام‌ها با معاونین سابق وزرا

رمضانعلی سبحانی‌فر، سیاستمدار اعتدال‌گرا است که در ادوار نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نماینده‌ حوزه انتخابیه سبزوار بود. سبحانی‌فر در ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان معاون وزیر و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران منصوب شد. او سخنگوی حزب اعتدال و توسعه است.

هادی قوامی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و نماینده‌ سابق حوزه‌ انتخابیه‌ اسفراین و بام و صفی‌آباد در دوره هشتم، نهم و دهم مجلس است. وی پس از پایان دوره نمایندگی مجلس به سمت معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب شد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، اصلاح‌طلب و نماینده دوره‌های پنجم، هشتم و دهم که در کارنامه‌اش سابقه معاونت پارلمانی وزیر اقتصاد در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی را دارد.

نمایندگانی که چند دوره در مجلس حضور داشتند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی مجلس نهم و دهم و رئیس فراکسیون مستقلین،

منصور حقیقت‌پور نماینده دوره نهم مجلس و نزدیک به علی لاریجانی،

بهرام پارسایی نماینده مجلس دهم و سخنگوی فراکسیون امید و اصلاح‌طلب،

عبدالکریم حسین‌زاده رئیس فراکسیون حقوق شهروندی در مجالس نهم و دهم،

فریده اولادقباد نماینده مجلس دهم و رئیس فراکسیون زنان مجلس و اصلاح‌طلب،

الهه راستگو عضو شورای شهر تهران و نماینده مجلس در دوره پنجم و اصولگرا،

مجتبی رحماندوست نماینده دوره نهم و اصولگرا،

حمید رسایی نماینده دوره‌های هشتم و نهم که به اردوگاه اصولگرایان و جریان شریان تعلق دارد،

زهرا ساعی، نماینده دوره دهم و اصلاح‌طلب که سابقه سرپرستی دفتر امور بانوان و خانواده را در کارنامه خود دارد، ‌

فاطمه سعیدی نماینده مجلس دهم و اصلاح‌طلب،

رمضان شجاعی کیاسری اصولگرا و قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم،

مهدی کوچک‌زاده اصولگرا و عضو جبهه پایداری و نماینده مجالس هفتم تا نهم،

محسن کوهکن اصولگرا و نماینده سه دوره چهارم، هفتم و هشتم،

اسماعیل گرامی‌مقدم اصلاح‌طلب و عضو اعتماد ملی و نماینده مجلس هفتم،

موسی قربانی نماینده مجالس پنجم تا هشتم و اصولگرا،

علیرضا محجوب نماینده ادوار پنجم تا دهم و اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب کارگر،

علی مطهری نماینده دوره‌های هشتم تا دهم و اصولگرا،

فاطمه آلیا نماینده اصولگرای مجلس هفتم، هشتم و نهم مجلس،

محمدجواد ابطحی نماینده مجالس هشتم و دهم مجلس و وابسته به جریان اصولگرا و پایداری،

لاله افتخاری نماینده اصولگرای مجالس هفتم، هشتم و نهم مجلس،

سید فرید موسوی نماینده مجلس دهم و اصلاح‌طلب،

جلال میرزایی نماینده مجلس دهم و اصلاح‌طلب،

حسین نجابت نماینده مجالس هفتم تا نهم و اصولگرا،

محمدعلی وکیلی نماینده مجلس دهم و اصلاح‌طلب،

سعدالله نصیری قیداری نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم با سابقه ریاست دانشگاه شهید بهشتی،

شهلا میرگلو بیات نماینده دوره‌ نهم مجلس و اصولگرا،

غلام‌حیدر ابراهیم‌بای سلامی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و پنجم،

سید حسین نقوی حسینی نماینده اصولگرا دوره هشتم، نهم و دهم مجلس و عضو جبهه پایداری و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم و

سید جاسم ساعدی نماینده‌ شوش در دوره‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی است.

انتخابات مجلس دوازدهم