برگزیده ها
دولت رئیسی تردمیلی است، فقط می‌دود/ بی‌برنامگی و رفیق‌بازی دولتمردان، کار را بحرانی کرده است

آمارسازان با نفی موفقیت‌های گذشته، به دنبال دستاوردسازی هستند، روزی شش هزار میلیارد تومان خلق پول می‌شود

مازندمجلس: غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده سابق رشت در واکنش به وضعیت تجارت داخلی و بین‌المللی ایران و همچنین وضعیت اقتصادی کشور و چالش‌های پیش‌رو به کیان آنلاین می‌گوید: برخی در کشور به دنبال این هستند که وضعیت تجاری و اقتصادی ایران را به نسبت خوب نشان دهند و متاسفم که عددسازان و آمارسازان نمی‌گذارند واقعیت‌ها آن‌طور که هست، نمایش داده شود. این در حالی است که انتظار داشتیم دولت آقای رئیسی، دولت راستگویان باشد.

آمارسازان با نفی موفقیت‌های گذشته، به دنبال دستاوردسازی برای خود هستند

او می‌گوید: برخی از همین آمارسازان با نفی موفقیت‌های گذشته، به دنبال دستاوردسازی برای خود هستند. از طرفی، این افراد این‌قدر دروغ‌های بزرگ می‌گویند که خودشان هم باورشان شده است. از سوی دیگر، برخی هم دروغ نمی‌گویند، ولی، چون آمار نادرست به آن‌ها دادند، از این‌رو اطلاعات اشتباه به مردم می‌دهند. مثلاً یکی از ائمه جمعه گفته در دو سال گذشته، چند هزار واحد تولیدی فعال شده یا حدود ۲ میلیون مسکن ساخته شده که این رقم‌ها در هیچ منطقی نمی‌گنجد.

تراز تجاری اقتصاد ایران منفی است

نماینده سابق رشت می‌گوید: باید بگویم که تراز تجاری ایران، منفی است، یعنی واردات ایران از صادراتش بیشتر است و اگر صادرات نفتی را از سبد کشور خارج کنیم، آمار فاجعه‌بارتر هم خواهد شد. از طرفی، برخی کالا‌هایی به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود که نیاز داخل است، مثل مرغ و لبنیات که باید تا حد قابل ملاحظه‌ای جلوی صادرات آن‌ها گرفته شود.

روزی شش هزار میلیارد تومان در کشور، خلق پول می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم می‌گوید: ایران در تراز تجاری به شدت مشکل دارد. اکنون و به گفته آقای حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، روزی شش هزار میلیارد تومان در کشور، خلق پول می‌شود. الان گردش پول مثل گذشته عدد چهار و خرده‌ای را نشان نمی‌دهد و رقم بالاتر از هفت است، یعنی یک ریال، هفت ریال را تولید می‌کند.

او می‌گوید: حجم بزرگ نقدینگی، تورم، رکورد وحشتناک حاکم بر کشور، تعطیلی کارخانه‌ها، عدم وجود ثبات کاری و ارائه ارقام بدون پشتوانه مسئولان در خصوص تولید شغل، اوضاع و احوال کشور را نگران‌کننده‌تر از همیشه کرده است. مسئولان دولت سیزدهم حتی توانایی ارائه سند یک درصد افرادی که در این دولت شاغل شدند را هم ندارند، یعنی نمی‌توانند با کد ملی در یک روزنامه، اسامی افراد شاغل‌شده را چاپ کنند تا ما قابلیت راستی‌آزمایی را داشته باشیم.

دولت نباید خودش روی به گول‌زدن خودش بیاورد

جعفرزاده می‌گوید: برای داشتن اقتصاد پویا و ارائه راه‌حل در جهت بهبود اوضاع مردم و کشور، باید واقع‌گرا بود که این توصیه اکید من به دولت است و بعید می‌دانم آن‌ها این را بپذیرند. دولت نباید خودش روی به گول‌زدن خودش بیاورد. چه اشکال دارد که صادقانه بگویند ما فلان‌قدر تلاش کردیم و فلان‌قدر هم دستاورد داشتیم و این توان ما است. ما منکر تلاش‌گری دولت نیستیم، ولی تا امروز خروجی‌های خوبی را از آن‌ها ندیدیم.

دولت سیزدهم، دولت تردمیلی است، فقط می‌دود

نماینده سابق رشت می‌گوید: دولت سیزدهم، دولت تردمیلی است. یعنی دولتی که خیلی می‌دود، ولی کارش آن‌چنان خروجی ندارد. باید به دولت گفت چرا این‌قدر سوخت مصرف می‌کنید در حالی که می‌توانید یک‌جا بنشینید و فکر کنید که چه باید کرد.

وی می‌گوید: آقای رئیسی کجا رفت شعار به خط کردن اقتصاددان‌ها؟ ارائه هفت هزار صفحه برنامه اقتصادی چه شد؟ آقای رئیسی لطفاً نگاه کنید تا ببینید که برخی کالا در همین دو سال گذشته از ۱۰۰ درصد تا ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. این وضعیت به خاطر این است که دولت تنها به دنبال گزارش کار است.

بی‌برنامگی و رفیق‌بازی دولتمردان، کار را بحرانی کرده است

جعفرزاده می‌گوید: سال‌هاست که مشکل مدیریت در کشور داریم و یکی از چالش‌های اقتصاد ما همین ضعف و سوءمدیریت‌ها است. متاسفانه این موضوع در دولت سیزدهم، پررنگ‌تر هم شد. واقعاً دولت قبل در همه زمینه‌ها به لحاظ مدیریتی، ۱۰ برابر بهتر از مدیران امروز بودند. هرچند تحریم‌ها هم خیلی بر اقتصاد ایران اثر منفی گذاشته است، اما سوءمدیریت‌ها، بی‌برنامگی و رفیق‌بازی دولتمردان، کار را بحرانی‌تر کرده است. متاسفم که امروز شاهد شایسته‌سالاری در کشور نیستیم و مردم هم نظاره‌گر این وضعیت نامساعد هستند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیسی