برگزیده ها
راست میانه ظرفیت انتخاباتی مشخص و محدودی دارد/ تک چهره‌های اصلاح‌طلب با تصمیم شخصی وارد انتخابات شدند

حساب زیادی نمی‌توان روی آرای خاکستری باز کرد.

مازندمجلس: آرایش گروه ها و ائتلاف های سیاسی برای انتخابات مجلس دوازدهم در حال شکل گیری است؛ حال سئوال این است که نقش و تأثیرگذاری هر یک از گروه‌ها و جریانات سیاسی بر معادلات رقابت سیاسی پیش رو چه میزان است؟ تکلیف برخی طیف‌ها مثل رادیکال‌ها در هر دو جبهه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی تا حدی مشخص است اما یکی از این گروهای سیاسی که جا دارد بیشتر به آن پرداخته و ظرفیت‌های انتخاباتی آن را مورد بحث و بررسی قرار داد، راست میانه است.

غلامعلی رجایی در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره نقش و تأثیرگذاری راست میانه بر معادلات انتخابات مجلس گفت: برای پاسخ به این سئوال نخست باید به طور مصداقی نماد این جریان را مشخص کرد تا بعد بتوان درباره میزان اثرگذاری اش صحبت کرد. هر چند برخی آقای لاریجانی را نماد و مظهر راست میانه می دانند اما به اعتقاد من آقای لاریجانی شخصیتی معتدل است که جایگاه سیاسی اش بین جریان اصولگرایی و جریان اعتدال دیده می شود که حتی می توان گفت به اعتدال نزدیک تر است.

وی با این ادعا که آقای لاریجانی و آقای روحانی در حال تفاهم هایی با هم هستند، افزود: آنها دو هدف را دنبال می کنند، هدف نخست توفیق در انتخابات مجلس است تا بعد آن را سکویی برای تصرف پاستور قرار دهند. علت هم این است که اگر اکثریت مجلس در اختیار جریان همسو با اعتدال باشد، رئیس جمهور منتخب بعد از تصرف پاستور مشکل زیادی نخواهد داشت، در غیر این صورت موجب دردسرهایی می شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی باهنر را نماد راست میانه خواند و یادآور شد: سبد رأی این جریان مشخص و محدود است؛ آقای باهنر چهره شناخته شده ای است اما اینکه بتواند در کشور جریان ساز باشد جای بحث دارد. در برخی شهرها نیروهای این جریان رأی می آورند.

وی با بیان اینکه تک چهره های اصلاح طلب نیز که با تصمیم شخصی وارد عرصه انتخابات شدند در مجلس آینده اقلیت خواهند بود، افزود: اینکه چه جریانی اکثریت کرسی ها را در اختیار خواهد گرفت، از الان قابل ارزیابی نیست و نمی توان قضاوت روشنی داشت، بالاخره تا انتخابات 6 ماه زمان باقی است و باید دید تا روز رأی گیری معادلات تحت تأثیر تبلیغات و شعارها به چه صورت می شود.

رجایی گفت: جامعه گرایشی به تفکرات رادیکال ندارد. البته راست میانه و اعتدال نیز سبد رأی محدودی دارند چون سبد رأی اصلاح طلب ها و طیف خاکستری خالی است. از سال 76 تا سال 96 قرار گرفتن آرای خاکستری در سبد رأی اصلاح طلب ها موجب پیروزی آقای خاتمی و آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شد اما امروز حساب زیادی نمی توان روی آرای خاکستری باز کرد.

انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات غلامعلی رجایی