برگزیده ها
ناکارآمدی و سوءمدیریت دولت رئیسی بی‌مثال است

برخی وزرا و مدیران دولت با هیچ متر و معیاری در قواره مدیریت در سطح عالی نیستند

مازندمجلس: استاد اقتصاد دانشگاه گفت: سیستم مدیریتی ملزومات لازم برای کارآمدی را در اختیار ندارد.

هادی حق شناس، استاد دانشگاه و استاندار در دولت دوازدهم در گفت و گو با نواندیش درباره گره های کور اقتصادی اظهار داشت: وقتی گرانی به حدی می رسد که لایه های مختلف مردم تحت تاًثیر قرار می گیرند؛ باید اذعان داشت که مشکل از حالت عادی فراتر رفته و با بحران روبرو هستیم. در واقع شاهد نوعی از ناکارآمدی و سوءمدیریت هستیم که تا کنون و در این چهل و چند سال پس از انقلاب بی مثال است. یعنی اینکه اقلام مصرفی سیر صعودی ۱۰۰ و بعضاَ بالاتر از ۱۰۰ درصدی دارند اینکه تامین قیمت مسکن و حتی اجاره بها برای مردم دشوارتر از هر دشواری شده است و ... موجب شده تا نوعی از یاس و ناامیدی در لایه های مختلف جامعه به وجود آید.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت:‌ ما با دولتی روبرو هستیم که از اولین روزهای پاستورنشینی دولت مردانش مشخص بود که نمی تواند کشور را در مسیر درستی رو به جلو ببرد و فاقد تجربه و بینش لازم هستند، به همین دلیل شعارهای غیرعملی چون ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال می دادند.

او افزود: حالا که ۲ سال از عمر دولت رییسی گذشته است برای همه ملموس است که وزیران و مدیرانی در دولت هستند که با هیچ متر و معیاری در قواره های مدیریت در سطح عالی نیستند. نکته قابل تامل و همچنین تاسف برانگیز هم چیزی غیر از این نیست که سید ابراهیم رییسی نه تنها به فکر ترمیم بدنه کابینه اش نیست بلکه به طور دائم وعده می دهد و مشکلات ماندگار را به دولت قبلی و فلان دلیل و بهمان دلیل مرتبط می داند.

وی توضیح داد: وقتی سیستم مدیریتی ملزومات لازم برای کارآمدی را در اختیار ندارد و با شرایط کشور و همچنین بایدها و نبایدهای مدیریتی آشنایی حداقلی داشته باشد نتیجه اش این می شود که کسری بودجه بی نظمی نقدینگی و در نتیجه شلختگی اقتصادی به طور پررنگی خودنمایی می کند. آنهم در شرایطی که به دلیل قرار گرفتن در حالت تحریم هایی که ماندگار به نظر می رسند لازم و ضروری است که در مدیریت و برنامه ریزی رویکردی را به کار بگیریم که با کمترین میزان خطا کار را رو به جلو ببریم. مهمی که متاسفانه از شهریور ماه ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم شروع به فعالیت کرده است از آ‌ن محروم هستیم.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه در سال منتهی به انتخابات قرار داریم تصریح کرد:‌ نظام برای اینکه بتواند از بزنگاه های سخت به سلامت عبور کند احتیاج مبرمی به اعتماد عمومی دارد که میزان مشارکت در انتخابات بارزترین نشانه اعتماد مردم به نظام سیاسی و اجرایی به شمار می رود. حالا که قرار است کمتر از 6 ماه دیگر انتخابات مجلس را برقرار کنیم لازم است همه ارگان ها و دستگاه ها همه هم و غم شان را به کار بیگرند تا با بهبودی وضعیت مردم را به این نتیجه برسانند که اگر در انتخابات رای بدهند می توانند قدم مثبتی در راستای اصلاح بردارند.

وی تاکید کرد: این مهم در حالی است که در رفتار و تصمیم گیری های ارگان های مختلف به ویژه دولت هیچ نشانه ای برای جلب رضایت مردم مشاهده نمی شود. امیدوارم افراطیون و تندروها در این مدت باقی مانده به اهدافشان نرسند تا شرایط برای انتخاباتی پر رای و البته فضا برای کاهش مشکلات و دغدغه های عمومی فراهم شود.

حق شناس در پایان گفت:‌ بی تدبیری، سوءمدیریت، ندانم کاری، تصمیم گیری های اشتباه و ... در حالی این روزها به کرات مشاهده می شود که بیشتر از هر مقطع و برهه دیگری به رویکرد منطقی احتیاج داریم.

هادی حق شناس رئیسی