برگزیده ها
سرانه مصرف گوشت در عربستان ۲۰ کیلو در ایران ۲ کیلو/ دولت در گفت‌وگو با مردم صداقت ندارد/ مردم دچار سو تغذیه شده‌اند

یکدستی دولت و مجلس باعث فساد شده است

مازندمجلس: دولت سیزدهم، بیش از نیمی از عمر خود را گذرانده و منصفانه است که در این شرایط، وضعیت کنونی اقتصاد کشور و مردم مورد قضاوت کارشناسان قرار بگیرد، زیرا دو سال، زمانی قابل ملاحظه‌ای برای اثبات یک دولت است.

به گزارش اقتصاد24، در همین رابطه، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: به نظر من، شرایط کنونی کشور در حوزه اقتصاد و معیشت مردم، بر همگان روشن است. قرار نیست خیلی کارشناسان نظر دهند، زیرا عموم مردم می‌توانند یک نگاه سطحی به کسب و کار و سفره خود بیاندازند تا عیار دولت سیزدهم با آن همه شعار‌های پرزرق و برقی که داد، مشخص شود.

دولت سیزدهم صداقت لازم را در گفت‌وگو با مردم ندارد

وی افزود: یکی از نگرانی‌های من نسبت به عملکرد دولت سیزدهم، مخصوصاً در حوزه اقتصاد این است که در گفت‌وگو با مردم، صداقت لازم را ندارند و همین رویکرد باعث شده، متعدداً و مکرراً آمار‌هایی را از زبان دولتمردان بشنویم که حقیقت این روز‌های اقتصاد و سفره‌های مردم نیست.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت تلاش دارد که ورود به سازمان شانگهای و بریکس را موفقیت‌های بزرگ در عرصه اقتصاد قلمداد کند. اولاً باید بگویم که بریکس متشکل از تعدادی از کشور‌هایی است که نمی‌توان از آن‌ها به عنوان قدرت اقتصادی نام برد. این کشور‌ها که از اقتصاد برتر دنیا عقب افتاده‌اند، دور هم جمع شدند تا راهکاری برای خروج خود از این وضعیت و رسیدن به موفقیت پیدا کنند. از طرفی، ورود ایران به پیمان شانگهای زمانی ارزشمند است که بتوانیم در بازار اقتصادی جهان، نقش‌آفرینی کنیم.

جعفرزاده در ادامه بیان کرد: وقتی هیچ بانکی در دنیا نتواند به واسطه اینکه ایران در لیست سیاه اف ای تی اف است با ما مراوده مالی کند، خیلی حضورمان در سازمان و پیمان‌های اقتصادی همراه با خروجی نیست. از سوی دیگر، مدت‌هاست که ایران به سازمان شانگهای پیوسته است، زمانی که مردم تغییر و تاثیری در کسب و کار و بزرگ‌شدن سفره‌هایشان نمی‌بینند، طبیعی است که ما موفق نبوده‌ایم.

وی اظهار داشت: اقتصاد، یعنی واقعیت را ببینیم، جایگاه خود را پیدا کنیم و در سعه صدر و با خردجمعی و نه فقط با حضور افراد و گروهی معدود، برای آینده کشورمان، نقشه راه ترسیم کنیم. اکنون دولت سیزدهم، این مسیر را دنبال می‌کند؟ خیلی دوست دارم یک نظرسنجی از اقتصاددانان کشور شود تا مردم متوجه شوند، روند کاری دولت چیست.

قرار نیست با سانسور حقیقت، خود را کارآمد نشان دهیم

این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: اگر امروز دولت بگوید ما یک میلیون شغل ایجاد کردیم یا مثلاً دو میلیون مسکن ساختیم و چند درصد رشد اقتصادی داشتیم، مشکل کشور و معیشت مردم حل می‌شود؟ اقتصاد، علمِ برآمده از آمار و ارقام است. از این‌رو علاقه‌مندم که یک مرکز پژوهش بی‌طرف، دو سال اول دولت آقای روحانی را با آقای رئیسی مقایسه کند تا ببینیم وضعیت چگونه بوده و چگونه هست. دولت آقای رئیسی باید بداند که حق ندارد دو سال کاری‌اش را با هشت سال دولت قبل مقایسه کند. قرار نیست با سانسور حقیقت، خود را کارآمد نشان دهیم.

جعفرزاده گفت: در عربستان، سرانه مصرف گوشت ۲۰ کیلو و در ایران دو کیلو است. خیلی از مردم، توان خرید شیر را ندارند. گرانی‌ها باعث شده افراد زیادی دچار سوءتغذیه شوند. واقعاً نمی‌دانم اصرار دولت برای ارائه این همه گزارش خلاف چیست؟ آیا دولت سفیدنمایی کند، مردم درب یخچال‌شان را باز کنند، داخل آن پربارتر می‌شود؟

وی تصریح کرد: دولت شعار‌های زیادی در خصوص نظم و نسق دادن به وضعیت ساخت و بازار خودرو داد. واقعاً این حمایت عجیب دولت از خودروسازان داخلی را نمی‌فهمم. من منکر حمایت از تولید داخل نیستم، اما وقتی خودروی ملی، میزان مصرف سوخت را ۱۰ برابر می‌کند و به واسطه بی‌کیفیتی‌اش، هر سال، جمعیت زیادی را به کشتن می‌دهد و یا نقص عضو ایجاد می‌کند و بیش از اندازه هم گران است، انصاف است که این همه از این دو خودروساز حمایت شود؟ واقعاً مقاومت دولت در عدم‌واردات خودرو چیست؟ آیا این مسیر، حمایت از مردم و اقتصاد کشور است؟

یکدستی دولت و مجلس باعث فساد شده است

نماینده سابق رشت در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های من، یکدستی دولت و مجلس بود. این وضعیت باعث فساد شده، چون خیلی کسی از کسی ایراد نمی‌گیرد. فقط امیدوارم که مجلس و دولت در این زمان باقی‌مانده کاری‌شان، رودربایستی و آمارسازی‌های بی‌پشتوانه که باعث عصبانیت مردم می‌شود را کنار بگذارند و فقط به پیشرفت ایران و بهبود زندگی مردم فکر کنند.

سو تغذیه تورم معیشت اقتصاد غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی