برگزیده ها
تمرکز بیشتر اصلاح‌طلبان بر شهرستان‌ها/ تلاش برای کسب ۱۷۰ کرسی در مجلس

باتوجه به عملکرد مجلس یازدهم به‌خصوص نماینده‌های شهرستان‌ها مردم اشتیاق بیشتری به اصلاح‌طبان نشان خواهند داد.

مازندمجلس: تنور انتخابات برای احزاب و جریان‌های سیاسی در حال گرم شدن است در این میان، اصولگرایان اگر چه پیشاپیش به استقبال پیروزی رفته و خود را برنده میدان ۱۴۰۲ می‌دانند و تحرکات انتخاباتی شان از رقیب بیشتر است اما با وجودِ بر و بیایی که در خیمه جناح راست به راه افتاده، نشانه ها حکایت از آن دارد که دیگر خبری از وحدت حتی وحدت دقیقه نودی سال ۹۸ در بین اصولگرایان نیست و باید منتظر رقابت در درون اردوگاه راست باشیم.

خبرآنلاین در تحلیلی با اشاره به ۳ جریان اصلی انتخابات نوشت: برخلاف اصولگرایان، اصلاح طلبان هنوز وضعیتشان معلوم نیست و به قول معروف هنوز نمی‌دانند با خودشان و حاکمیت چندچند هستند و کاسه چه‌کنم‌شان دست به دست می‌چرخد؛ از همین روست که برخی از آنها از عدم حضور در انتخابات می گویند و برخی دیگر معتقد به حضور در میدان رقابت هستند حتی با وجود بسته بودن فضا. اما برخلاف تناقض نگاه های انتخاباتی در اردوگاه چپ به نظر می رسد اعتدالیون آماده سازی برای حضور در انتخابات را کلید زده اند. محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در گفتگو با روزنامه اعتماد، ورود جدی حزب اعتدال و توسعه به فضای انتخاباتی خبر داده است.

اعتدالیون در این دوره مستقل وارد میدان خواهند شد یا تن به ائتلافی مدل ائتلاف سال ۹۴ می دهند؟ پاسخ به این سوال بسته به سیگنال ها و دست فرمان شورای نگهبان در انتخابات پیش رو است. اگر فضای انتخاباتی به سمت باز شدن برود به نظر می رسد اعتدالیون هم توان حضور مستقل در انتخابات را داشته باشند هم با طیف اصلاح طلبانی که معتقد به حضور عملیاتی در انتخابات هستند پیوند ائتلافی برقرار کنند.

برنامهها طبق روال در جریان است

«کمال‌الدین پیرموذن»، سیاستمدار و عضو جبهه اصلاحات در مورد آخرین تحولات انتخاباتی این اردوگاه به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «برنامه‌های جریان اصلاحات طبق روال در جریان است. علارقم اینکه هنوز برای شهرهای بزرگ و کلانشهرها، به‌دلیل چالش مشارکت برنامه‌ای اعلام نشده است ولی با این حال در شهرستان‌ها نفرات شاخصی از اصلاح‌طلبان با پیش ثبت‌نام اعلام آمادگی کرده‌اند.

توجه داشته باشید که برنامه‌ریزی‌ها به‌نوعی است که بتوانیم ۱۷۰ کرسی را در مجلس دوازدهم به دست بیاوریم. توجه داشته باشد که اصلاحات در این دوره از انتخابات از چهره‌های پاک‌دست، با سابقه و فعال استفاده خواهد کرد تا با همه قدرت وارد بهارستان شویم.

بحث مشارکت در کلانشهرها و تهران باعث شده است تا تنها بر روی شهرستان‌ها تمرکز داشته باشیم و باتوجه به اینکه برخی از چهره‌ها هنوز در کلانشهرها اعلام آمادگی نکرده‌اند که این موضوع تنها به بحث مشارکت باز می‌گردد. به‌همین دلیل از دوستان خواستیم که برای حضور در رقابت‌ها در زاده‌گاهشان ثبت نام کنند.

پیش‌بینی می‌شود در حوزه‌های کوچک درصد مشارکت افزایش داشته باشد. باتوجه به عملکرد مجلس یازدهم به‌خصوص نماینده‌های شهرستان‌ها مردم اشتیاق بیشتری به اصلاح‌طبان نشان خواهند داد.»

سخنگوی اصلاح‌طبان در مجلس نهم با اشاره به ائتلاف احتمالی اصلاح‌طلبان با دیگر جریان‌ها ادامه می‌دهد: «تاکید جریان اصلاحات بر این است که با پرچم خودمان وارد انتخابات شویم و بتوانیم بار دیگر با حمایت هوادارنی که پای صندوق رای می‌آیند تا نمایندگانی با اکثریت آرا روانه مجلس کنند به متن بازگردیم. ولی با این حال جبهه هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است. اگر به هر ترتیب جبهه نخواست که مستقل وارد رقابت‌های انتخاباتی شود و لیست جداگانه بدهد با دیگر جریان‌های متعادل که فضای گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و با نام «اصلاح‌گران مطالبه‌گر» وارد این رویداد خواهیم شد.»

اصلاح طلبان انتخابات مجلس دوازدهم