برگزیده ها
گوساله شما پای سگ ما را گاز گرفته است/ خواجه حافظ شیرازی هم مطلع است که اخراج اساتید سیاسی است

وقتی رزومه استاد رشته کشاورزی دانشگاه بیرجند که اخراج شده را مشاهده کردم، متاسف شدم

مازندمجلس: جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان در واکنش به اخراج اساتید گفت: در کل جهان و عمدتاً کشورهای توسعه‌ یافته جذب نخبگان سایر کشورها یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها است، کما اینکه عمده پیشرفت آمریکا در حوزه فضا مدیون جذب نخبگان آلمانی است. علاوه بر این بسیاری از نخبگان کشورهای جهان سوم جذب کشورهای توسعه یافته می‌شوند و اساساً یکی از سرمایه‌گذاری‌های کشور‌های توسعه‌ یافته جذب نخبگان است. متأسفانه در کشور سیاست نادرستی را در برخورد با نخبگان مشاهده می‌کنیم، به این ترتیب که ما قدردان وجود نخبگان اعم از پزشکان، هنرمندان، اساتید و دانشجویان نیستیم. در حال حاضر آمار مهاجرت‌ها بسیار نگران‌ کننده است. احساس ناامنی شغلی در میان اساتید وجود دارد. بنده حدود ۲۳ سال است که عضو هیئت علمی هستم و با بسیاری از همکاران هیئت علمی و دانشجویان سروکار دارم.

او افزود: اقدامات اخیر در مورد اخراج اساتید با هر توجیهی که انجام می‌شود و هر نهادی که تصمیم‌گیر است آثار مخرب فراوانی بر روی آینده کشور دارد اینکه به هر دلیلی با تعدادی از اساتید قطع همکاری کنند، نتیجه خوبی نخواهد داشت. البته از استان خراسان هم چندین استاد در رشته‌های کشاورزی و علوم سیاسی با بنده تماس گرفتند و گفتند پرونده‌های آنها را ارجاع دادند و دانشگاه با آنها قطع همکاری کرده البته اسامی این اساتید به دلیل اینکه خودشان تمایل نداشتند در رسانه‌ها اعلام نشده است. در مجموع این رفتارها خلاف منافع کشور است کما اینکه امنیت شغلی و فکری نخبگان را از بین می‌برد و آنها را تشویق می‌کند که بیشتر به مهاجرت فکر کنند.

رحیمی جهان‌آبادی تصریح کرد: در کتابی پیرامون جمهوری اسلامی که نوشته شهید مطهری است و ما در دوران جوانی آن را مطالعه می‌کردیم بنا بود حتی در دانشگاه تهران، کمونیست‌ها آموزش کمونیست بدهند چراکه ما همچنان به مبانی فکری انقلاب اسلامی اعتقاد راسخ داریم و می‌توانیم در مقابل هر اندیشه‌ای از اسلام دفاع کنیم. اما اینکه حضور استادی، معتقد به نظام و رهبری اما منتقد نسبت به برخی سیاست‌ها و مسئولین محدود شود، قطعاً آسیب‌زا است.

او در پاسخ به اینکه آِیا شما به عنوان نماینده اخراج اساتید را پیگیری کردید یا خیر، اظهار کرد: با توجه به تعطیلات اربعین فرصت نشده اما قطع به یقین به زودی با وزیر علوم در مورد اخراج اساتید گفتگو خواهم کرد و رایزنی می‌کنم که چنین روندی متوقف شود. 

رحیمی جهان‌آبادی درباره اینکه بیشتر اخراج اساتید در حوزه علوم انسانی به ویژه علوم سیاسی صورت می‌گیرد، متذکر شد: بنده رزومه استاد رشته علوم سیاسی  که از دانشگاه فردوسی اخراج شده را مشاهده و بررسی کردم واقعاً متاسف شدم و یا وقتی رزومه استاد رشته کشاورزی دانشگاه بیرجند که اخراج شده را مشاهده کردم، متاسف شدم. واقعیت امر این است که سیاست‌های نادرست باید در جایی متوقف شوند. اگر استادی نسبت به سیاست‌های کشورهای نقدی دارد درست است که جای آن نقدها و مباحث، کلاس درس نیست اما باید این فضا را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم که دیدگاه‌های مختلف با یکدیگر گفتگو کنند و مردم انتخاب کنند که کدام حرف درست است.

او در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر اینکه ارتباط با افراد با سازمان‌های جاسوسی را هیچ‌ کس نمی‌پذیرد اما اینکه استاد منتقد که حتی بنده را به عنوان نماینده مجلس قبول ندارد، از کرسی استادی اخراج کنیم و بعد مهاجرت کند و ظرفیت علمی او در اختیار سایر کشورها قرار بگیرد اقدام معقولی نیست.

رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به دلایل اخراج اساتید خاطرنشان کرد: بهانه پیدا کردن برای اخراج اساتید فراوان است ما در استان خراسان ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید اگر بخواهند برای کسی بهانه بیاورند می‌گویند گوساله شما پای سگ ما را گاز گرفته است، بنابراین وقتی کسی را هم بخواهند از دانشگاه اخراج کنند بهانه‌های فراوانی می‌توان پیدا کرد از رکود علمی تا به اتمام رسیدن قرارداد می‌توان بهانه آورد اما هم بنده، هم شما و هم خواجه حافظ شیرازی مطلع هستیم که علت اصلی اخراج اساتید سیاسی است. اینکه استاد منتقدی که به هیچ طیفی وابستگی ندارد را عذرش را بخواهند، بسیار آسیب وارد می‌کند.

او در پایان یادآور شد: سرمایه‌های علمی ما نباید در اختیار سایر کشورها قرار بگیرد اگر اعتقاد داریم که استادی باید هماهنگ‌تر باشد در قالب گفتگو می‌توان او را همراه کرد. برای نمونه اگر استادی منتقد سیاست‌های نظامی کشور است چه اشکالی دارد که طی اردویی، اساتید منتقد با توانمندی‌های نظامی و اهمیت آن، آشنا شوند

جلیل رحیمی جهان آبادی اخراج اساتید