برگزیده ها
گوشت قرمز طلا شد/ پنیر، گران‌تر از گوشت‌

این روزها از پنیر گرفته تا تن‌ماهی با نرخ‌های نجومی در قفسه فروشگاه‌ها چیده می‌شوند.

مازندمجلس: برای همه ما پیش آمده که با گذر از خیابان نگاهمان به ویترین مغازه‌ها بیافتد و درجا میخکوب شویم از برچسب قیمت 573هزارتومانی که در پایین سینی گوشت چسبانده شده‌است؛ این جهش قیمتی اما تنها مختص گوشت قرمز گوسفندی نیست و این روزها از پنیر گرفته تا تن‌ماهی با نرخ‌های نجومی در قفسه فروشگاه‌ها چیده می‌شوند.  

قیمت گوشت از حداقل حقوق کارگران جلو افتاد

شاید برای تازه‌واردان بازار کار جهش قیمتی به اندازه کارگری که در سال 1392 حداقل حقوق ماهیانه‌اش کمتر از یک کیلوگرم گوشت گوسفندی امروز بود، ملموس نباشد؛ اما باید گفت این روزها ارزش هرکیلوگرم سردست گوسفندی که 573 هزار تومان قیمت خورده‌است، 90هزار تومان بیش‌تر از حداقل حقوق یک کارگر در سال 1392 است.

نگاهی گذرا به یخچال قصابی‌ها که گوشت و مرغ بسته‌بندی شده را نگه می‌دارند، حاکی از آن است که هر کیلوگرم ران گوسفندی 574هزار تومان، هر کیلوگرم راسته با استخوان گوسفندی 410هزار تومان، هر 900گرم بال مرغ 102هزار تومان، هر 900گرم ران مرغ 116هزار تومان و هر 900گرم سینه مرغ 130هزار و 500تومان قیمت دارد.

جوجه به سیزده‌به‌در نمی‌رسد

جوجه همواره برای ایرانیان مملوء از خاطرات سفر و تعطیلات و هر ساله پای ثابت برگزاری مراسم سیزده‌به‌در بوده، که در این روزها با نرخ‌های نجومی در قصابی‌ها جا خوش کرده‌است؛ هر کیلوگرم جوجه این روزها در بازه قیمتی 190 تا 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و اگر افزایش قیمت آن تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند، معلوم نیست که توان مردم به خرید جوجه برای سپری کردن سیزده‌به‌در 1403 برسد یا نه.

تن‌ماهی شاه‌نشین شد

حتی در سال‌های اخیر که تورم رشد چشمگیری داشت، کنسرو تن‌ماهی توانسته بود جایگاه خود را در میان طبقه کم‌درآمد حفظ کند، در 6ماه ابتدایی سال جاری اما این غذای دانشجویی با رشد قیمت چشمگیری مواجه شد، به طوری که در حال حاضر حتی طبقه متوسط نیز شاید توان خرید آن را نداشته باشند.

میانگین قیمت کنسرو تن‌ماهی ساده این روزها به 80 هزار تومان رسیده‌است و نسبت به شهریور ماه سال 1401 که میانگین قیمت کنسرو تن‌ماهی 40هزار تومان بوده‌است، رشد قیمت دوبرابری داشته‌است.

بررسی قیمت انواع تن‌ماهی حاکی از آن است که برخی از انواع تجملی آن تا 130 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند.

تخم‌مرغ 162درصد گران شد

از تخم‌مرغ گرفته تا ماست و پنیر در ماه‌های اخیر رشد قیمت چشمگیری را تجربه کردند؛ در حال حاضر قیمت یک شانه تخم‌مرغ 30عددی به 126هزار تومان رسیده‌است و قیمت هر عدد تخم مرغ از هزار و 600 تومان در سال 1400، امروز به 4هزار و 200 تومان رسیده‌است که حاکی از رشد قیمت 162درصدی تخم‌مرغ در بازه زمانی 2 ساله ‌است.

پنیر در یک سال گران‌تر از گوشت‌گوسفندی شد

پنیر نیز به عنوان اصلی‌ترین بخش صبحانه‌های ایرانی سوار بر قطار افزایش قیمت‌ها پیش می‌رود. بررسی قفسه فروشگاه‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت هرکیلوگرم پنیر به بالای 120هزار تومان رسیده‌است، به طوری که بسته‌های 400گرمی پنیر در قفسه فروشگاه‌ها در بازه قیمتی 49 هزار تومان تا 147 هزار تومان قیمت خورده‌اند؛ گفتنی است که قیمت هرکیلوگرم پنیر لیقوان در بازار به 367 هزار تومان رسیده‌است؛ این در حالی است که هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در تابستان سال گذشته در بازه قیمتی 160 تا 250 هزار تومان قرار داشت.

شاید زمانی که خبر ماست صد هزارتومانی منتشر شد، پیش‌بینی نمی‌شد که ماست از این گران‌تر شود، با این حال این روزها قیمت ماست دبه‌ای به 150هزار تومان نیز رسیده‌است و ماست‌های طعم‌دار نیز حتی در حجم اندک در بازه قیمتی 40 تا 50 هزار تومان در قفسه فروشگاه‌ها قرار گرفته‌اند.

دومینوی کاهش قدرت خرید

در حالی که مواد غذایی روز به روز رکورد‌ها را جابه‌جا می‌کنند، دومینوی کاهش قدرت خرید مهره‌های بیشتری را قربانی می‌کند؛ بنابر گزارش شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک، حجم تراکنش دستگاه‌های کارت‌خوان و بررسی تراکنش‌های شاپرک نشان می‌دهد میزان معاملات خرد اقتصاد کشور در یک سال گذشته ۱۳درصد از تورم جامانده است.

می‌توان گفت عدم رشد اقتصاد ایران در دهه اخیر و تورم بالا وضعیتی را ایجاد کرده که به‌واسطه آن درآمد حقیقی مردم از رشد قیمت‌ها جامانده و این موضوع خود را به‌صورت کاهش قدرت خرید و افت رفاه نشان داده است.

معیشت اقتصاد تورم