برگزیده ها
خرید اقساطی لوازم التحریر در سال تحصیلی جدید/ بهار صنف نوشت افزار فروشان خزان شد

مردم برای خرید لوازم و کالا‌های اساسی مورد نیاز سفره‌های خود مانده اند چه برسد به خرید دفتر و مداد!

مازندمجلس: با گشتی در فضای مجازی متوجه آگهی‌های فروش اقساطی نوشت افزار و لوازم التحریر شده ایم؛ تبلیغ فروشی که شرایط و مزایای استفاده از خرید اقساطی برای مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی را چنین نشان می‌دهد، «از این پس می‌توانید با دریافت وام خرید کالا به صورت اقساطی نوشت افزار خود را از فروشگاه لوازم التحریر ما تهیه کنید. با مطالعه و مشاهده آموزش تصویری دریافت وام، مزایا و مدارک دریافت این وام و اطلاعات لازم جهت خرید اقساطی لوازم التحریر را به دست می‌آورید».

بازار بین الحرمین و جعفری تهران از معروف‌ترین بازار‌های تهران و از پر جمعیت‌ترین مراکز خرید در تهران است. هر ساله با شروع فصل مدرسه‌ها یعنی آغاز ماه مهر، همه مردم در تکاپوی خرید لوازم التحریر و وسایل ضروری دانش آموزان خود برای مدرسه می‌افتند، حتی دانشجویان هم برای خرید وسایل مورد نیاز خود برای دانشگاه جهت سال تحصیلی جدید، آماده می‌شوند.

بازار نوشت افزار و لوازم التحریر که از دیرباز در واپسین روز‌های فصل تابستان جای سوزن انداختن در آن نبود و محصلان با شور و شوقی خاصی تمامی نوشت افزار مورد نیاز خود را خریداری می‌کردند، این روز‌ها تورم گریبان آن را گرفته و خبری از جنب و جوش‌های گذشته در این بازار نیست.

رکود در فصل اوج کار بخش نوشت افزار

موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: در سال جاری رکود کاملا بر صنف نوشت افزار حاکم است، کار ما فصلی است و با اینکه در حال حاضر باید فصل اوج کار بخش نوشت افزار باشد، اما تقریبا رکود در آن حاکم است و به‌صورت معمولی خرید و فروش انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سطح بازار و خرده فروشی‌ها را رصد کردیم و با توجه به گران شدن کالاها، قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است؛ قبلا مردم در این فصل به‌صورت یکجا تمام نیاز‌ها و لوازم‌التحریر فرزاندنشان را خرید می‌کردند و می‌رفتند تا سال بعد، اما در شرایط فعلی هزینه‌ها را مدیریت کردند و مقطعی خرید می‌کنند به طوری که تا حدی که نیاز ضروری فرزندشان برای مدارس است را فراهم و در طول سال باقی لوازم را خریداری می‌کنند.

این فعال صنفی ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید، هزینه لوازم التحریر دانش آموزان به شدت بر مخارج خانوار‌ها تأثیرگذار است. از این رو مردم برای خرید لوازم مورد نیاز تحصیل دانش آموزان کمتر به بازار مراجعه می‌کنند و سعی بر کاهش هزینه‌های خود دارند.

تورم چالش اصلی صنف نوشت افزار‌ها

فرزانیان افزود: بنابراین در حال حاضر تورم یکی از چالش‌های اصلی صنف ماست و بسیار تأثیرگذار بوده است به طوری که مدیریت اکثر مردم به این شکل شده که در طول سال خرید خود را انجام دهند.

رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی گفت: ابتدای سال جاری قیمت انواع نوشت افزار‌ها با توجه به نوع، جنس و هزینه‌های تولید کننده ۳۰ درصد افزایش داشته است، اما با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس قیمت لوازم التحریر ثبات داشته و افزایش قیمتی اعمال نشده است، حتی در برخی از موارد و بر روی برخی از محصولات کاهش قیمت هم اعمال شده است.

فرزانیان در خصوص عرضه لوازم التحریر در فروشگاه‌های اینترنتی هم گفت: عرضه لوازم التحریر توسط فروشگاه‌های اینترنتی تحت کنترل و نظارت اتحادیه نیست.

خبری از خریدار نوشت افزار نیست

محمد، یکی از فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار در بازار بین الحرمین به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: امسال تمام امیدمان به فصل بازار مدارس بود که شاید یک تکانی به کسب و کار‌های ما بخورد، اما متأسفانه مردم برای خرید لوازم و کالا‌های اساسی مورد نیاز سفره‌های خود مانده اند چه برسد به خرید دفتر و مداد! برای همین امسال فروش اقساطی لوازم التحریر یکی از مولفه‌های جدید برای فعالان این بازار در راستای تقویت و حفظ سرمایه هایشان شده است.

وی می‌افزاید: فروشگاه‌های اینترنتی با آگهی‌ها به دنبال جذب مشتری هستند. فروش اقساطی و تنوع در محصولات با معرفی اجناس خارجی نیز از برنامه‌هایی است که برخی از فعالان این عرصه با تعطیلی و یا تغییر شغل خود، به دنبال فروش لوازم التحریر در فضای مجازی شده اند.

این فروشنده در بازار لوازم التحریر ادامه می‌دهد: ابتدای سال به دلیل افزایش هزینه‌های جاری مانند کرایه مغازه، بیمه، هزینه تولید و واردات لوازم التحریر، بیشتر اجناس مرتبط ۳۰- ۳۵ درصد گران شد، اما با توجه به تورم بیش از ۵۰ درصدی حاکم در اقتصاد، باز هم فروشندگان تاب ادامه فعالیت نداشته و منتظر رسیدن فصل خرید لوازم التحریر بودند.

این کاسب بازار لوازم التحریر و نوشت افزار تأکید می‌کند: با همین شرایط احتمال ریزش نیمی از فعالان این بازار تا پایان سال قطعی است.

نوشت افزار لوازم التحریر