برگزیده ها
مجلس فعلی که دست پرورده حدادل عادل است/ برای مجلس آینده، قرار است دوز انقلابی بودن را افزایش دهند/ هیچ کدام از وعده‌های دولت عملی نشد

واقعیت این است که برای مسیر کنونی آینده‌ای روشنی قابل پیش‌بینی نیست.

مازندمجلس: بررسی عملکرد مجلس یازدهم نشان می‌دهد این مجلس آمده بود تا دولتی همسو با خود را در ساختار قوه مجریه قرار دهد و از آن حمایت کند تا به زعم خودشان چاره‌ای برای عبور از مشکلات کشور بیندیشند، اما نه مجلس کنونی و نه دولت فعلی عملا نتوانستند حتی بخشی از مشکلات جامعه را بکاهند، به طوری که می‌توان گفت: نمره مجلس و دولت انقلابی در مقایسه با مجلس و دولت قبلی مطلوب نیست. «آرمان ملی» به منظور بررسی عملکرد مجلس یازدهم با غلامرضا نوری قزلجه به گفت‌و‌گو پرداخته است. 

مراجع تقلید درخواستی برای تصویب قانون حجاب نداشتند

به نظر می‌رسد مجلس تاکید زیادی بر تصویب قانون حجاب دارد. چرا نمایندگان اینگونه در حال تلاش برای تصویب قانون حجاب و عفاف هستند؟

یکی از مراجع دینی هم این را نگفته که کمک کنید تا این قانون حجاب به شکل فعلی انجام شود. چیزی که به عنوان یک ارزش دینی و التزام شرعی است عین آن را برایش یک الزام قانونی بنویسید و یکدفعه در جامعه اجرا کنید، خیلی سخت است و خیلی سخت جا می‌افتد. هیچ وقت هیچ توصیه دینی در این خصوص نیست که اینگونه باید یک مقوله ارزشی و دینی در جامعه برخورد شود. اینها مسائلی است که در لایحه وجود دارد و بارها آن را متذکر شدیم. حتی در بحث ورود به حوزه دانش‌آموزی که آقای رئیس مجلس تکذیب کردند و ما را هم به دروغگویی متهم کردند و بعد هم من اسناد را نشان دادم و همه رسانه‌ها دیدند‌. البته نه در بخش اول که برای آموزش است اشکال ندارد ورود کنند. در حوزه جرائم و تخلفات چهار بار وارد حوزه زیر 18 سال شده که اینها را هم من کامل توضیح دادم با اسناد که دانش‌آموزان در مدرسه بعد از 3 بار در بار چهارم به فراجا معرفی می‌شوند. اصلا خودشان تاکید کردند که در ماده 68 اجرای مواد فصل دوم یعنی مجازات‌ها و جرایم این لایحه قانون که نوشتند می‌گوید با رعایت فصل دهم بخش دوم کتاب اول قانون مجازات اسلامی است که در مواد 88 تا 95 آن را شامل می‌شود، موضوع آن کودکان 9 تا 15 سال و 15 تا 18 سال است. اینکه گفته می‌شود ورود نداریم پس چرا می‌گویند طبق قانون باشد. مثلا در قانون می‌گوید به زندان نروند ولی به کانون اصلاح و تربیت بروند.

در بخش مجازات و جرائم به حوزه دانش آموز و زیر 18 سال ورود کردند

خب فراجا که نمی‌تواند به امور اطفال رسیدگی کند باید به دادگاه اطفال فرستاده شوند؟

در همین لایحه نوشته که اگر به فراجا هم معرفی شد و قرار شد برخورد قضائی شود بر اساس موادی که قبلا در قانون آمده و با رعایت آن باید برخورد قضائی صورت گیرد. پس این مشمول کودک 10 ساله و 15 ساله هم می‌شود. چرا گفته نشده که به قانون مالیات‌ها مراجعه شود و یا افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی رعایت شود چه ربطی دارد. این ربط دارد که این قانون را ارجاع داده است. به رغم اینکه دلایل را آوردیم هنوز هم نمی‌دانم و نپرسیدم که بالاخره قبول دارند که به حوزه دانش آموز و زیر 18 سال ورود کردند در این قانونگذاری در بخش مجازات و جرائم یا نه.

به نظر این موارد اشکال حقوقی دارد، آیا ممکن است مجلس قبل از تصویب جلوی چنین مواردی را بگیرد؟

امیدواریم با عنوان شدن این موارد، اشکالات حذف شود. ولی دوستان مصمم هستند و به جد هم کار می‌کنند.

مجلس فعلی که دست پرورده حدادل عادل است

افرادی که به دنبال تصویب اینگونه قوانین هستند آیا برای حضور مجدد خود در مجلس آینده احساس خطر نمی‌کنند؟

اگر انتخابات حداکثری شود که همه اقشار در انتخابات شرکت کنند و فردی غیر افراد کنونی که به دنبال تصویب این مصوبات بودند، تایید صلاحیت می‌شدند، خطری برای ورود این افراد به مجلس ایجاد می‌شد، اما اگر مردم کمتر در انتخابات شرکت کنند و برای نمایندگان کنونی هم رقیبی وجود نداشته باشد همین افراد انتخاب خواهند شد.

گویا حداد عادل هم اعلام کرده باید به نوعی در برابر تندرویی‌ها ایستاد آیا ممکن است در دل جبهه اصولگرایی عملا تصمیمی گرفته شود که سهم تندروها در انتخابات آینده کمتر شود؟

مجلس فعلی که دست پرورده حدادل عادل است. ایشان البته گفته‌اند مجلس آینده باید انقلابی‌تر از مجلس کنونی باشد. به نظر نمی‌رسد آقای حداد عادل بخواهند سهم تندروها را در لیست‌های اصولگرایان در مجلس آینده کم کنند.

برای مجلس آینده، قرار است دوز انقلابی بودن را افزایش دهند

به نظر رقابت‌ها به درون حزبی رسیده است و اصولگرایان در حال رقابت با یکدیگر هستند، آیا ممکن است پایداری عملا میانه‌روهای اصولگرا را هم در مجلس آینده حذف کند؟

رقابت‌های درونی در بین اصولگرایان و اعضای مجلس کنونی وجود دارد و بعید نیست دست به حذف یکدیگر هم بزنند. مجلس فعلی دست پرورده افرادی است که خود را پدر معنوی جریان اصولگرا می‌دانند و رسما اعلام کرده‌اند که این مجلس را تشکیل داده‌اند و برای مجلس آینده نیز قرار است دوز انقلابی بودن را افزایش دهند. به نظر آقایان در ابتدا باید پاسخگوی این مجلس و قانونی که در آن به تصویب رسیده است و یاری رساندن به دولت باشند که وضع کشور به اینجا رسیده و بعد برای مجلس آینده تصمیم بگیرند.

این وضعیت که در مجلس وجود دارد ‌آینده را به کدام سو می‌برد؟

واقعیت این است که برای مسیر کنونی آینده‌ای روشنی قابل پیش‌بینی نیست.

هیچ کدام از وعده‌هایی که دادند عملی نشد

اما گویا برخی از اصولگرایان که امروز سمت‌های خوبی با حذف جریان رقیب به دست آورده‌اند معتقدند بن‌بستی وجود ندارد و از بی‌غیرتی برخی (روحانی و اصلاح‌طلبان) است که وضعیت کنونی به وجود آمده؟

بسیار تلخ است که در سال سوم از تشکیل دولت اعلام کنند که شرایط کنونی به خاطر عملکرد دولت قبل است. اگر در این حد شرایط سخت است؛ آقایان با قول و وعده حل مشکلات کشور روی کار آمدند اگر در طول 3 سال نتوانستند مشکلات را حل کنند پس چرا وعده دادند؟ هیچ کدام از وعده‌هایی که دادند عملی نشد در نتیجه دیگر نباید ناکامی خود را بر گردن دولت قبل بیندازند.

به نظر شما زمان آن خواهد رسید که خطر پایداری‌ها برای منافع عمومی کشور احساس شود؟

به نظر من با این لوایح صدای خطر تندروها برای کشور بلندتر شنیده خواهد شد. همه در آینده صدای بلند این خطر را خواهند شنید.

این نوع کسب درآمد منطقی نیست

به نظر می‌رسد برخی سخت‌گیری‌ها در مورد جرایم بی‌حجابی در قانون حجاب اعمال شده است آیا می‌توان مجازات‌های بی‌حجابی را اجرایی کرد؟

خیر. در قانون حجاب آمده که افراد آموزش دیده و مورد وثوق به منظور مقابله با بی‌حجابی می‌توانند وارد عمل شوند و کسب و کار برخی به خاطر راه دادن بی‌حجاب‌ها تعطیل خواهد شد. آیا الان وضع اقتصادی خوب است که قصد دارند به بهانه مقابله با بی‌حجابی بخشی از کسب و کارها را تعطیل و پلمب کنند؟ گویا قرار است حساب افراد هم بلوکه شود و اگر در حسابشان پولی وجود نداشت ترتیبی داده شود که هر زمان پول به حساب متخلفین وارد شد از آن برداشت شود و جریمه تخلف به خزانه واریز شود. به نظر می‌رسد درآمد بالایی هم از طریق جریمه کردن افراد بی‌حجاب به دست خواهند آورد، اما حداقل می‌توانم بگویم که این نوع کسب درآمد منطقی نیست. باید بسیار به مردم فشار بیاورند تا بتوانند این جرایم را وصول کنند و این مورد قابل تحمل نخواهد بود.

شاید هم به دنبال آن باشند برای جبران کسری بودجه قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهند زمزمه‌هایی نیز در این ارتباط شده است پیش‌بینی شما چیست آیا قیمت سوخت افزایش می‌یابد؟

 دیدیم که جیره بندی بنزین به ایجاد صف در جایگاه‌های سوخت و ایجاد نارضایتی برای مردم تبدیل شد. موضوع بنزین موضوعی نیست که امروز به یکباره به فکر حل آن باشیم. افرادی که از خودروسازان حمایت کردند که خودروی پر مصرف تولید می‌کنند، اکنون باید پاسخگو باشند. این حمایت‌ها موجب شد که عملا اجازه داده نشود که خودروی کم مصرف در کشور تولید شود، خودروهایی که مطابق نیاز کشور باشد یا اینکه برای کنترل مصرف سوخت خودرو وارد کنیم. به بهانه حمایت از تولید داخلی و خودروهای ملی اما مونتاژی امروز مصرف سوخت در کشور هر روز با افزایش روبه‌رو می‌شود. متوسط مصرف خودروها در ایران دو برابر خودروهایی است که در کشورهای توسعه یافته تولید می‌شود و این در معنای آن است که بین 30 الی40 میلیون لیتر بنزین در ایران بیشتر از سایر کشورها مصرف می‌شود. واقعیت آن است که غفلت کردیم و در سال‌های آینده باید همه تولید کنندگان بنزین در منطقه به داد ما برسند تا با چالش برای تامین بنزین روبه‌رو نشویم. امروز وآنتی‌در ایران تولید می‌شود که بعضا بالای 15 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. این در حالی است که دیگر کامیون‌های تولیدی در جهان نیز در این حد سوخت مصرف نمی‌کنند، اما باز اصرار داریم که از این خودروسازان حمایت کنیم و اگر هم قانونی برای واردات خودرو تصویب می‌شود عملا اجازه داده نشود که خودرو به کشور وارد شود. رسوب مشکلات مختلف این معضل را بر سر ما آورده است.

مردم دیگر توان شوک‌های قیمتی پی در پی را ندارند

پس به نظر شما بعید است که قیمت بنزین در این دولت و حتی در سال جاری افزایش یابد؟

برخی می‌گویند چون قرار است انتخابات مجلس برگزار شود فعلا بنزین گران نمی‌شود اما به نظر من باید این مورد را کنار گذاشت وضعیت مردم از نظر اقتصادی به گونه‌ای است که دیگر توان شوک‌های قیمتی پی در پی را ندارند. مطمئن باسید افزایش قیمت بنزین تنها روی نرخ بنزین تاثیر نمی‌گذارد همان طور که حذف ارز ترجیحی باعث جهش قیمت‌ها در همه سطوح از خوراکی تا غیره شد افزایش قیمت بنزین هم بر روی افزایش همه قیمت‌ها اثر‌گذار است. گفتند که فقط ارز چهار قلم کالا حذف خواهد شد و ما به تفاوت آن را هم به مردم دادند، اما ظرف کمتر از یک ماه از چوب تا آهن هم گران شد. با افزایش نرخ بنزین صد درصد با چالش بیشتری روبه‌رو خواهیم شد.

شاید برخی هم بخواهند با اهرم بنزین خالص‌سازی در مجلس آینده انجام دهد و با افزایش قیمت بنزین عملا باعث قهر مردم با برخی از نمایندگان فعلی گردد تا چه میزان ممکن است این سیاست را داشته باشند؟

مجلس عملا نشان داده است که به هیچ وجه قصد ندارد در برابر این دولت ایستادگی کرده و حتی وظایف خود را برابر دولت انجام دهد در نتیجه دولت هم بدش نمی‌آید همین مجلس و یا مجلسی شبیه به مجلس کنونی در انتخابات اسفند ماه تکرار شود.

مجموعه‌های صنعتی عملا حیاط خلوت برخی از نهادها و دستگاه‌ها هستند

چرا عملا خودرویی به داخل با وجود مصوبه قانونی وارد نشد؟

عده‌ای عملا در این زمینه کارشکنی می‌کنند و اجازه واردات خودروهای خارجی را نمی‌دهند. بدون شک حتی خودروهای خارجی دسته دوم از خودروهای داخلی ما کم مصرف‌تر کم هزینه‌تر و با دوام‌تر است اما حتی اجازه نمی‌دهند همین خودروهای دست دوم خارجی هم با وجود تاکید قانون به داخل وارد شود و فقط قانون می‌نویسند که باید وارد شود اما از کجا ارز آن تامین شود و چگونه وارد شود و با چه مکانیزمی به دست مردم برسد، عملا معلوم نیست. زمانی هم که واردات خودرو قانونی می‌شود با تعرفه آن بازی می‌کنند و تعرفه و گمرکی و هزینه پلاک آن را بالا می‌برند تا عملا واردات خوردو به صرفه نباشد.

وقعا چرا خودروسازان در این حد در صنعت و واردات دست دارند که حتی در برابر دولت و مجلس هم ایستادگی می‌کنند و وارداتی صورت نمی‌گیرد؟

چون خودروسازان عملا دولتی هستند. این مجموعه‌های صنعتی عملا حیاط خلوت برخی از نهادها و دستگاه‌ها هستند، طبیعتا نفوذ هم در دولت دارند و اجازه واردات هم نمی‌دهند چرا که از بازار انحصاری بهره خوبی می‌برند.

غلامرضا نوری قزلجه مجلس یازدهم حداد عادل حجاب بنزین انتخابات