برگزیده ها
تاکتیک انتخاباتی دوقلوهای «پایداری - شریان»/ اصولگرایان دقیقه۹۰غافلگیر می‌شوند؟

استراتژی انتخاباتی پایداری و شریان، دو طیف سیاسی با نگاه تند و افراطی در انتخابات پیش‌رو ائتلاف است یا هر طیف با لیستی مجزا وارد گود انتخابات خواهد شد؟

مازندمجلس: شش ماه مانده به انتخابات مجلس در اسفند ۱۴۰۲، فعالیت جریان‌های مدعی در انتخابات افزایش‌یافته است. اگر اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نگران تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات هستند و توصیه آنها برای افزایش مشارکت در انتخابات، گسترش دایره تأیید صلاحیت‌های شورای نگهبان است، اما گروه‌های سیاسی دیگری هستند که نگران تأیید صلاحیت نامزدهای خود نبوده و از الان رقابت بر سر تعداد کرسی‌های مجلس را دنبال می‌کنند.

پایداری ها سرخوشانه می تازد

جبهه پایداری از فعال ترین طیف های سیاسی است که با خیالی راحت تر تحرکات انتخاباتی خود را دنبال می کند، از یک سو حضور رئیسی و دولتمردانش در پاستور برگ برنده ای برای این جبهه است که بی دردسرتر مسیر انتخاباتی شان را طی می کنند و از سوی دیگر در مسیر خالص سازی که از سال ۹۸ شدت گرفته است، برخی چهره های میانه رو و اعتدالی حذف یا منزوی شده اند و این خود فضایی را برای جولان این جبهه فراهم کرده است.

مشارکت پایین مردم در چند انتخابات اخیر و پیش بینی تحلیل گران مبنی براینکه انتخابات پیش رو هم در صورت باز نشدن روزنه ها از سوی شورای نگهبان، می تواند تکرار آن مشارکت پایین را سبب شود، دیگر برگ برنده این جبهه سیاسی است، چه آنکه پایداری ها به خوبی می دانند در فقدان حضور رقیبی قوی و مشارکت پایین در انتخابات شانس بیشتری برای پیروز شدن دارند. برهمین اساس هم زمزمه ها از گوشه و کنار اردوگاه اصولگرایی حکایت از آن دارد که پایداری ها برخلاف چند انتخابات گذشته که با سهم خواهی در نهایت تن به ائتلاف می دادند اینبار بعید است مسیر ائتلاف با دیگر اصولگرایان را پیش بگیرند و اگر تصمیم بر ائتلاف باشد طیف مقابل برای ائتلاف شبه پایداری ها خواهند بود نه اصولگرایانی از جنس شورای ائتلاف یا شورای وحدت یا ...

کادرسازی در دولت، پایداری ها را در قدرت نگه می دارد؟

پایداری ها برای ماندگاری در قدرت از یک سو تلاش برای کادرسازی در دولت دارند و از سوی دیگر نمی خواهند قدرت پارلمان را از دست بدهند. حضور امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بنیاد ایثارگران، مهرداد بذرپاش در وزارت راه، محسن عبدالملکی در وزارت کار، جواد ساداتی نژاد در جهاد کشاورزی، میثم نیلی در نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت ارشاد، علی نادری در خبرگزاری ایرنا، محسن منصوری در معاونت اجرایی، مسعود میر کاظمی در معاونت برنامه‌وبودجه و جایگزین او داود منظور در همین معاونت، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و میرهاشم موسوی قائم‌مقام او، ابوالفضل عفت‌نژاد، معاون منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی، ابراهیم بازیان مدیرعامل شستا، تنها بخشی از تجربه جبهه پایداری برای حضور مدیران وابسته یا نزدیک به آنها را در پست‌های شغلی اقتصادی و اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم، است که به نفوذشان در دولت و ماندگاری در بخشی از قدرت کمک می کند.

اما پایداری ها می دانند که تنها با کادرسازی در درون دولت قدرت کامل در دستشان نخواهد بود و برای قدرت داشتن در بین طیف های مختلف سیاسی باید سنگر پارلمان را هم در دست داشته باشند برهمین اساس انتخابات ۱۴۰۲ برای آنها حیاتی و مهم خواهد بود و برنامه ریزی برای حضور پرقدرت در انتخابات را از مدتها قبل کلید زده اند.

تقسیم کار پایداری و شریان برای تصاحب کرسی های مجلس

نکته مهم در این میان آن است که پایداری ها اگر بنایشان بر حضور بدون ائتلاف در انتخابات باشد ساختار فعلی این جبهه قدرت جذب اقشار جوان نزدیک به مواضع فکری آنها را به طور مطلوب ندارد، بنابراین مجبورند در نهایت تاکتیک ائتلاف را پیش بگیرند. آنهم در شرایطی که فاصله آنها با دیگر طیف های اصولگرا بخاطر اصرار زیادشان بر برخی محدودیت های اجتماعی و فرهنگی، بحث فیلترینگ، تسویه حساب های سیاسی و ...به شدت گسترده شده است و ممکن است به مرور در جریان راست تنهاتر از قبل شوند بنابراین داشتن یک موتلف در کنارشان آنها را تا حدودی ایمن تر خواهد کرد.

از همین رو این جبهه تلاش دارد با ابتکار عمل طیف شریان را به خود نزدیک کند تا شریانی های بدنه رأی خود را بیشتر کند. «شریان» گرچه با حضور طیف جدا شده از پایداری شکل گرفته است اما نزدیکی فکری اعضای آن به پایداری ها مشهود و مبرهن است و به نظر می رسد آنها هم بدشان نمی آید در میدان انتخابات با رفقای قدیمی خود نشست و برخواست داشته باشند تا با شورای وحدتی ها یا شانا و ...

بنا بر روایت ها شریان که مدیریت آن را به حمید رسایی و برخی دولتی ها سپرده اند، تلاش می‌کند بدنه جوان سازمان رأی اصول‌گرایان را به خود جذب کند و از سوی دیگر برخی ریزش ها در بدنه پایداری را با دادن وعده های تبلیغاتی و انتخاباتی جذب خود کند.

نزدیکی فکری این دو طیف سیاسی که هر دو فرزندان ِمعنوی آیت الله مصباح محسوب می شوند احتمال برای ائتلاف و ارائه لیست مشترک از سوی این دو طیف را جدی تر کرده است.

تاکتیک انتخاباتی دوقلوهای شریان و پایداری

از سوی دیگر برخی ناظران سیاسی معتقدند با نزدیک‌شدن به انتخابات، بخشی از نیروهای جریان وفادار به جبهه پایداری و شریان که هم اکنون در صداوسیما از جمله شبکه سه و افق فعالیت می‌کنند، به آنها ملحق شده و تاکتیک‌های رسانه‌ای آنها برای حمله به اصول‌گرایان سنتی و میانه‌رو، افزایش خواهد یافت. یکی از مهم‌ترین این تاکتیک‌ها، حمله به عملکرد دولت و مجلس با حفظ جایگاه ابراهیم رئیسی به‌عنوان منتقد وضع موجود خواهد بود.

در این مسیر شریان می تواند بازوی انتخاباتی برای اجرای این تاکتیک در فضای غیررسانه ای باشد.ازاین‌رو سازماندهی «اقشار جوان و دانشجوی» طیف پایداری بر عهده شریان و سازماندهی «اصناف، هیئت مذهبی و کارمندان» با محوریت کادر سنتی جبهه پایداری در حال پیگیری است.

با چنین تقسیم کار جریانی، شریان عهده‌دار «فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی» برای جذب آرا از کف خیابان خواهد بود و جبهه پایداری چانه‌زنی از بالا را برای گنجاندن نامزدهای خود به لیست شورای وحدت و ائتلاف پیگیری خواهد کرد. همانگونه که آقا تهرانی نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته «مساله جدی برای ما این است که افراد اصلح وارد مجلس شوند اگر چنین افرادی در لیست ائتلاف باشد قطعا وحدت صورت خواهد گرفت اما اگر فاقد اصلح باشد چنین امری به وقوع نمی پیوندد.»

در این میان برخی تحلیلگران نیز پیش بینی می کنند در روزهای منتهی به انتخابات، لیست اصلی شریان و پایداری برای غافلگیری هر دو ائتلاف اصول‌گرا منتشر شود. این مدل نزدیکی و تقسیم کار در بین این دو طیف تندرو اصولگرا تا حدودی یادآور دوقلوهای «رهپویان - ایثارگران» است که در دهه ۸۰ ظهور و بروز محسوس تری داشتند و با وجود جدا بودن اما نزدیکی فکری زیادی داشتند.

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا هم می گوید؛«برداشت من این است که شریان و جبهه پایداری می‌خواهند مجلسی وکیل‌الدوله ایجاد کنند. هر کدام از این دو گروه بالا بیایند مجلس وکیل‌الدوله می‌شود و تردیدی در این موضوع نیست و تفاوت چندانی هم با هم ندارند و هر دو در پی کسب منافع خود هستند. باند آقای احمدی‌نژاد هم خواهد آمد کمااینکه همین الان هم دیده می‌شوند. باید صبر کرد و دید که چه افرادی در نهایت در رقابت انتخاباتی باقی می‌مانند. اگر فضای سیاسی در ماه‌های آینده باز شود و میل به مشارکت عمومی در انتخابات بالا برود، طیف‌های پایداری، شریان و قالیباف و احمدی‌نژادی‌ها تضعیف می‌شوند و قدری جریان اصلی اصولگرایی می‌تواند نفس بکشد».

جبهه پایداری شریان انتخابات مجلس دوازدهم