برگزیده ها
بیش از نیمی از جمعیت ایران فقیرند/ وضعیت معیشتی مردم، بدتر از زمان جنگ است

این نوع تورم‌ها در جهان بسیار کمیاب است و کشورها در دوره‌های کوتاه با چنین فجایع اقتصادی مواجه شده‌اند

مازندمجلس: معاون بانک مرکزی این روزها از بازگشت نرخ تورم به کانال سی درصد سخن گفته است. استناد وی به آماری است که نشان می‎دهد تورم به محدوده ۳۹ درصد رسیده است. وی در سخنانی اعلام کرده است ‌ در ۶ ماهه نخست امسال تورم کشور ۱۶ واحد درصد کاهش پیدا کرد. یعنی از تورم حدود ۵۵ درصدی به تورم ۳۹ درصدی رسیده‌ایم.

آمارهای مرکز آمار اما نشان از آن دارد که نرخ تورم در شهریور ماه برابر با ۴۶.۵ درصد بوده و تورم نقطه به نقطه نیز ۳۹.۵ درصد اعلام شده است.

بنیان‌های اقتصادی ما در راستای توسعه نیست

مرتضی افقه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره پیش‌بینی نرخ تورم گفته است: من چشم‌اندازی برای کاهش نرخ تورم نمی‌بینم. ضربه به بنیان‌های ساختاری کشور چنان سهمگین است که متاسفانه سیگنال‌ها نشانی از کاهش نرخ تورم ندارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت با سیاستگذاری‌های اشتباه به حدی مانع در سرمایه‌گذاری و توسعه در کشور ایجاد کرده است که حتی رفع مشکلات خارجی عامل بهبود شرایط نیست، ادامه داد: اگر تحریم هم برداشته شود، ما باز با تورم بالا روبرو هستیم چرا که بنیان‌های اقتصادی ما در راستای توسعه نیست و هیچ اتفاقی در کوتاه‌مدت نمی‎تواند نرخ تورم را در حدود ۱۰ درصد در ایران کاهش دهد.

وی گفت: در ضمن مقاماتی که به تورم ۳۹.۵ درصدی و چهل درصدی افتخار می‌کنند باید بدانند این نوع تورم‌ها در جهان بسیار کمیاب است و کشورها در دوره‌های کوتاه با چنین فجایع اقتصادی مواجه شده‌اند اما حالا می‌بینیم تورم در این محدوده مانده و چشم اندازی برای کاهش نیز ندارد.

وی گفت: این دولت به دلیل آنکه در برابر طرفداران خود نیز سرشکسته شده است، نشان داده تمایل زیادی به دستاوردسازی دارد و نه تنها آمارهایی را نشر می‌دهد که مقبولش است، بلکه نسبت به تفسیرهای خوشبینانه و عجیب از آمارها اقدام می‌کند تا افکار عمومی را راضی کند که اوضاع بهبود یافته است.

وی با اشاره به اینکه کاهش سرعت تورم، البته ممکن است به دلیل رکود شدید بازارها رخ بدهد، گفت: بازار مسکن، ارز و سکه و خودرو و ... راکد است و همین رکود تا حدی آهنگ رشد تورم را کند می‌کند اما کافی است سری به فروشگاه‌ها مواد غذایی بزنید تا ببینید نرخ تورم مواد غذایی با چه سرعتی در حال افزایش است و هزینه اجاره مسکن چطور به خانوارها فشار وارد می‌کند .

ریزش طبقاتی در ایران ادامه دارد

وی با تاکید بر اینکه سهم هزینه خوراک و مسکن در سبد خانوار ایرانی شبیه کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته نیست، گفت: متاسفانه تورم ریزش شدید طبقاتی را در ایران رقم زده است؛ طوری که طبقات متوسط تنها قادر به تامین هزینه خوراک و مسکن خود هستند و نمی‌توانند فرهنگ و تفریح ... را در سبد خود قرار دهند و طبقات فقیر نیز درگیر فقر شدیدتر شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد شش دهک درآمدی در ایران دچار فقر هستند، گفت: این بدان معنی است که بیش از نیمی از جمعیت ایران فقیر تلقی می‌شوند. از این شش دهک البته سه دهک در فقر مطلق و بسیار ناگواری به سر می‌برند.

افقه گفت: دولت لازم است تمام حمایت خود را از دهک‌های کم‌درآمد و متوسط در حوزه‌ی غذا و معیشت متمرکز کند و بی‌تردید پرداخت یارانه‌ی نقدی به این صورت طرح خنده‌داری بیش نیست .

افقه تاکید کرد: با کمال تاسف باید بگویم حتی در زمان جنگ وضعیت معیشتی خانوارهای ایرانی بهتر از حالا بوده و دولت وقت با توزیع کوپنی اجناس، حداقل کالری مورد نیاز تمامی طبقات را تامین می‌کرد اما حالا با پرداخت پول نقدی که ارزش واقعی آن هر روز بیشتر از گذشته آب می‌رود، مدعی حمایت از طبقات فقیر است. ‌

او تورم بالاتر از ۳۷ درصد برای غذا را تنها مختص دوره‌های جنگی در دیگر کشورها دانست و گفت: ما با تورم به این محدوده در بخش غذا و مسکن روبرو هستیم و دولت به جای انکه تمرکزش بر کاهش نرخ تورم در این بخش‌ها باشد، به استناد تورم عمومی تلاش دارد بگوید وضعیت خوب است.

مرتضی افقه اقتصاد تورم معیشت