برگزیده ها
همیشه پای یک «ییلاقی» در میان است!/ حضور پرتعداد نامزدهای انتخابات ساری از بخش‌های چهاردانگه و دودانگه + اسامی

بی‌تردید بخش چهاردانگه و دودانگه را باید بام سیاسی مرکز استان دانست و بر بلندای این بام همواره شاهین‌هایی نشستند که توانسته‌اند فاتح قله باشند.

مازندمجلس: بی‌تردید بخش چهاردانگه و دودانگه را باید بام سیاسی مرکز استان دانست و بر بلندای این بام همواره شاهین‌هایی نشستند که توانسته‌اند فاتح قله باشند.

چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب اسلامی، در ترکیب اصلی نمایندگان منتخب مردم ساری، کاندیداهایی از جنوب ساری (بخش‌های دودانگه و چهاردانگه) حضور دارند که توان اجماع سازی و جلب آرای اقوام و ساکنین بیش از ۲۰۰ روستای منتسب به این دو ناحیه جغرافیایی را دارند.

قدرت همگرایی، وحدت، هم‌افزایی و همراهی ساکنان و اهالی این دو بخش در محدوده جغرافیایی شهرستان‌های ساری و میاندورود به‌قدری اثرگذار و تعیین‌کننده است که بی‌شک کاندیداهای دشت همواره نگران و بیمناک اتحاد و همدلی و هم‌زمانی هزارجریبی‌ها است.

نقطه آغاز اجماع رجال و مردمان این نواحی کوهستانی در میان‌دوره‌ای دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان ساری بود.

در این دوره روحانی جوان و جسور و سخنران که به لحاظ سیاسی در طیف جریان راست سنتی قرار داشت از سوی جریان روحانیت مبارز و برخی از بیوت علما مورد حمایت قرار گرفت. مرحوم سید حسن شجاعی کیاسری توانست پس از شهادت شهید عبدالوهاب قاسمی (انفجار دفتر حزب جمهوری) به همراه حجت‌الاسلام عباسعلی بهاری اردشیری راهی پارلمان شوند.

در ادامه کنشگری‌های هزارجریبی‌ها و مردمان کوهستان البرز مرکزی، عزت‌الله دامادی کهنه دهی از دودانگه (شهردار وقت ساری) به همراه سید حسن شجاعی کیاسری از چهاردانگه در دوره سوم در قالب ائتلاف توانستند بر رقبای دشت نشین پیروز شوند.

این ائتلاف بار دیگر بدون کم‌ترین مانعی توانست در دوره چهارم هم پیروز بلامانع شوند. اگرچه علی‌اصغر یوسف‌نژاد سورکی از میاندورود مانع از پیروزی قطعی مرحوم سید حسن شجاعی کیاسری در مرحله اول انتخابات شود اما با حمایت عزت‌الله دامادی و اتحاد دودانگه‌ای‌ها و چهاردانگه‌ای، شجاعی در دور دوم با اختلاف توانست از سد یوسف‌نژاد عبور کند.

البته از دوره اول تا چهارم، برخی از کاندیداهای نه‌چندان مطرح از این دو بخش هم وارد رقابت‌ها شدند اما فینالیست نشدند!

با عدم احراز صلاحیت مرحوم سید حسن شجاعی و مرحوم عزت‌الله دامادی در انتخابات مجلس پنجم، بخت با دودانگه و چهاردانگه همراه نبود و در این دوره علی‌اصغر یوسف‌نژاد سورکی از بخش میاندورود آن موقع و ابوالقاسم روحی سرخکلایی از بخش مرکزی، دهستان اسفیورد شورآب به مجلس پنجم راه یافتند.

در دوره ششم بازهم دودانگه‌ای‌ها و چهاردانگه‌ای‌ها دست‌بردار نبودند اگرچه مرحوم سید حسن شجاعی کیاسری ثبت‌نام کرد اما رد صلاحیت شد.

منتها این بار مرحوم عزت‌الله دامادی ثبت‌نام کرد و تائید هم شد و شایق و مایل به حمایت دودانگه‌ای‌ها شد اما فضای سیاسی پس از دوم خرداد زمینه را برای کاندیدای منسوب به این جریان آماده‌تر کرد و مرحوم سید مسیح سلیم بهرامی اصولگرا از روستای سلیم بهرام بخش کلیجان‌رستاق و حسین روزبهی اصلاح‌طلب از اهالی شهر ساری پیروز میدان رقابت شدند.

در این دوره مرحوم عزت‌الله دامادی کاندیدای دودانگه‌ای تنها حدود ۱۴هزار رای آورد و از ورود به مجلس بازماند.

مجلس هفتم در شرایط غیبت اصلاح‌طلبان و مشارکت کمتر مردم به دلیل نارضایتی بخش‌هایی از جامعه از عملکرد دولت و ‌مجلس، شانس را برای کاندیداهای اصولگرا بیشتر کرد‌.

این بار سید حسن شجاعی کیاسری روحانی بانفوذ چهاردانگه‌ای توانست با کسب ۴۷۰۸۲ رای در جایگاه دوم قرار گیرد و کاندیدای فاتح حزب کارگزاران سازندگی ایران در انتخابات مجلس پنجم، این بار با اقبال مردم و با کسب ۵۷۴۲۲ رای از مجموع ۱۸۶۴۹۶ رای، نفر اول شود.

 در مجلس هشتم شاهین اقبال روی شانه‌های سید رمضان شجاعی کیاسری نشست و مدیرکل جوان و فعال صداوسیمای مازندران با بهره‌گیری از فضاسازی‌های رسانه‌ای و حمایت گروه موسوم به سیزده رجب توانست با کسب ۴۳۷۴۷ رای از مجموع ۱۵۷۵۳۶ رای ماخوذه از بخش چهاردانگه پس از اعلی اصغر یوسف نژاد که ۴۸۷۷۲ رای کسب کرد و اول شد، او در جایگاه دوم قرار گیرد و این  بارهم اجماع چهاردانگه‌ای‌ها کارساز شد.

هوشمندی و تجربه سید رمضان شجاعی بار دیگر مؤثر در مقام شد و او در انتخابات مجلس نهم توانست جایگاه دومی خود را با کسب ۶۲۱۷۴ رای از مجموع ۲۳۴۴۸۰ رای ماخوذه، حفظ کند.

سهمیه چهاردانگه در مجلس نهم حفظ شد؛ اما پدیده این دوره انتخابات را باید محمد دامادی عضو شورای اسلامی دوره ... شهر ساری و فرزند مرحوم عزت‌الله دامادی نماینده دوره‌های سوم و چهارم دانست.

او از دودانگه، با کسب ۹۳۷۳۱ رای نفراول شود. جوانی، نشاط اجتماعی و سرمایه و اعتبار اجتماعی برجای‌مانده از عصر پدری در کنار اجماع و اتفاق‌نظر حداکثری دودانگه‌ای او را راهی بهارستان کرد.

در انتخابات دوره دهم صلاحیت سید رمضان شجاعی کیاسری احراز نشد و چهاردانگه‌ای‌ها بخت مسلم خویش را از دست دادند اما دو تن از اهالی چهاردانگه بهنام‌های علی بابایی کارنامی و عالیه زمانی کیاسری وارد کارزار شدند که به فینال راه نیافتند اما این بار دامادی از دیار دودانگه دقیقه ۹۰ تائید صلاحیت شد و با قرار گرفتن در لیست امید با کسب ۶۷۱۵۸ رای از مجموع ۲۵۶۳۲۹ رای به‌عنوان نفر دوم به پارلمان راه یابد.

در انتخابات دوره یازدهم که مشارکت در برخی از نواحی و مناطق شهری پایین آمد، نامزدهای اصولگرا پیروز میدان شدند.

در این دوره علی بابایی کارنامی که سابقه کاندیداتوری را در دوره قبل را داشت توانست در یک رقابت بسیار نزدیک و با اختلاف ۲4۰ رای، به‌عنوان نفر دوم معرفی شود؛ اما سایر کاندیداهای دودانگه‌ای و چهاردانگه‌ای توفیق نداشتند.

حوزه انتخابیه ساری و میاندورود با دو نماینده در مجلس شورای اسلامی از ۱۱ دوره انتخابات مجلس، هفت دوره نمایندگانی از بخش چهاردانگه ساری داشته است و چهار دوره نیز دودانگه صاحب کرسی نمایندگی در خانه ملت بود.

چهاردانگه و دودانگه ساری، هم به سبب داشتن کاندیدا در ادوار مختلف انتخابات و هم به سبب جمعیت بالای آن و حتی تعداد بالای جمعیت مقیم در ساری، نقش تعیین‌کننده‌ای به آن‌ها در انتخابات داده است.

افرادی چون عبدالله مفید زمانی کیاسری، عبدالحمید عبدالاحد، کوروش یوسفی ساداتی، اسماعیل یزدانی پرایی، علی باکویی کتریمی، اصغر قربانی، منیره کهنسال کلکناری، سیدجمال علوی سنگ چشمه، محمدباقر صباغی میانایی، فریدون اکبری شلدره و... برای عضویت در پارلمان داوطلب شدند و در رقابت‌ها شرکت کردند...

همچنان که تعداد زیادی از اعضای ادوار شورای شهر ساری از این دو خطه بوده‌اند.

ازجمله می‌توان به محمدحسن محمد کیادهی، اسفندیار عشوری سوادکوهی، محمد دامادی، علیجان شمشیربند، فرامرز نقیبی، کوروش یوسفی ساداتی، علی‌اکبر زلیکانی، مصطفی شیرزاد، نادعلی رمضانپور اشاره کرد.

 چهاردانگه در انتخابات مجلس دهم با تعدد کاندیدا مواجه بود و شاید به همین دلیل نتوانست کرسی‌ای در مجلس دهم داشته باشد به‌نحوی‌که مجموع آرای نامزدهای چهاردانگه‌ای از تعداد آرای نفر دوم انتخابات بیشتر بوده است.

با مشخص شدن آرایش سیاسی در حوزه انتخابیه ساری و میاندورود تقریباً احتمال حضور چندین کاندیدا از چهاردانگه و همین تعداد از دودانگه قطعی به نظر می‌رسد.

اگرچه پس از ثبت‌نام این افراد و متناسب با میزان پذیرش و همراهی افکار عمومی احتمال ائتلاف آن‌ها و انصراف به نفع دیگر نامزد پوششی خود وجود دارد.

از سویی شاید مسئله احراز صلاحیت‌ نامزدها نیز بر اجماع اجباری آنان مؤثر باشد، اما آنچه از شواهد پیداست باید شاهد حضور پرتعداد نامزدهای انتخابات با اصالت چهاردانگه‌ای و دودانگه‌ای در انتخابات بود نامزدهایی که با سوابق مدیریت اجرایی از محلی تا ملی و مناصب انتخابی در سطح پارلمان شهری می‌باشند.

به نظر می‌رسد در دوره دوازدهم هم‌آرای دودانگه‌ای‌ها و‌ چهاردانگه‌ای‌ها بی‌تأثیر نیست بلکه تعیین‌کننده خواهد بود و از قراین و شواهد حاکی است که چهره‌هایی از این بلاد در رقابت‌های یازدهم اسفند ۱۴۰۲ حضور خواهند داشت./ دسترنج

ساری و میاندورود ساری انتخابات مجلس دوازدهم دودانگه چهاردانگه