برگزیده ها
اگر مردم حضور نداشته باشند هیچ مسئولی مشروعیت ندارد/ اگر بخواهند مشارکت حداکثری باشد خودشان می‌دانند که چه راه‌حل‌هایی دارد

یک آقایی که مرحوم هم شد مطرح می‌کرد که ما چه کاری به مردم داریم؟ آقایان هستند مردم چه بخواهند چه نخواهند.

مازندمجلس: رسول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره میزان مشارکت در انتخابات پیش رو مجلس به خبرنگار سیاسی منیبان گفت: سرنوشت انتخابات به دست مسئولان نظام است. من سال گذشته بارها گفتم که باید منتظر تصمیم مسئولان باشیم. اگر بخواهند مشارکت حداکثری باشد خودشان می‌دانند که چه راه حل هایی دارد و چه عواملی را باید برای افزایش مشارکت در نظر بگیرند. اگر به این نتیجه رسیدند که به حداقل اکتفا کنند هم فرمان دست آن هاست و همین روال پیگیری خواهد شد. در اینکه چه وضعیتی در پیش رو وجود دارد امکان پیشگویی دقیق وجود ندارد. شرایط مملکت شرایطی نیست که مردم رضایت داشته باشند و با امید پای صندوق بروند. برخی اینقدر دروغ گفتند و سوء مدیریت کردند و مردم را تحت فشار معیشتی قرار دادند که مردم فاصله گرفتند و درصد بالایی از مردم نیز بی توجه هستند. لذا در شرایط فعلی اصلا وضعیت مناسبی نیست و یخ‌ها هنوز آب نشده است. معلوم نیست اگر تغییری داده نشود مشارکت چقدر باشد.

او در ادامه در رابطه با لزوم حفظ قدرت در صندوق انتخابات اظهار کرد: یک زمان ما می‌گوییم نظام ما نظامی است که کاری به مردم ندارد و یک جمعی حکومت می‌کنند مردم هم باید در آن صورت تحمل کنند و نیازی به رای و نظر مردم در آن نوع حاکمیت نیست. همچنین می‌توانیم نظام را اینگونه تعریف کنیم که اگر هیچکس هم پای صندوق نیاید با زر و زور و تزویر و دستگاه تبلیغاتی کار پیش می رود. اما اگر خودمان نظام را به شکل دیگری تعریف کنیم که مردم می خواستند و استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را تعریف کردند و بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز فرمودند که مردم، به حکومت اعتبار و مشروعیت و وکالت می‌دهند و قدرت را موقتا به عده ای واگذار می‌کنند در این صورت یعنی نظام ما مردمسالاری دینی است.

منتجب نیا افزود: هرکسی دین را به استبداد تعریف کند باید آن فرد را محکوم کرد که خدا و پیامبر را متهم می‌کند. وقتی صحبت از مردم سالاری دینی می کنیم و نام جمهوری اسلامی را می بریم، یعنی بار این نظام بر دوش مردم است و مردم مسئول را انتخاب می‌کنند. امام (ره) هم گفتند مردم همه کاره هستند و مردم تصمیم می گیرند که چه کسی باید مسئول باشد. وقتی نظام اینگونه تعریف شود حرف هایی که درباره مشارکت حداقلی زده می شود بسیار زشت، سخیف و ضد انقلابی می شود. یک آقایی که مرحوم هم شد مطرح می کرد که ما چه کاری به مردم داریم؟ آقایان هستند مردم چه بخواهند چه نخواهند.

منتجب‌نیا در رابطه با مشروعیت دولت و صندوق انتخابات گفت: ارتباط میان مشروعیت و مقبولیت و اقتدار نظام با انتخابات، در تعریفی که از نظام عرض کردم تعریف می شود. مشروعیت نظام با انتخابات است. قانون اساسی می گوید همه ارکان نظام باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم با رای مردم انتخاب شوند اگر مردم حضور نداشته باشند هیچ مسئولی مشروعیت ندارد. اگر مردم نباشند آن مسئولین دیگر نماینده مردم نیستند. یک زمان مطرح می کردند که آیا مشروعیت نظام هم با رای مردم است؟ برخی می گفتند مشروعیت با رای مردم نیست اما قانون اساسی می گوید مشروعیت هم با رای مردم تامین می‌شود. بدون رای مردم در خارج هم اعتبار نظام از بین خواهد رفت. کسانیکه دنبال این هستند که انتخابات را به هر قیمتی پیش ببرند بوی انقلاب به مشام آن ها نخورده ست.

رسول منتجب نیا مشروعیت مشارکت انتخابات