برگزیده ها
 کابوس تندروها؛ همراهی لاریجانی و روحانی!

سال‌ها پیش تصور همسویی علی لاریجانی با حسن روحانی چندان آسان نبود اما در نهایت چنین شد و مدتی است که نام آنها بارها در کنار هم آورده می‌شود.

مازندمجلس: چنانکه در سال 1400 سرنوشت علی لاریجانی با آنچه مقایسه شد که بر هاشمی گذشته بود یعنی ردصلاحیت. دیروز در خجسته سالروز ولادت با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع)، جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی، مهمانان کنفرانس وحدت و جمعی از قشرهای مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند که در این مراسم علی لاریجانی و حسن روحانی کنار هم نشسته بودند. این هم‌نشینی به سوژه‌ای برای رسانه‌ها تبدیل شد و از تیتر «عکس هم‌نشینی لاریجانی و روحانی در دیدار با رهبر انقلاب» استفاده کردند. این هم‌نشینی‌ها پیش از این هم رواج داشت مانند دومین روز از مراسم عزاداری حضرت اباعبدا...الحسین(ع) در هشتم محرم‌الحرام که در دفتر حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی برگزار شد و این دو شخصیت کنار هم نشستند و صحبت‌های درگوشی داشتند که برخی سایت‌ها از تیتر «پچ پچ‌های حسن روحانی با علی لاریجانی در یک مراسم» استفاده کردند.

کابوس لاریجانی و روحانی در ذهن اصولگرایان

روابط علی لاریجانی و حسن روحانی چنان بود که در سال 1400 اصولگرایان تندرو از کاندیداتوری او و ادامه مسیر روحانی هراس داشتند چنانکه روزنامه جوان با انتشار گزارشی درباره نامزدی علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نسبت به تشکیل دولت سوم روحانی هشدار داد و نوشت: «آیا با شعارهای شبیه به شعارهای روحانی هرچند از یک غیرروحانی و یک کسی‌که «حسن روحانی» نیست، می‌توان به نتایجی غیر از وضع موجود دولت روحانی رسید؟ این یک پرسش به شدت راهبردی است. شعارهایی مانند «بلد بودن زبان دنیا و تعامل با دنیا» یا شعاری که حول تغییر سیاست خارجی استوار باشد، یا شعارهای با محتوای FATF، مشخص کردن محدوده دخالت حکومت در زندگی مردم و شبیه اینها که از افراد متفاوت صادر می‌شود، چقدر می‌تواند کار را به نتایج متفاوت برساند؟» شعارهای تکراری روحانی از زبان برخی نامزدها شنیده می‌شود اما چون شاخص‌ترین آنها علی لاریجانی است، ‌با مروری به شعارهای او می‌توان از او و بقیه نامزدهایی که شبیه این شعارها را تکرار می‌کنند، خواست در ادامه کارزار تبلیغاتی خود به مردم توضیح دهند چگونه و درون چه سازوکاری با همان شعارها و بازی با برگ سیاست خارجی می‌خواهند به نتایج متفاوتی برسند و چگونه با شعارهای روحانی دولت و عملکرد روحانی را هم نقد می‌کنند؟!‌ 

لاریجانی نشان داد که فراتر از همه هماهنگی‌‌‌ها میان او و رئیس‌جمهور در هشت سال گذشته، روحانی برای او الگوی جالب توجهی هم بوده است و به همان سبک و سیاق روحانی تلاش می‌کند فرافکنانه از پاسخگویی حتی در مورد‌ اقداماتی که مسئولیت مستقیم‌شان هم با او است، فرار کند.» از سوی دیگر این هم‌نشینی‌ها سبب شد تا برخی شائبه همکاری انتخاباتی آنها را در قالب ارایه یک لیست انتخاباتی مشترک مطرح کنند. اصولگرایان به‌خوبی می‌دانند اگر لیست مشترکی از سوی این دو شخصیت منتشر شود، رای بالایی را کسب می‌کند بنابراین در تلاش هستند تا به هر نحوی مانع اقدام مشترک لاریجانی و روحانی شوند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که شخصیت‌های میانه‌رو کشور ارتباط محکمی با یکدیگر دارند که محدود به ارائه یک لیست انتخاباتی مشترک نمی‌شود. البته این همراهی نافی انتقاد از عملکردها نیست. منصور حقیقت‌پور، نماینده مجلس دهم و از نزدیکان لاریجانی گفته بود: « توقع دارید آقای لاریجانی با روحانی به دلیل تضاد جناحی درگیر شود؟ من شاهد بودم که آقای لاریجانی به دولت روحانی انتقاد داشت و می‌گفت دولت کم‌کار است.»

لاریجانی روحانی