برگزیده ها
احتمال خالص‌سازی توسط هیات‌های اجرایی/ حذف کنیم تا بمانیم

ابراهیم رئیسی عملا توسط یاران و نزدیکان محمود احمدی نژاد احاطه شده و یاران احمدی‌نژاد مناصب حساسی را دولت سیزدهم در دست دارند

مازندمجلس: این روزها دولتی در راس دستگاه اجرایی است که به ادعای برخی معروف به دولت دوم احمدی نژاد است. ادعایی که بی‌ربط هم نیست چرا که ابراهیم رئیسی عملا توسط یاران و نزدیکان محمود احمدی نژاد احاطه شده و یاران احمدی‌نژاد مناصب حساسی را دولت سیزدهم در دست دارند

به باور ناظران سیاسی، ردی از تفکرات حجتیه‌ای در تفکرات برخی از این افراد که منسوب به جبهه پایداری هستند، دیده می شود. آنان توانسته‌اند  در برخی  از ساختار‌های قوه اجرایی  حضور داشته باشند و به بسط تئوری‌های مختلف خود در ارتباط با حکومت اسلامی و جامعه دینی بپردازند.

از این منظر، دولت کنونی اگر موفق و یا ناموفق است به علت عملکرد این گروه سیاسی است. گروهی که نه به رقابت بلکه به کنار گذاشتن رقبا معتقد است و هر زمان یکی از آنها در راس مجموعه‌ای قرار می‌گیرد  الک به دست گرفته و ناخالصی‌ها را الک می‌کند و به جای افراد حذف شده نیروهای نزدیک به تفکر خود را منصوب می‌کنند. نقل است که حداد عادل گفته بود حسن روحانی با اتوبوس نیرو به دولت آورد،  که یکی از گفته‌ها درست حداد است. روحانی که آمد تمامی  پایداری‌ها را کنار زد و مدیران نزدیک به دولت سازندگی را جایگزین آنان کرد چرا که معتقد بود باقی ماندگان احمدی‌نژاد هرجا بمانند جلوی اقدامات او را خواهند گرفت. البته که پایداری‌های امروز نیز همین اعتقاد را دارند و مدیران تکنوکرات و عملگرا و نزدیک به دولت‌های سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید را کنار زدند. اقدامی که نفعی هم برای شرایط اقتصادی نداشته است. امروز اگر رشد اقتصادی مطلوب نیست، تورم در آستانه 50 درصد است و رشد نقدینگی بیداد می‌کند و ده‌ها آمار نامطلوب از وضعیت اقتصادی کشور ارائه می‌شود در نتیجه عملکرد  این گروه است.

حذف کنیم تا بمانیم

پایداری‌ها نگاه متفاوتی به عملکرد مدیران دارند. هرکه با آنها همراه باشد و در مسیری که آنها طراحی کرده‌اند اقدام کند همراه آنها خواهد ماند و هر که تمایلی به مسیر مدیریت کشور از پنجره نگاه آنها نداشته باشد کنار گذاشته می‌شود. آنها معتقدند باید حذف کرد و کنار زد تا باقی ماند. این تئوری عملا در دولت احمدی نژاد اجرایی شد. هرچند برخی معتقدند در راس  این تفکر اسفندیار رحیم مشایی قرار داشت اما واقعیت آن است که از همان ابتدا و در دولت احمدی نژاد صادق محصولی مسئول چیدمان نیروها در دولت بود. او اکنون نیز با وجود اینکه در حاشیه قرار دارد تلاش‌های زیادی برای نشاندن اعضای حزب مطلوبش بر صندلی مدیریت اجرایی کشور می‌کند. صادق محصولی از نظر مالی نیز از تمکن زیادی برخوردار است و زیاد وارد حاشیه نمی‌شود و با توجه به نفوذی که هم در دولت و هم در مجلس دارد می‌کوشد تئوری‌های مدیریتی خود را در ساختار اجرایی کشور بسط دهد.

حذف کنندگان، دخیل در انتخابات

نوع نگاهی که در ارتباط با پایداری‌ها وجود دارد هر فردی را به فکر فرو می‌برد که افراد نزدیک به این تفکر نباید در موقعیت‌های حساس قرار گیرند چرا که حذف و کنار گذاشتن، الفبای ابتدایی عملکرد پایداری‌هاست اما از قرار معلوم افراد کلیدی دولت محمود احمدی نژاد که نزدیک به تفکرات پایداری هم هستند این بار و در انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات‌های اجرایی سمت‌هایی گرفته‌اند که با توجه به نوع نگاه برخی از آنها این شبهه به وجود می‌آید که نکند آنها این بار نیز قصد داشته باشند اقدام به حذف رقبا و به قول علی لاریجانی خالص‌سازی در مجلس آینده کنند.

هیات‌های اجرایی که توسط وزارت کشور ایجاد می‌شود اولین مرحله از بررسی صلاحیت‌ها را در دستور کار دارند و نگرانی در مورد نوع عملکرد این هیات زمانی به وجود می‌آید که اعضای این هیات از یک طیف خاص فکر باشند. روز گذشته محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهاراتی مهم درباره برگزاری انتخابات مجلس ۱۴۰۲ و انتخابات الکترونیک مطرح کرد. وی در همین راستا اعلام کرد که ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس دوازدهم به صورت الکترونیکی خواهد بود.

سخنگوی ستاد انتخابات در بخشی از سخنان خود که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات را معرفی کرد و گفت: در ادامه مراحل اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی، معتمدین اصلی و علی‌البدل هیأت اجرایی مرکزی انتخابات انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز شنبه هشتم مهر در حضور احمد وحیدی وزیر کشور، انتخاب شدند. در این جلسه که با حضور اعضای حقوقی هیأت اجرایی مرکزی و نیز نماینده هیأت نظارت مرکزی برگزار شد، معتمدان مردمی دعوت شده به نشست، از میان خود به ترتیب آرا «مصطفی رستمی»، «محمد حسین صفار هرندی»، «سید مرتضی بختیاری»، «کامران دانشجو»، «مرضیه وحید دستجردی» و «سید محمود آقا میری» را به عنوان معتمدان اصلی انتخاب کردند. همچنین «یحیی آل اسحاق»، «محمد مهدی طهرانچی» و «مهدی ناظمی اردکانی» به عنوان معتمدان مردمی علی‌البدل انتخاب شدند. مروری به سوابق فرهنگی و اجرایی افراد نام برده شده نشان می‌دهد که حداقل برخی از آنها مانند صفار هرندی، دانشجو دارای نگرش‌های فکری خاصی هستند .

دستجردی تنها عضو متفاوت هیات‌های اجرایی

حسین صفار هرندی اگر چه بعضا تلاش کرده خود را از عملکرد محمود احمدی نژاد جدا به تصویر بکشد اما نگاه او به رقبا قطعا نگاهی تعامل گونه نیست و هر ناخالصی با تفکر او می‌تواند کنار زده شود.

دانشجو نیز دارای تفکری نزدیک به هرندی است و یکی از مدیرانی است که نگاه مطلوبی به جریان اصلاح طلب ندارد.

مهدی ناظری اردکانی نیز دبیرکارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) است و کتاب‌هایی همچون مهندسی فرهنگی کشور را به رشته تحریر درآورده است.

محمد مهدی طهرانچی، رئیس کل دانشگاه آزاد اسلامی است و در دوره احمدی نژاد توسط کامران دانشجو به سرپرستی دانشگاه شهید بهشتی منصوب شد.

درمیان نام‌های ذکر شده البته دکتر دستجردی وزیر بهداشت محمود احمدی نژاد احتمالا دید متفاوتی نسبت به بقیه خواهد داشت هرچند او نیز از نظر فکری به دولتمردان نزدیک است اما یک بار طعم تلخ حذف شدن را توسط احمدی نژاد آن هم در اعتراض به واردات دسته بیل در زمانی که کشور با بحران دارو به علت تحریم‌های آمریکا روبه‌رو بود، چشیده است و در صورت لزوم می‌تواند تفکر سایرین را تحت تاثیر خود قرار دهد.

حال باید دید با این ترکیب احمدی‌نژادی و با نوع نگاه فرهنگی آنها تکلیف معدود ثبت‌نام کنندگان اصلاح‌طلب و حتی اصولگرایان مخالف دولت کنونی در هیات‌های اجرایی چه خواهد شد. به نظر مسیر سختی در پیش روی نامزدهای مجلس شورای اسلامی خصوصا نامزدهای منتقد دولت است.

رئیسی احمدی نژاد هیئات های اجرایی انتخابات