برگزیده ها
 قهر با صندوق‌ رای بزرگ‌ترین اشتباه در شرایط فعلی خواهد بود/ خالص‌سازی، گسل سیاسی ایجاد کرده است

راه اصلاح و تغییر فقط صندوق‌های رای است

مازندمجلس: انتقادات از جناح خاصی که اکنون انگشت‌های اتهام وضعیت کنونی به سمت آنها نشانه رفته است به سوژه‌ تکراری رسانه‌ها تبدیل شده است. برعکس سال‌های گذشته که کسی از این طیف انتقاد نمی‌کرد حالا باید بگوییم که حاشیه امن آنها دیگر وجود ندارد و با توجه اینکه بسیاری این شاخه تندرو را برنده انتخابات ۱۱ اسفند می‌دانند ولی برخی معتقدند که از راه صندوق رای می‌توان این طیف را به کناره سوق داد. در این مورد با یکی از تحلیل‌گران حوزه سیاسی ایران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بین تندروها و شهروندان گسل ایجاد شده است

«منصور حقیقت‌پور»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی در این مورد و با اشاره به روندی که خالص‌سازها برای حضور در سیستم سیاسی ایران دنبال می‌کنند به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «جریان خالص‌سازی نه تنها شکاف، بلکه یک گسل در سیستم سیاسی ایجاد کرده است. توجه داشته باشید که یا تکیه به صندوق رای و انتخابات ترمیم شکاف امکان پذیر است، اما ترمیم گسل، به زمان بیشتری نیاز دارد. طبق مشاهدات صورت گرفته وسعت، عمق و شدت این گسل بسیار جدی است. باتوجه به تحرکات چهره‌های شاخص جریان خالص‌ساز متوجه می‌شویم که آنها فقط برای مجلس برنامه‌ریزی نکرده‌اند. این روند در بخش‌های مختلف کشور ادامه دارد و در تمام سیستم‌های قصد حذف و نفوذ دارند. در واقع یک اقلیت خودحق بین در راس این طرز فکر در حال مدیریت شرایط و در دست گرفتن زمام امور است. این خالص سازی نه تنها وارد مجلس و دولت شده است، بلکه در صدا و سیما و مجامع فرهنگی و اجتماعی نیز نفوذ کرده است. حتی برخی روحانیان و مداحان نیز در سایه جریان خالص سازی، مجال دیده شدن و گفتگو را از دست داده‌اند.»

این سیاست‌مدار در همین مورد و با هشداری خظاب به شهروندان ادامه می‌دهد: «این رفتار‌ها است که فاصله بزرگی را بین قاطبه مردم و این جریان خاص ایجاد کرده است. این جریان به جز خود، هیچ شخص و گروهی را قبول ندارد. اما باید پیش از این که گسل تبدیل به فاجعه شود، از گسترش آن جلوگیری کرد. چگونه می‌توان این وضعیت را درمان کرد؟ شاید تنها راه این باشد که مردم در انتخابات یازده اسفند حاضر شده و اجازه ندهند این جریان خالص ساز بیش از این ها، اختیار مجلس را در دست داشته باشد. بعد ازآن نیز انتظار می‌رود در انتخابات ۱۴۰۴ مردم در انتخابات مشارکت کرده و دولت مدنظر خود را انتخاب کنند. عمق و وسعت فاجعه بسیار زیاد است. قهر مردم با صندوق‌های رای بزرگ‌ترین اشتباه در شرایط فعلی خواهد بود. مردم باید برای تغییر شرایط کمک کنند. اگر مردم با صندوق‌ها قهر کنند، دوباره جریان خالص ساز برای چهارسال دیگر در حوزه تقنینی کشور، زمامدار امور خواهند شد. راه اصلاح و تغییر فقط صندوق‌های رای است.»

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در همین مورد و با اشاره به نقاطی که خالص‌سازها ورود کرده‌اند ادامه می‌دهد: «جریان خالص ساز نه تنها به صدا و سیما ورود کرده است، بلکه به اعتقاد من صدا و سیما در تسخیر کامل جریان خالص ساز است. تاکید می‌کنم که صدا و سیما بدون شک توسط خالص سازان اشغال شده است. در بخش اجتماعی نیز، تمام این مواردی که آقایان به عنوان تحمیل فشار بر بحث حجاب بر مردم دارند، نتایج منفی خواهد داشت. مگر ما شاهد این نیستیم که دختربچه‌های دبستانی که موظف شده اند در مدرسه مقعنه به سر داشته باشند، پشت در دبستان، مقنعه خود را از سر بر می‌دارند. پس راه ترویج حجاب در جامعه ایجاد فشار حداکثری نیست. خالص ساز‌های خشن به دنبال اعمال تدابیر فرهنگی مد نظر خود هستند، این در حالی است که اصلا ترویج فرهنگ با این نوع رفتار‌ها در تضاد است و اجرایی نمی‌شود. بین اصولگرایان شکاف ایجاد شده است و بین خالص سازان و ملت بزرگ ایران گسل وجود دارد. از دید من تجزیه بین گروه‌ها و مشخص شدن مواضع سیاسی افرادی که به نوعی تندرو محسوب می‌شدند، در نهایت به نفع مردم خواهد بود. کل این جماعت در جریان انتخابات ۱۷ درصد از رای مردم را کسب کرده است. اکنون اگر برخی از افراد از جریان خالص ساز جدا شده و با مواضع تند این جریان مخالفت کنند، باز هم شاهد کاهش همان ۱۷ درصد خواهیم بود. اعتراض افرادی که از این جریان جدا می‌شوند، مبتنی بر خشونت و فاصله گرفتن این جریان از مردم جامعه است.»

خالص‌سازی پروژه‌ای برای تقویت جریان تندرو

«حسن رسولی»، عضو جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که پیش‌تر به جریان خالص‌سازی اشاره کردید، از نگاه شما این جریان در نهایت چه نتیجه‌ای را دنبال می‌کند؟ گفت: «به‌نظر می‌رسد برخلاف اصول مسلم و مصرح قانون اساسی به ویژه فصل و اصولی مانند اصل ۶و ۵۶ و سایر اصولی که اداره امور کشور را مبتنی بر آرای تک ملت استوار کرده، آنچه که امروز در عرصه حکمرانی جریان دارد، عدول و خروج ازاین چارچوب‌ها است و همانطور که آقای خاتمی اعلام کرده احساس می‌کنیم جمهوریت نظام با سرعت قابل توجه در حال تبدیل شدن به ناجمهوریت است. پروژه خالص‌سازی علاوه مجلس و ریاست جمهوری، نهادهای مدنی را هدف قرار داده چنانچه کافی است بررسی شود طی دو سال گذشته چه بلایی سر انتخابات نهادهای مدنی و صنفی نظیر سازمان نظام پرستاری و اتاق بازرگانی آمده است، لذا به نظر می‌رسد. خالص‌سازی پروژه فراگیری است و در قالب پروژه‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون در حال اجرا است و به جای تقویت مشروعیت نظام به دنبال تقویت جریان تندور و رادیکال تصمیم‌گیر در شرایط فعلی است و تداوم این روند کاهش دهنده امید به بهبودی شرایط عمومی کشور است.»

انتخابات اصلاح طلبان خالص سازی منصور حقیقت‌پور حسن رسولی