برگزیده ها
بیم و امید اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلب‌ها وقتی با تردید برخورد کردند، توصیه‌ای به دوستان خود نکردند و به مردم هم چیزی نگفتند که شرکت کنید یا نکنید

مازندمجلس: در حالی که همه از چگونگی تحرکات جناح‌های سیاسی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی دوازدهمین مجلس جمهوری اسلامی صحبت می‌کنند و از ائتلاف‌های احتمالی صحبت می‌کنند یکی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی در پاسخ به این سوال معتقد است که ابتدا باید جواب تایید صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان بیاید و پس از آن به ائتلاف‌ها اشاره کنیم.

«رسول منتجب‌نیا» در این مورد گفت: «ممکن است در برخی موارد کاندیدا ندهند و از کاندیدا حمایت نکنند؛ اما این به معنای تحریم نیست. اصلاح‌طلبان با تردید با انتخابات پیش‌رو برخورد کردند و هیچگاه تحریم نکردند. آنها هیچ‌وقت نگفتند ما شرکت نمی‌کنیم و نباید شرکت کرد. هر کسی می‌تواند خودش تصمیم بگیرد، لذا برخی از اصلاح‌طلب‌های سراسر کشور بررسی کردند و تصمیم گرفتند شرکت کنند.

اصلاح‌طلب‌ها وقتی با تردید برخورد کردند، توصیه‌ای به دوستان خود نکردند و به مردم هم چیزی نگفتند که شرکت کنید یا نکنید. باید ببینند برای ثبت‌نام اصلی چه کسانی باقی می‌مانند یا اصلا آیا اصلاح‌طلبی از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کند یا نمی‌کند. باز هم تکرار می‌کنم جریان اصلاحات، انتخابات را تحریم نکرده و با صندوق رأی قهر نمی‌کند و نکرده است. اگر اصلاح‌طلبان می‌آمدند، همان اول ردصلاحیت می‌شدند. من فکر می‌کنم یک نفر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب هم تأیید صلاحیت نمی‌شود. شاید اصلا اصلاح‌طلب‌ها کاندیدایی نداشته باشند که بخواهند ائتلاف کنند.

سوال شما فرض بر این است که کاندیداهای اصلاح‌طلب تأیید شوند و عده‌ای مانند آقایانی که اسم بردید یا جریان‌های دیگری بیایند و با هم ائتلاف کنند. یکی، دو دسته از اصلاح‌طلبان تأکید داشتند که تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت کنند، حزب کارگزاران ظاهرا تصمیمش بر این بوده و هست که به هر صورت در انتخابات شرکت کند، لیست و کاندیدا بدهد.» او در همین مورد و با پاسه به این شوا که احتمال نزدیکی احزابی که قصد شرکت در انتخابات را دارند به روحانی و لاریجانی، وجود دارد؟ ادامه داد: «آقای حسن روحانی که اصلا اصلاح‌طلب نیست، ایشان یک شخص مستقل هستند و آقای لاریجانی هم در جبهه اصولگرایان هستند. جریان اصلاح‌طلبی در حال انتظار به سر می‌برد تا ببیند از کسانی که در پیش ثبت‌نام شرکت کرده‎‌اند، افرادی تأیید می‌شوند یا نه.»

اصلاح طلبان انتخابات