برگزیده ها
پدیده «اصلح‌سازی» در اردوگاه اصولگرایان/ شورای وحدت منتقد وضع موجود شد

خط کشی در اردوگاه اصولگراها رفته رفته پر رنگ تر می‌شود و گویا به زودی و بعد از اینکه مراحل تایید صلاحیت به پایان برسد شاهد جنجال‌های بسیاری خواهیم بود

مازندمجلس: خط کشی در اردوگاه اصولگراها رفته رفته پر رنگ تر می‌شود و گویا به زودی و بعد از اینکه مراحل تایید صلاحیت به پایان برسد شاهد جنجال‌های بسیاری خواهیم بود از یک سو این طیف وسیع سیاسی تلاش دارد تا همچنان در حاکمیتی یک دست شده به فعالیت خود ادامه دهد ولی این تاکید بر یک دستی می‌تواند باعث برهم خوردن تعادل اصولگرایان شود چون بسیاری از شاخه‌های اصولگرایی در حال آماده شدن برای مقابله یا مبارزه انتخاباتی با تندروها است. برخی از چهره‌های اصولگرا در تلاش برای اتحاد هستند و در حال برنامه‌ریزی برای کنار زدن تندروها هستند در مقابل اما طیفی مانند «جبهه پایداری» که حالا به‌عنوان موتور محرک اصوگراها شناخته می‌شود بدون توجه به اهمیت مشارکت بر انتخاب نمانیده اصلح تاکید دارند. «شورای وحدت» یکی از اجماعاتی است که در انتخابات ۹۸ نقش پر رنگی را برای پیروزی تاریخی رقم بزند. حالا یکی از اعضای شورای وحدت به خبرآنلاین می‌گوید: «شورای وحدت مادام که برخی طیف های اصولگرا حافظ وضع موجودند و نمی خواهند نمایندگانشان در مجلس فعلی را که در سبد ارزیابی مردم نمره قابل قبولی ندارند تغییر بدهند، نمیتواند با آنها به لیست واحد برسد.» او همچنین مشارکت بالا را مهم‌تر از اصلح‌سازی دانشته است.

اولویت اول «مشارکت» است

«ابوالقاسم رئوفیان»، از اعضای شاخص شورای وحدت معتقد است این شورا نمی تواند با برخی طیف‌های اصولگرا که نمی خواهند نمایندگان ناکارآمد خود را تغییر دهند به لیست واحد برسد.» او در این مورد ادامه می‌دهد: «برای اعضاء هیات عالی شورای وحدت که نقش و شان سیاست گذاری دارد «اولویت اول وحدت روی لیست نیست» وحدت روی تحقق مشارکت هرچه بالاتر دارندگان حق رای درانتخابات است که مهمترین دغدغه رهبری و به تبع آن دغدغه شورای وحدت است. ازطرفی شورای وحدت مادام که برخی طیف های اصولگرا حافظ وضع موجودند و نمی خواهند نمایندگانشان در مجلس فعلی را که در سبد ارزیابی مردم نمره قابل قبولی ندارند تغییر بدهند، لذا نمیتواند با آنها به لیست واحد برسد و این از جمله اختلافات مبنایی ماست چون ما قائل به تغییر در وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوبیم و تصمیم گیری هایمان برای آینده بر اساس شناخت محیط تصمیم است و آینده همواره درحال تغییر.»

«مشارکت» لازمه انتخابات پرنشاط

«مصطفی پورمحمدی»، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و وزیر کشور دولت نهم، با اشاره به مجریان و ناظران انتخابات و اهمیت مشارکت در این رویداد ملی گفت: «مجریان و ناظران باید ساز و کار مناسبی برای تحقق منویات ایشان در خصوص امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت در انتخابات را فراهم کنند. برای آن لازم است مر قانون را نه با تفسیر مضیق بلکه تفسیر قانع کننده برای مردم اجرا کنند. هرچند خود را حق بدانیم اما با سلیقه قانون را تفسیر نکنیم. اگر منطق حقوقی و افکار عمومی تفسیر ما را نمی‌پذیرد، بر آن اصرار نکنیم زیرا بر ضد خودش تبدیل می‌شود؛ لذا لازم است مجریان قانون با تفسیر شفاف و قابل دفاع و اقناع کننده عمل کنند، در این صورت یک فضای انتخاباتی با نشاط به وجود می‌آید و فعالان انتخاباتی مشارکت بیشتری از طیف‌های مختلف خواهند داشت.» پورمحمدی با تاکید بر ضرورت افزایش مشارکت در انتخابات، ادامه داد: «اگر مشارکت در انتخابات بالا برود همه پیروز هستند. در نتیجه کسی فکر نکند اگر من و تیم و جناحش اکثریت را نیاورد شکست خورده است. چون امروز باید به پیروزی ملت و کشور و انقلاب، مردم و حل مشکلات آنها فکر کنیم. امروز ایجاد مجلس مقتدر و حل مشکلات مردم در گرو مشارکت بالا است.» او با تاکید بر اینکه حل مشکلات مردم با بیانی شفاف و مستدل و با برنامه روشن و پاسخگو میسر است، اضافه کرد: «در جامعه روحانیت تأکیدمان بر مشارکت بالا در انتخابات، تحمل اجتماعی، احترام به دیگران و شنیدن نظرات و نقد یکدیگر است.»

روند پروژه «اصلح‌سازی»

«جبهه پایداری» در بیانیه‌ای که بر انتخاب افراد اصلح اشاره شده است نوشته است: جبهه پایداری انقلاب اسلامی، بر اساس منشور فکری و سیره عملی بنیانگذار راحل نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب، معتقد است در انتخاب و گزینش نامزدهای انتخابات برای معرفی به مردم، ملاک‌ها و شاخص‌ها دارای اهمیت می‌باشد و آسیب اصلی در این موضوع، حرکت به سمت وابستگی حزبی یا قبیله‌گرایی سیاسی است. لذا این جبهه با انتشار شاخص‌های برآمده از تفکر امامین انقلاب، از همه نیروهای دلسوز گفتمان انقلاب می‌خواهد تا با توجه به این شاخص‌ها نسبت به دعوت از افراد اصلح جهت حضور در عرصه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اقدام نموده و افراد مد نظر خود را جهت انتخاب نهایی نامزد اصلح معرفی نمایند تا این جبهه با توجه به ملاک‌ها و شاخص‌های نماینده اصلح و کارآمد، برای خدمت به مردم شریف ایران اسلامی، عرضه نماید.»

«مرتضی آقاتهرانی»، عضو شاخص جبهه پایداری پیش‌تر با تاکید بر اصلح‌سازی مجلس گفت:«گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و ائتلاف باید دور هم بنشینند تا به جایی برسند. باید بدانیم کسانی که کاندیدا میشوند، چه کسانی هستند. یک کاندیدا اگر از مردم و امام دفاع کند، اصلح است و در این صورت از آن فرد حمایت می‌کنیم. در انتخابات همه باید پای صندوق رای بیایند. متدینین نباید کم بیاورند و باید پای صندوق رای حاضر شوند. مجلس یازدهم انقلابی‌ترین است و تاکنون چنین مجلسی نداشتیم. انسان‌هایی که متدین، متخصص و دلسوز هستند باید بیایند و کار انجام دهند، اما بدانید دنیا هنوز در مقابل ما ایستاده است.»

شورای وحدت اصولگرایان جبهه پایداری