برگزیده ها
تلاش اصولگرایان برای نرمش «شورای نگهبان»

یکی از رسوم ادوار گذشته انتخاباتی این بود که چهره‌های اصلاح‌طلب برای جلوگیری از ردصلاحیت‌ها، «شورای نگهبان» را به نرمش دعوت کنند و از مسوولان این نهاد نظارتی می‌خواستند که روی نرم قانون‌ را به آنها نشان دهند.

مازندمجلس: یکی از رسوم ادوار گذشته انتخاباتی این بود که چهره‌های اصلاح‌طلب برای جلوگیری از ردصلاحیت‌ها، «شورای نگهبان» را به نرمش دعوت کنند و از مسوولان این نهاد نظارتی می‌خواستند که روی نرم قانون‌ را به آنها نشان دهند.

باتوجه به نزدیک شدن به روزهای انتخاباتی می‌بینیم آن طیفی از اصلاحات که می‌خواهند در انتخابات حضور داشته باشند، همچنان از شورای نگهبان می‌خواهند که مسیر فیلترها را بازتر کنند.

اما حالا این طیف تنها نیستند و برخی چهره‌های اصولگرا برای افزایش مشارکت در کنار آنها ایستاده‌اند. همانطور که بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران وضعیت انتخابات اسفند را دگرگون شده توصیف می‌کنند، در این گزارش به یکی دیگر از تفاوت‌های عمده خواهیم پرداخت و آن هم تلاش‌های چهره‌های شاخص اصولگرا برای نرمش بیشتر شورای نگهبان در مراحل بررسی صلاحیت‌های نامزدهای اصلاح‌طلب و … هستند. در ماه‌های اخیر می‌بینیم که برخی از اصولگراها که تلاش می‌کنند خود را در میانه فضای سیاسی حفظ کنند، خواستار حضور اصلاح‌طلبان و نامزدهای دیگر طیف‌هایی که در اردوگاه اصولگراها حضور ندارند، شده‌اند.

آنچه می‌توان از گفته‌ها و اظهارات چهره‌های شاخص اصولگرا برداشت کرد این است که آنها متوجه شده‌اند که مجلس یک دست نمی‌تواند حاشیه امنی برای اردوگاه‌شان ایجاد کند و همچنین باتوجه به اختلافات موجود در این اردوگاه که با سهم‌خواهی هرچه بیشتر تندروها به جلو می‌رود، این سیاستمداران تلاش می‌کنند برای جلوگیری از سهم دادن به شاخته‌های تندرو، مسیر را برای حضور رقیبانی مانند اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگراهای میانه‌رو هموارتر کنند.

مقدمات یک رقابت واقعی فراهم شود

«مصطفی پورمحمدی»، سیاستمدار، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و رییس شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای که روز گذشته با خبرگزاری ایرانا داشت در تحلیلی به آنچه در انتخابات آینده رقم خواهد خورد پرداخته است. او در این مورد گفت: «گفت‌وگو و صحبت‌هایی انجام شده است. البته فقط هم شورای ائتلاف نیست. الان قصه خیلی گسترده‌تر از شورای وحدت و شورای ائتلاف است و گروه‌های دیگر و بعضا بی‌نامی نیز حضور دارند. اگر یک گروه که مثلاً ما باشیم، پیروز شویم و به مجلس برویم، معنی‌اش این نیست که می‌توانیم دستاوردهای موفقیت‌آمیزی داشته باشیم چون این گروه پیروز در همه حوزه‌ها، با سایر گروه‌های هم‌فکر و هم‌سلیقه سیاسی‌اش، کاملا هم‌ذهن و هم‌جهت نیست؛ زیرا این همسانی و هم‌جهتی است که مسایل کشور را حل می‌کند. فرض کنید ما اصولگراها تا ۱۰ سال دیگر هم بر سرکار باشیم اما تا وقتی در هر دوره انتخابات، نظرات مشترک و آینده‌نگری نداشته باشیم، معلوم نیست بتوانیم مساله‌ای را حل کنیم. این‌ها مسائل کلان سیاسی ما است که باید مورد توجه باشد. ما الان تعداد زیادی نیروی نخبه و با تجربه داریم که از گرایش‌های مختلف سیاسی هستند که باید دور همدیگر جمع شوند و برای بلوغ فعالیت‌ها در عرصه‌های مختلف اداری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، طراحی نوین ارائه کنند. من روی ترکیب‌بندی سیاسی و پارلمانی خیلی فکر نکرده‌ام که بخواهم جواب بدهم. اما اگر فضای انتخاباتی مثل گذشته باشد، ما تغییری در بلوک‌بندی‌های سیاسی در مجلس آینده نخواهیم داشت؛ آدم‌ها شاید عوض بشوند اما از نظر بلوک‌بندی، تغییر چندانی نخواهیم دید. اما اگر مقدمات یک رقابت واقعی را فراهم کنیم، حتما بلوک‌بندی‌های مجلس آینده به هم خواهند ریخت. نمی‌توانم پیش‌بینی دقیق کنم. اما اگر رقابت واقعی شکل بگیرد، نه‌تنها چهره‌ها عوض می‌شوند بلکه از نظر بلوک‌بندی، فراکسیونی، نگاه‌ها و سلایق هم شرایط جدی‌تر و متفاوت‌تر خواهد شد.»

لازمه رقابت حضور همه سلیقهها است

«منوچهر متکی»، رییس هیات اجرایی و سخنگوی شورای وحدت با حضور در سومین مجمع عمومی جامعه جوانان متحد اسلامی به اهمیت مشارکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: « در دوره‌های قبل وقتی جریان های سیاسی می‌خواستند برای انتخابات ورود کنیم مقام معظم رهبری می‌فرمودند «عجله نکنید» اما در این دوره ایشان از ابتدای سال تاکید دارند تا انتخابات پیش رو بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، چرا که ایشان شرایط را رصد می‌کنند و می‌دانند دشمن در کمین است. سنگین‌ترین وظیفه‌ای که برای نیروهای انقلاب در انتخابات وجود دارد بالا بردن مشارکت است. از این رو اولین محور مورد اشاره مقام معظم رهبری، مشارکت است، دقیقا نقطه‌ای که دشمن هم روی آن تمرکز کرده است. دشمن تلاش می‌کند چنانچه برایش مقدور باشد انتخابات را تحریم کند، که ان‌شاءالله این آرزو را برای همیشه به گور خواهد برد. چرا کسی به آمریکایی‌ها نگفت که اینقدر مشارکت شما پایین است، اما خدای ناکرده اگر ما به این میزان برسیم تبلیغات آن‌ها علیه ما متفاوت خواهد بود. بحث رقابت بسیار مهم است و برای تحقق این امر لازمه‌اش حضور سلیقه‌های مختلف در انتخابات پیش رو است، به همین جهت ما از حضور سلیقه‌های مختلف در این عرصه حمایت می‌کنیم و ما در شورای وحدت این موضوع اصولی را بیان کردیم، که بخش‌های نظارتی در انتخابات با سعه صدر بیشتری در انتخاب افراد اقدام کنند. نکته‌ای که اخیرا در ادبیات سیاسی ما جای خودش را باز کرده، این است که وقتی یک حزب موجودیت پیدا می‌کند و با اخذ، مجوز قانونی می‌شود، فلسفه وجودی آن حضور و مشارکت فعال در فعالیت‌های سیاسی و انتخابات است. به اعتقاد بنده احزابی که رویکرد دوگانه دارند و از نظام مجوز می‌گیرند اما در جایی که وقت ابراز وجود برای نظام است، شانه خالی می‌کنند باید در این گونه مجوزها تجدید نظر شود.»

اصولگرایان شورای نگهبان