برگزیده ها
بلاتکلیفی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان بر سر زمان ثبت نام/ زمان اعلام شده از سوی احمد خاتمی تایید نشد

درحالی‌که احمد خاتمی اعلام کرده بود زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان ۲۷ مهرماه است، اما ستاد انتخابات کشور هنوز هیچ اطلاعیه‌ای در این باره صادر نکرده است.

مازندمجلس: ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای دوره‌ای ۸ ساله اسفندماه امسال همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. طبق اعلام سیداحمد خاتمی، عضو هیأت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری به ایرنا در چهارم مهرماه امسال، ثبت‌نام داوطلبان این انتخابات ۲۷ مهرماه آغاز خواهد شد؛ او پنجم مهرماه نیز در نشست خبری اختتامیه دوازدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم هم این موضوع را در جمع خبرنگاران اعلام کرد اما ستاد انتخابات وزارت کشور تا امروز (سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه) هیچ اطلاعیه و اطلاع رسانی در این باره منتشر نکرده و مشخص است که زمان ثبت نام داوطلبان این انتخابات قطعا ۲۷ مهرماه نیست.

تازه‌ترین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور درباره شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام قطعی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس هم ۲۳ مهرماه منتشر شده و برخلاف اظهارات احمد خاتمی، تاکنون هیچ خبری مبنی بر زمان و شرایط ثبت نام داوطلبان حضور در انتخابات مجلس خبرگان نیست.

براساس قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان ‌رهبری که پنجم مهرماه امسال تصویب شده بود هم ابلاغ شده است؛ طبق آن تعداد نمایندگان مجلس خبرگان ۸۸ نفر که برای مدت هشت سال، انتخاب می ‏شوند و حداقل شش ماه به پایان هر دوره، باید انتخابات دوره بعد آغاز شود؛ به طوری که سه ماه به پایان هر دوره، انتخابات دوره بعد خاتمه یافته باشد و هیچ زمانی کشور بدون مجلس خبرگان نباشد.

نکته قابل توجه این است داوطلبانی که رهبر انقلاب تصریحاً یا تلویحاً اجتهاد آنان را تأیید کرده باشد از نظر علمی، نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت؛ همچنین داوطلبانی که سابقه نمایندگی مجلس خبرگان رهبری دارند از امتحان (کتبی و شفاهی) معاف هستند و داوطلبانی که در دوره‏ های پیشین این مجلس در امتحان کتبی یا شفاهی یا هر دو حائز نمره قبولی شده ‏اند، حسب مورد از امتحان کتبی و شفاهی یا هر دو معاف هستند.

داوطلبانی که صلاحیت علمی و اجتهادشان هم طبق نظر اکثریت فقهای شورای‏ نگهبان، محرز گردد، معاف از امتحان خواهند بود.

رأی‌گیری این انتخابات باید به صورت مخفی، مستقیم و در یک روز تعطیل، همزمان در سراسر کشور انجام می شود و مجریِ انتخابات مجلس خبرگان رهبری، وزارت کشور است که آیین نامه اجرایی انتخابات با پیشنهاد وزارت کشور به تصویب شورای نگهبان خواهد رسید.

در اجرای اصل ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به عهده شورای نگهبان گذاشته است، پیش از شروع انتخابات از سوی شورای نگهبان، پنج نفر از شخصیت‏ های مسلمان، مطلع و مورد اعتماد که حداقل ۲ نفر از آنان حوزوی باشند با اکثریت آراء انتخاب و به وزارت کشور معرفی می ‏شوند.

مجلس خبرگان انتخابات