برگزیده ها
 انتخابات مشارکتی، مرهمی بر جراحت‌های اخیر است/ پروژه‌هایی با ۹۵ درصد پیشرفت تحویل دادیم اما هنوز افتتاح نشده‌اند

روحانی ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های نظارتی برخلاف دو انتخابات گذشته، با مراعات قانون و ملایمت بیشتری عمل کنند

مازندمجلس: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، روز دوشنبه در ادامه دیدارهای دوره‌ای خود با استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم، برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند امسال را یک فرصت خوب برای کشور خواند و گفت: مقام معظم رهبری بر برگزاری انتخاباتی سالم، رقابتی و با مشارکت بالا تاکید کرده‌اند؛ اما چند ماه مانده به برگزاری انتخابات آیا دستگاه‌های نظارتی و اجرایی و تبلیغاتی از این فرمایش تبعیت کردند؟ چنین علامتی هنوز دیده نشده است. صداوسیما تاکنون برنامه خاصی برای ترغیب مشارکت مردم نداشته است؛ لابد می‌خواهند دو هفته مانده به برگزاری انتخابات دو نفر را برای مناظره دعوت کنند تا در جامعه آمادگی ایجاد شود؟!

روحانی ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های نظارتی برخلاف دو انتخابات گذشته، با مراعات قانون و ملایمت بیشتری عمل کنند و اظهار داشت: برگزاری انتخابات مشارکتی، مرهمی بر جراحت‌هایی است که طی ماه‌های گذشته ایجاد شده است.

او با تاکید بر اینکه باید نگران وضعیت معیشتی مردم بود، تاکید کرد: گوش مردم بدهکار آمارها نیست. آن‌ها باید کاهش تورم و بهبود وضع اقتصادی خود را در خرید روزانه اجناس ضروری زندگی ببینند؛ باید دید حقوق کارمندان و کارگران در این دو سال چند درصد افزایش داشته و مایحتاج زندگی آنها چند درصد رشد کرده است.

روحانی در این دیدار از استانداران سابق خواست گزارشی از اقدامات انجام شده دولت‌های یازدهم و دوازدهم در استان‌ها ارائه دهند و گفت: طرح‌های مهمی که باید چند ماه بعد تکمیل می‌شد بعد از دو سال افتتاح می‌شود. گاهی طرح‌های افتتاح شده مجددا افتتاح می‌شود. متاسفانه طرح‌هایی که ۹۵ درصد آن انجام شده بود، هنوز افتتاح نشده‌اند. در مقابل، به دروغ گفته می‌شود که این پروژه‌ها ۱۶ تا ۲۰ سال معطل مانده بود و طی این دو سال تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است. بیمارستان هزار تختخوابی آماده افتتاح بود اما به خاطر آماده نبودن چند تجهیزات جزئی، افتتاح نشد اما همین پروژه هم یک سال و نیم پس از پایان دولت دوازدهم معطل ماند تا افتتاح شد. از ۳۶ کیلومتر تونل انتقال آب از سد کانی سیب برای انتقال آب به دریاچه ارومیه، فقط ۹۰ متر مانده بود و باید این پروژه حداکثر تا دو ماه بعد افتتاح می‌شد نه یک سال و نیم بعد که با این تاخیر اصلا معلوم نیست دریاچه ارومیه احیا می‌شود یا نه؟

رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم به گزارش اخیر یکی از مسئولان درباره واکسیناسیون کرونا اشاره کرد و گفت: ما تحت فشار بودیم که هیچ واکسن خارجی خریداری نکنیم و می‌گفتند به زودی ۵۰ میلیون دوز واکسن داخلی تحویل داده خواهد شد. در حالی که ما به ۱۸۰ میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون مردم احتیاج داشتیم و اصرار کردیم که باید خرید از خارج انجام شود؛ گرچه در نهایت هم صرفا چند میلیون دوز واکسن داخلی تولید و تحویل داده شد. الان گفته می‌شود هیچ کشوری در دنیا به ما واکسن نمی‌داد تا وقتی که واکسن داخلی تولید و تزریق شد. درحالی که ما در بهمن ۹۹ واکسن وارد کردیم و در ۲۱ بهمن به کل کادر پزشکی ۵۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک تزریق شد. خرید واکسن از کواکس هم نهایی شده بود ولی چون باید از اموال بلوکه شده ایران پول آن تامین می‌شد، به تاخیر افتاد. از چینی‌ها و بعد هند، اروپایی‌ها و کوبا واکسن خریدیم در حالی که هنوز واکسن ایرانی تولید نشده بود. خب چرا امروز گزارش‌های نادرست داده می‌شود؟ افرادی که مخالف صد درصد خرید واکسن خارجی بودند حالا دولت قبل را متهم می‌کنند که چرا واکسن به اندازه کافی نخریده است.

وی دروغ و تهمت و تحریف را منکر بزرگ عنوان کرد و گفت: باید با بیان حقایق، نهی از منکر کرد. نهی از منکر که فقط مقابله با تار موی دختران نیست، نهی از منکر افشای این دروغ‌های بزرگ است که به جامعه و مسئولان گفته می‌شود. علیرغم بارها توضیح ما، همچنان گفته می‌شود وقتی دولت سیزدهم را تحویل گرفتند، ۴۰۰ همت کسری بودجه وجود داشت. من بارها گفتم بودجه‌ای که ما به مجلس دادیم، ۸۴۰ همت بود. مجلس آن را به حدود ۱۲۰۰ همت تبدیل کرد. همان موقع هم اعتراض کردیم که این افزایش سقف بودجه اجرایی نیست. حالا ما به جای مجلس بدهکار شدیم.

روحانی در پاسخ به سؤال یکی از استانداران درباره امکان احیای برجام در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم اظهار داشت: اگر می‌گذاشتند در اسفند ۹۹ و یا حداکثر فروردین ۱۴۰۰ برجام اجرایی می‌شد. آقای عراقچی مذاکراتی انجام داد که در گزارش وزارت خارجه به مجلس در ۲۱ تیر ۱۴۰۰ ابعاد آن توضیح داده شده است. البته مصوبه مجلس در ۱۱ آذر ۱۳۹۹ مانع اصلی بود.

وی افزود: اگر برجام در اوایل سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شد حداقل در طول ۳ سال حدود ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی نصیب کشور می‌شد و به جای ۶ میلیارد دلار کره جنوبی هم ۷ میلیارد دلار به صورت منبع کاملا آزاد در اختیار ایران قرار می‌گرفت؛ لتأخیر آفات.

حسن روحانی انتخابات