برگزیده ها
خرید سیاسی چیست؟ چگونه خریداران بیشتری داشته باشیم؟

ترجیحات و اولویت‌های رأی‌دهندگان پیوسته در حال تغییر است و اگر نامزد انتخابات از این ترجیحات آگاه نباشد نمی‌تواند خود را در بازار سیاست به فروش برساند

مازندمجلس: در مقابل بازاریابی سیاسی باید از نگاه مشتری یا رأی‌دهندگان به مقوله خرید سیاسی نیز توجه داشت، اگر در خرید تجاری، خریدار، محصول یا خدمتی مشخص باقیمتی معیّن را می‌خرد در خرید سیاسی، مشتری یا رأی‌دهنده متناسب با نیازها، انگیزه‌ها و دلایلِ خود اقدام به رأی دادن به فردی می‌کند که وعده‌هایی را بیان نموده و خریدار، نسبت به عمل به این وعده‌ها صرفاً امیدوار است.

لذا در مقابل خرید تجاری که خریدار درک پایدار، باثبات و تزلزل‌ناپذیری از کالای خریداری‌شده دارد در خرید سیاسی رأی‌دهنده در دیدگاه و نظر خود ثبات رأی نداشته و بسیار تغییرپذیر است. چراکه ترجیحات و اولویت‌های رأی‌دهندگان پیوسته در حال تغییر است و اگر نامزد انتخابات از این ترجیحات آگاه نباشد نمی‌تواند خود را در بازار سیاست به فروش برساند مخصوصاً نامزد انتخابات که بیش از یک دوره تجربه حضور در عرصه انتخابات دارد نمی‌تواند میزان آرای آخرین دوره حضور خود در عرصه رقابت‌های انتخاباتی را ملاک میزان فروش سیاسی خود قرار دهد.

شاخص‌های کمّی در بازار تجاری، به خریدار برای مقایسه کالا و حتی خدمات و درنهایت خرید کمک می‌کند تا بتواند سریع‌تر دست به انتخاب زند اما در خرید سیاسی چون خریدار بر اساس شاخص‌های کیفی اقدام به مقایسه نامزدها می‌کند تصمیم‌گیری بر اساس این داده‌های کیفی که محاسبه‌ی آن دشوارتر است، سخت‌تر خواهد بود. از این حیث هرچه نامزد انتخابات بتواند داده‌هایی مشخص و قابل‌مقایسه و محاسبه به رأی‌دهندگان ارائه نماید جلب اعتماد آنان نیز آسان‌تر خواهد بود.

خریدار در بازار تجاری کالا یا خدماتی را می‌خرد که بلافاصله می‌تواند از آن بهره‌مند گردد حال‌آنکه رأی‌دهندگان به‌عنوان خریداران سیاسی خریدارِ نامزدی می‌شوند که قرار است خدمات آن را در آینده دریافت نمایند. لذا نامزد انتخابات به هراندازه که بتواند با ارائه ویژگی‌های ملموس‌تر از خود و یادآوری خدمات گذشته تصویری روشن از آینده، خدمات ثانویه‌ی خود را ضمانت نماید می‌تواند در جلب اعتماد رأی‌دهندگان موفق‌تر عمل نماید.

در خرید تجاری خریدار بابت مبلغی که پرداخت می‌کند احساس زیان نمی‌کند و اگر چنین احساسی داشته باشد یا پیشنهاد خرید در حجم بالا و قیمت پایین‌تر را ارائه می‌نماید یا اقدام به چانه‌زنی برای پرداخت کمتر می‌کند اما در خرید سیاسی رأی‌دهندگان بر این باورند با رأی به نامزد انتخابات قدرتی به او واگذار می‌کنند که ارزش آن بیش از قیمتِ برنامه‌ها، وعده‌ها و امیدهایی است که کاندیدا ارائه می‌نماید لذا راضی نمودن رأی‌دهندگان برای خریدار شدن نامزد انتخابات دشوارتر خواهد بود چراکه فرصت خرید انبوه را نداشته و از طرفی چانه‌زنی رأی‌دهندگان در بازار سیاست معطوف به پرسش‌هایی است که می‌خواهند پاسخ‌های شفاف‌تری نسبت به توانمندی کاندیدا و کیفیت برنامه‌های وی داشته باشند.

بازاریابی سیاسی تبلیغات سیاسی انتخابات رحمت عزیزی خرید سیاسی