برگزیده ها
صندوق را از مردم و جریانات سیاسی گرفتند/ شرایط انتخابات فراهم نیست

ما انتخابات را تحریم نکردیم، آنهایی انتخابات را تحریم کردند که شرایط حضور مردم و جریانات سیاسی را در انتخابات سلب کردند.

مازندمجلس: سه شنبه محمدعلی ابحطی، عضو جامعه روحانیون مبارز، از دیدار اعضای جبهه اصلاحات با سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، خبر داد و در اینستاگرامش نوشت: «بعد از سخنان اعضای هیئت‌رئیسه که بعضا خیلی صریح بود، آقای خاتمی از طرف مجمع روحانیون حرف‌های خوب و آوانگاردی زد. خودش اگر بخواهد منتشر می‌کند. ما را چه با کار بزرگان. امیدوارم نمایندگان احزاب سخنان خودشان را منتشر کنند. همه‌شان خوب حرف زدند.بعضی‌هاشان خوب‌تر.»

خبرآنلاین در تماس با برخی چهره های شاخص و مسئول در این جبهه تلاش کرد به جزئیاتی از جلسه مذکور دست پیدا کند اما بنای این چهره ها بر سکوت بود.

جواد امام، عضو جبهه اصلاحات اما در گفتگو با خبرآنلاین به بیان جزئیاتی از این دیدار پرداخت و گفت: «این جلسه اهداف انتخاباتی نداشت و در راستای تعامل اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات با مجمع روحانیون مبارز، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی برگزار شد.»

وی همچنین به قهر مردم از انتخابات اشاره و تاکید کرد: «ما انتخابات را تحریم نکردیم، آنهایی انتخابات را تحریم کردند که شرایط حضور مردم و جریانات سیاسی را در انتخابات سلب کردند. کسی با صندوق رای مشکلی ندارد و صندوق باید وجود داشته باشد چرا که مظهر اراده ملت صندوق است. متاسفانه صندوق را از مردم و جریانات سیاسی گرفتند و امیدواریم که این صندوق به مردم برگردد.»

در ادامه مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با جواد امام، دبیرکل بنیاد باران را می‌خوانید؛

آقای امام! جزئیاتی از جلسه اعضای جبهه اصلاحات با مجمع روحانیون مبارز و آقای خاتمی را بیان می کنید؟ چقدر این دیدار اهداف انتخاباتی داشت؟

این جلسه اهداف انتخاباتی نداشت و در راستای تعامل اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات با مجمع روحانیون مبارز، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی برگزار شد. این دومین جلسه‌ای بود که با اعضای مجمع روحانیون مبارز داشتیم و اولین جلسه سال گذشته در زمان ریاست آقای بهزاد نبوی برگزار شد. در این جلسه هم گزارشی از فعالیت‌های دوره جدید جبهه اصلاحات مطرح و بررسی شد.

آقای خاتمی در این جلسه به بیانیه‌هایشان اشاره داشتند. آنچه ما امروز شاهد آن هستیم نسبتی با جمهوری اسلامی واقعی و اندیشه‌ها و آرمان‌های امام راحل ندارد و حق تعیین سرنوشت که در قانون اساسی تصویب شده، حذف شده است. همچنین انتظاراتی که جبهه اصلاحات از مجمع روحانیون مبارز، آقای خاتمی و آقای خوئینی‌ها داشت، بیان شد. ما از مجمع روحانیون مبارز انتظار داریم که وارد صحنه شده و با دفاع از انقلاب و اندیشه‌های امام(ره)، بگویید که شرایط امروز نسبتی با اندیشه های امام ندارد.
دغدغه اصلاح طلبان درباره نظارت استصوابی

همچنین بعد از سال ۶۸ استارت نظارت استصوابی خورده شد و ما شاهد رد صلاحیت گسترده نمایندگان مجلس سوم در انتخابات مجلس چهارم بودیم؛ در مجلس ششم هم آقایان تلاش زیادی برای اعمال نظارت استصوابی انجام دادند، در همین راستا در این جلسه درباره نظارت استصوابی و شرایطی که باعث قهر مردم با صندوق‌های آرا شده تبادل نظر کردیم. از آقایان خواستیم با تمام توانشان از آنچه به آن اعتقاد داشته و برایش انقلاب کردند پاسداری کنند.

قانون جدید انتخابات چالش برانگیز و محدودیت زا است

چقدر بحث رایزنی با نهادهای حاکمیتی مثل شورای نگهبان بر سر رد و تایید صلاحیت ها مطرح بود؟

بحث رد صلاحیت نیست، بحث این است که این مسیر و انحرافاتی که صورت گرفته باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. ما این موضوع را هم شفاهاً و هم در بیانیه‌ها اعلام کردیم. بخصوص بحث اصلاح قانون جدید انتخابات که چالش‌ها و محدودیت های جدیدی ایجاد کرده است. راه هایی که می‌توانست برای مشارکت مردم باز شود، متاسفانه بستند.

از تلاش برای باز کردن مسیر انتخابات و صندوق رأی استقبال می کنیم اما...

سال گذشته، در جنبش مهسا با برخی نهادها و شخصیت‌ها توانستیم نشست‌هایی را داشته باشیم اما علی‌رغم درخواست‌های ما آن مسیر هم مسدود شد. ما از تلاش‌ها برای باز کردن مسیر انتخابات و صندوق رای استقبال می‌کنیم.

متاسفانه امروز این صندوق به اختیار مردم و همه سلایق نیست؛ بلکه یک سلیقه خاص آن را مصادره کرده و همه مسیرهایی که تعیین شده، حق انتخاب کردن را از مردم سلب کرده است. به همین دلیل انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات از سوی مردم نیست.

آقایان برای بازسازی اعتماد مردم به حکومت تلاش کنند

بارها اعلام کردیم که آقایان تلاش کنند تا آن اعتمادی را که بین مردم و حکومت بوده و حال فروریخته است را بازسازی کنند. تا زمانی که این اعتماد بازسازی نشود، ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب هیچ نقشی نمی‌توانیم برای بازگشت مردم ایفا کنیم.

ما انتخابات را تحریم نکرده ایم

در جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات چند نوع نگاه مطرح است، برخی بر حضور در انتخابات تحت هر شرایطی تاکید می کنند، برخی دیگر از تحریم انتخابات می گویند و برخی هم حضور مشروط را مطرح می کنند. نگاه آقای خاتمی و موسوی خوئینی‌ها به انتخابات چه بود؟

آنچه که تا به الآن مطرح شده بیانیه ۱۵ ماده‌ای آقای خاتمی است که به عنوان مانیفیست اصلاح‌طلبان و راهبرد احزاب اصلاح‌طلب از آن یاد می‌شود. در این بیانیه به صراحت درباره مراحلی که باید اعتماد مردم بازگشته و اصلاح شود، تجدید نظر در سیاست‌ها، بازگشت نهادهای انتصابی از این یکسونگری در انتخابات و مشارکت همه جریانات سیاسی و نخبگان تاکید شده است.

زمانی که نمایندگان مجلس به یک امر و مصوبه اصرار می‌ورزند با سدهایی چون شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام مواجه می‌شوند. این مسیر باعث انسداد و برگردانی مردم از صندوق‌های رای شده که در بیانیه آقای خاتمی، همه این موارد پیش‌بینی شده است. ما هم بر این معتقدیم که اگر انتخاباتی به معنای واقعی انتخابات برگزار شود، از این بیانیه ۱۵ ماده‌ای که بر نحوه برگزاری انتخابات، نقش شورای نگهبان و احزاب، بازسازی اعتماد مردم استفاده شود و بعد بحث حضور افراد در انتخابات مطرح شود.

ما انتخابات را تحریم نکردیم، آنهایی انتخابات را تحریم کردند که شرایط حضور مردم و جریانات سیاسی را در انتخابات سلب کردند. کسی با صندوق رای مشکلی ندارد و صندوق باید وجود داشته باشد چرا که مظهر اراده ملت صندوق است. متاسفانه صندوق را از مردم و جریانات سیاسی گرفتند و امیدواریم که این صندوق به مردم برگردد.

مردم باید اعتماد کنند که شرکت در انتخابات بر سرنوشت شان تاثیرگذار است

آقای ابطحی تاکید کردند که در این جلسه گفته شده برای انتخابات عجله نکنیم، جبهه اصلاحات برای تصمیم گیری درباره نحوه ورود به انتخابات قرار است تا اعلام نتیجه تایید صلاحیت ها صبر کند یا ...

ما منتظر تجدیدنظر جدی‌تر در قوانین، سیاست‌ها و رفتارها و آنچه که موجب ناامیدی مردم شده هستیم. این‌ها بر صلاحیت‌ها اولویت دارد و جامعه ما شرایطی را که برای انتخابات باید انتظار داشته باشیم، ندارد. امروز شرایط انتخابات فراهم نیست بنابراین، باید شرایطی فراهم شود که مردم اعتماد و اطمینان داشته باشند که شرکت در انتخابات بر سرنوشتشان تاثیرگذار است.

فعلا بحثی درباره ائتلاف انتخاباتی مطرح نشده است

چقدر بحث ائتلاف انتخاباتی مطرح است؟

تا امروز هیچ بحثی برای ائتلاف در دستور کار جبهه قرار نگرفته است.

جواد امام انتخابات اصلاح طلبان شورای نگهبان