برگزیده ها
ماراتن انتخابات مجلس در گام دوم

در ادامه این گزارش به مراحلی که نامزدها باید تا پایان احراز صلاحیت‌ها طی کنند اشاره خواهیم کرد.

مازندمجلس: روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه ماراتن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است ۱۱ اسفند ماه برگزار شود، آغاز شد. این انتخابات نسبت به ادوار گذشته تفاوت‌های بسیاری را تجربه خواهد کرد زیرا این رویداد قرار است با قوانین جدید برگزار شود. مواردی که حتی تا آخرین ساعات نزدیک به انتخابات برخی داوطلبان از آنها خبر نداشتند مانند سوابق کاری و …‌. که البته این نوع تغییرات می‌رساند که از حضور داوطلبانی که شانسی برای رقابت ندارند جلوگیری شده است.  با تغییراتی که در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال شده، ثبت نام در این انتخابات دو مرحله‌ای شد و متقاضیان ابتدا پیش ثبت نام کردند و اگر در این مرحله تأیید شده باشند، می‌توانند ثبت نام نهایی کنند. مرحله پیش ثبت‌نام به این شکل بود که تمام اطلاعات هویتی بارگذاری شده متقاضیان به ۶ دستگاه ارسال شد. این ۶ دستگاه به مدت یک ماه مهلت داشتند گزارش خود را در قالب «تأیید» یا «عدم تأیید» به ستاد انتخابات کشور اعلام کنند. در ادامه این گزارش به مراحلی که نامزدها باید تا پایان احراز صلاحیت‌ها طی کنند اشاره خواهیم کرد.

پیش‌بینی وزیر کشور از میزان مشارکت

«احمد وحیدی»، وزیر کشور در دیدار با «آیت الله نورمفیدی»، نماینده ولی فقیه در استان گلستان با پیش‌بینی در مورد انتخابات اسفند گفت: «خوشحالیم که در سالروز ورود تاریخی امام حسن عسگری به گرگان، توفیق حضور در این شهر را داشته‌ایم و خوشبختانه استان به لحاظ امنیتی در شرایط بسیار خوبی است و از وحدت و یکپارچگی برخوردار است. فرصت مرز فرصت ارزشمندی است و در حال بازگشت به شرایط مطلوب هستیم و همچنین تلاش می‌کنیم تعامل با کشور همسایه را براساس پیوندهای فرهنگی گسترش دهیم.

 انتخابات یکی از موضوعات ارزشمند در سال جاری است و همگان باید در مسیر افزایش مشارکت همکاری لازم را داشته باشند و خوشبختانه با توجه به اینکه امروز روز نخست ثبت‌نام نهایی است، شاهد بودیم که در مرحله پیش ثبت نام بیش از ۴۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند و این نوید انتخاباتی با مشارکت حداکثری را می‌دهد.»

روند تایید صلاحیت کاندیداها

۴ آبان تا ۱۸ آبان: بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی، ۱۹ آبان تا ۲۰ آبان: ابلاغ مراتب عدم تایید یا عدم احراز به داوطلبان، ۲۱ آبان تا ۲۲ آبان: درخواست کتبی داوطلبان مبنی بر دریافت دلایل عدم تایید یا عدم احراز به هیات اجرایی، ۲۳ آبان تا ۲۶ آبان: ابلاغ دلایل به داوطلب توسط هیات اجرایی با رعایت قانون، ۲۱ آبان تا ۲۴ آبان: شکایت داوطلبانی که صلاحیت آنان در هیات اجرایی مورد تایید قرار نگرفته به هیات نظارت استان، ۲۵ آبان تا ۱۴ دی: رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط هیات نظارت استان با کسب نظر از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، ۱۵ دی تا ۱۶ دی: ابلاغ مراتب تایید، عدم تایید یا عدم احراز به دواطلبان توسط فرمانداران مرکز حوزه انتخابیه، ۱۷ دی تا ۱۹ دی: دریافت شکایت از داوطلبین عدم تایید یا عدم احراز به شورای نگهبان، ۲۰ دی تا ۱۹ بهمن: بررسی شکایات و اعلام نظر قطعی شورای نگهبان توسط هیات نظارت استان به ستاد انتخابات کشور یا فرماندار

بالاترین نرخ ثبت‌نامی‌ها

«هادی طحان نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان در مرحله پیش ثبت‌نام حدود ۴۹ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که به ازای هر کرسی ۱۶۸ نفر می‌شود. به بیان دقیق‌تر، مجلس شورای اسلامی دارای ۲۹۰ کرسی نمایندگی است که با این حساب، برای هر یکی از صندلی‌های خانه ملت ۱۶۸ نفر اسم نوشته‌اند. او با بیان اینکه البته ملاک ما ثبت‌نام نهایی است که از ۲۷ مهر ماه انجام می‌شود، گفت: «اگر این تعداد افراد پیش‌ثبت‌نامی را با تعداد ثبت‌نام‌های صورت‌گرفته در ادوار گذشته مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که این تعداد حدود ۳ برابر شده که بالاترین نرخ در ادوار انتخابات‌های گذشته محسوب می‌شود.»

ایراد مدرک ۱۲ هزار نفر از پیش ثبت‌نام کنندگان انتخابات

«محسن اسلامی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره وضعیت افرادی که برای انتخابات مجلس دوازدهم پیش ثبت نام کردند، می‌گوید: «پیش ثبت نام فقط صحت‌سنجی مدارک است و مراجع مربوطه در مهلت یک ماهه پاسخ را اعلام کردند و عموم عدم تاییدها در این مرحله مربوط به مدرک تحصیلی بود و مغایرت داشت. حدود ۱۲ هزار نفر به این دلیل (ایرادات مربوط به مدرک) دچار مشکل شدند.

قانون این اجازه را داده است تا حسب مورد، مراجعه حضوری هم داشته باشیم اما رویکرد ما برگزاری ثبت نام الکترونیکی است. در این مرحله داوطلبانی که مدارک آنها در پیش ثبت‌نام تأیید شده و کد پیگیری دریافت کرده‌اند، باید پرسشنامه‌ای را تکمیل کنند. امکان ویرایش این پرسشنامه وجود ندارد، بنابراین داوطلبان حتماً باید با دقت آن را تکمیل کنند.»

در ادوار قبلی انتخابات و از آنجایی که مرحله‌ای تحت عنوان پیش ثبت‌نام وجود نداشت، شورای نگهبان و دیگر نهادهای نظارتی باید در مدت کوتاهی پرونده‌های متعدد مربوط به داوطلبان انتخابات را بررسی و اعلام نظر می‌کردند و جالب آن بود که بسیاری از افرادی که ثبت نام می‌کردند، حتی شرایط اولیه از جمله مدرک تحصیلی مورد نیاز را نداشتند.

انتخابات تایید صلاحیت ثبت نام مشارکت