برگزیده ها
تولید رأی چیست؟ چگونه محقق می‌شود؟

تولید رأی، برخلاف اقدامات هیجانی شب‌های منتهی به زمان اخذ رأی‌گیری که برای «حفظ ‌رأی» است فرآیندی زمان‌بر بوده و برای رسیدن به نتیجه مطلوب ضروری است نامزد انتخابات فعالیت خود را پیش از آنکه میزان عرضه در بازار سیاست افزایش یابد آغاز نماید

مازندمجلس: به مجموعه اقداماتی که از مدت‌ها قبل از زمان اخذ رأی،‌ توسط کاندیدا یا کمپین انتخاباتی او، برای جلب اعتماد رأی‌دهندگان انجام می‌شود تولید رأی می‌گوییم.

آنچه مهم است این است که در تبلیغات سیاسی برخلاف تبلیغات تجاری خریدار یا رأی‌دهنده برای انتخاب نهایی خود نیاز به زمان بیشتری برای جمع‌آوری اطلاعات و درنهایت تصمیم‌گیری دارد.

در بازار تجاری به‌عنوان‌مثال اگر خریدارِ یک خودرو بامطالعه کاتالوگ و بررسی کالا اقدام به اخذ تصمیم نهایی می‌نماید در بازار سیاسی رأی‌دهندگان برای رسیدن به نقطه اعتماد و اقناع برای رأی دادن نیازمند مدت‌زمانی طولانی چند ماه یا حتی چند سال می‌باشند چراکه در بازار تجاری خریدار معادل ریالی کالا یا خدمت خریداری‌شده را پرداخت می‌کند حال‌آنکه در بازار سیاسی مجموعه‌ای از امیدها، شعارها و برنامه‌ها را خریداری می‌کند و قرار است به‌جای پرداخت ریالی، رأی و نظر خود را پرداخت نماید. لذا این معامله، برای خریدار نامحسوس و تا حدودی مبهم است از این حیث بازاریابی سیاسی دشوارتر از بازاریابی تجاری خواهد بود.

فردی که قصد کاندیداتوری در انتخابات‌ سال‌های پیش رو را دارد باید ببیند برای ایجاد اعتماد در رأی‌دهندگان طی سال‌های گذشته چه کرده است و در حال حاضر تا روزهای منتهی به زمان اخذ رأی برای این مهم چه برنامه‌ای دارد.

تولید رأی، برخلاف اقدامات هیجانی شب‌های منتهی به زمان اخذ رأی‌گیری که برای «حفظ ‌رأی» است فرآیندی زمان‌بر بوده و برای رسیدن به نتیجه مطلوب ضروری است نامزد انتخابات فعالیت خود را پیش از آنکه میزان عرضه در بازار سیاست افزایش یابد آغاز نماید و طی آن با کاربست کلیه عوامل مؤثر در موفقیت یک کمپین تبلیغاتی ازجمله شناسایی بازار، تبدیل بازار به بازارچه، شناخت نیازهای رأی‌دهندگان، ارائه برنامه و راهکار و... اقدام به تولید رأی نماید.

ضمناً ازآنجایی‌که فاصله زمانی عرضه کاندیدا تا لحظه‌ی رأی‌گیری نسبتاً طولانی است ضروری است کاندیدا برای تولید رأی اقدام به تولید محتوی مناسب نماید که بتواند فارغ از فضای احساسی روزهای منتهی به زمان اخذ رأی‌گیری، رأی‌دهندگان را با ادله و برهان قانع گرداند.

درنهایت اینکه فرآیند تولید رأی نمی‌تواند مجزا از شاخص‌ها، عناوین و خط سیر پیش‌بینی‌شده در پلن تبلیغات انتخاباتی کاندیدا باشد. مجموعه اقداماتی که نشان دهد شما در گذشته چه عملکردی داشتید، محتوی‌ای که در جلسات خانگی و همایش‌ها شما و مبلغینتان ارائه می‌نمایید نقش مستقیمی در تولید آرا به نفع شما دارد.

بازاریابی سیاسی تبلیغات سیاسی انتخابات رحمت عزیزی تولید رای