برگزیده ها
در دولت روحانی مذاکرات حرام بود در دولت رئیسی واجب شد/ برجام در دولت روحانی سند خیانت بود اما در دولت رئیسی فرشته نجات شد! /این راه به ناکجاآباد است

دولت رئیسی با چیزی پُز می دهد که ۹۰ درصدش برای دولت های گذشته است

مازندمجلس:  «در دولت روحانی مذاکرات حرام بود در دولت رئیسی واجب شد» این جمله را حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا می گوید تا «نگاه دوگانه» به برجام و مباحثی که مستقیما با منافع ملی سروکار دارد را مورد تاکید قرار دهد.

او که با خبرگزاری خبرآنلاین گفتگو کرده تاکید دارد؛«افتتاح هایی که دولت سیزدهم انجام می‌دهد مربوط به اقدامات دولت گذشته است کما اینکه رئیسی در سفری که به استان فارس داشت بزرگراه شیراز را افتتاح کرد، اما جمعی که از شیراز پیش بنده بودند، گفتند هنوز قسمت‌هایی از این بزرگراه تمام نشده و هنوز آغاز کار است و رئیسی بخشی از آن را افتتاح کرده است. »

منتجب نیا که ریاست کمیسیون دفاع مجلس سوم را در کارنامه اش دارد این را هم گفت که« بنده از رئیسی که انتظار ندارم اما امیدوار هستم که بزرگان، کشور را نجات دهند چرا که هر طور فکر می‌کنم این راهی که دولت سیزدهم می‌رود به ناکجاآباد است و هرگز نمی‌تواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کنند.»

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با رسول منتجب‌نیا، چهره سیاسی اصلاح‌طلب را بخوانید؛

آقای منتجب‌نیا! دولت سیزدهم با شعار گره نزدن منافع ملی با برجام روی کار آمد، اما در حال حاضر شاهد این هستیم که این دولت از نتایج برجام استفاده می‌کند، ارزیابی شما از این برخوردهای دوگانه که گاها منافع ملی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند، به چه صورت است؟

همه مطلع هستند که فعالیت مربوط به برجام از زمان دولت‌های گذشته مخصوصاً از دولت خاتمی و سپس دولت روحانی آغاز و پیگیری شد، البته در فاصله بین دو دولت مذکور که احمدی‌نژاد ریاست دولت را بر عهده گرفت خدشه‌ای به برجام وارد شد چرا که او اعتقادی به مذاکره نداشت و حتی بارها گفته بود که قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل کاغذ پاره‌ای بیش نیست و نباید به آنها اعتنا شود، لذا همین برخوردهایی که احمدی‌نژاد کرده بود ما را به جاهای خطرناکی رساند و اجماع جهانی علیه کشور ما در حال شکل‌گیری بود که ایران را به عنوان مخل امنیت جهانی مطرح کنند و جبهه هماهنگی در شرق و غرب علیه ما شکل بگیرد.

البته در نهایت به لطف خداوند با پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری این اجماع جهانی علیه ایران فرو ریخت و توطئه‌ای که علیه کشور ما چیده شده بود، خنثی شد. کما اینکه روحانی در سخنرانی‌های انتخاباتی و مناظره‌ها اعلام می‌کرد، در عمل کاری کرد که مسئله برجام زنده شد و قضیه مذاکرات معاهدات روی میز قرار گرفتند، مخصوصاً اینکه در دولت روحانی وزیر خارجه‌ای به نام ظریف داشتیم که انصافاً دیپلمات متدین، متعهد، کارآمد و کاردان بود.

روحانی و ظریف خرابکاری های احمدی نژاد در پرونده هسته ای را ترمیم کردند

به بیان دیگر هم روحانی خودش حقوقدان و دیپلمات بود و هم ظریف. لذا کار را به جایی بردند که همه خرابکاری‌هایی که دولت احمدی‌نژاد انجام داده بود را ترمیم می‌کردند چنانچه سال آخر دولت روحانی برجام آماده امضای نهایی شده بود و حتی اقدام ترامپ که برجام را پاره کرده بود، خنثی شد و برجام را زنده کردند منتها آقایان صلاح ندیدند که این پیروزی و موفقیت به نام روحانی و ظریف تمام شود، بر همین اساس تاکید کردند که برجام همینجا متوقف شود.

در دوران روحانی رسماً اعلام کردند که مذاکره خیانت به کشور است

در دوران روحانی رسماً اعلام کردند که مذاکره ممنوع و خیانت به کشور است، همچنین برجام را وطن فروشی و خیانت به کشور قلمداد کردند و در نهایت اجازه ندادند که روحانی و ظریف کار را به انجام برسانند، البته فقط مذاکرات و برجام نبود بسیاری از موارد نظیر واردات واکسن کرونا هم بود.

در دولت روحانی مذاکرات حرام بود در دولت رئیسی واجب شد

در مجموع تصمیم این بود که این موفقیت‌ها به نام روحانی نوشته نشود. بعد از دولت روحانی همه درها باز شد برای نمونه واکسن‌هایی که دولت روحانی خریداری کرده بود توسط هواپیماها وارد کشور شدند و این را به عنوان سند موفقیت دولت سیزدهم قلمداد کردند در حالی که این دولت کمترین نقش را در برخورد با مسئله کرونا و حل آن داشت. در مورد برجام هم وضعیت به همین منوال بود به این ترتیب که سند مذکور را تا پای امضا پیش بردند، موانع را برطرف کردند اما به دلیل اینکه جلوی آن را گرفتند خساراتی به کشور وارد شد اما در دولت سیزدهم همه درها باز شدند، تا جایی که مذاکراتی که حرام و خیانت بود تبدیل به امری لازم، واجب و نجات‌بخش کشور شد. برجامی که سند خیانت قلمداد کردند و در مجلس نمایندگان آن را پاره کرده بودند، شعار می‌دادند، هنوز تصاویر و فیلم‌های بنرهای شهر تهران آن زمان که برجام را خیانت می‌دانستند، وجود دارد اما ناگهان برجام فرشته نجات کشور و گم‌شده ملت شد.

رئیسی به دنبال به ثمر نشاندن تلاش‌های روحانی و ظریف است

واقعیت امر این است آقایان در این دو سال و چند ماهی که از عمر دولت گذشته در حالا تلاش هستند که آن زحمات روحانی و ظریف را به ثمر بنشانند و نتیجه بگیرند. متأسفانه به دلیل اینکه تیم دیپلماسی دولت سیزدهم کاربلد نیست و مبتدی هستند و تسلط کافی ندارند، موفقیت آنها به تعویق افتاد، بنده رسماً اعلام می‌کنم که هر موفقیتی در مسئله برجام حاصل شود، محصول زحمات روحانی و ظریف و تلاش‌های مدبرانه آنها است.

رفع تحریم های تسلیحاتی موفقیت دولت روحانی است

البته اشکالی ندارد اگر این دولت سیزدهم در عمل با برجام مخالفت می‌کرد، وضعیت کشور بسیار خطرناک بود، لذا همین که قبول کردند و به عقلانیت برگشتند و دست از تعصب و جزم‌اندیشی برداشتند، جای شکر دارد اما این را بدانند که رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران موفقیت دولت گذشته است و موفقیت دولت سیزدهم نیست از این‌رو امیدوار هستم که دولت سیزدهم قدم مثبتی بردارد چراکه هر چه از دولت مشاهده می‌کنیم حاصل عملکرد دولت سابق است.

دولت رئیسی با چیزی پُز می دهد که ۹۰ درصدش برای دولت های گذشته است

برای نمونه افتتاح هایی که دولت سیزدهم انجام می‌دهد مربوط به اقدامات دولت گذشته است کما اینکه رئیسی در سفری که به استان فارس داشت بزرگراه شیراز را افتتاح کرد، امروز جمعی که از شیراز پیش بنده بودند، گفتند هنوز قسمت‌هایی از این بزرگراه تمام نشده و هنوز آغاز کار است و رئیسی بخشی از آن را افتتاح کرده است. نکته دیگر این است که طرح بزرگراه از سال ۶۸-۶۷ در دوره سوم مجلس ما مسئولان استان فارس که در تهران حاضر هستیم، با حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی پیشنهاد خود را به شورای راه ارائه دادیم که همه این پیشنهادات را مرحوم هاشمی رفسنجانی پذیرفت، لذا ۳۴ سال قبل بنده به نمایندگی از مردم استان فارس ۸ پروژه پیشنهاد را مطرح کردم که همه این موارد را مرحوم هاشمی پذیرفت و گفت این پروژه‌ها کارشناسی شدند، مقرون به صرفه هستند در نتیجه به میرزاده گفت که در دولت اعتبار این پروژه‌ها را تصویب کنید و اقدامات مطالعاتی آن آغاز شود.

در این میان یکی از طرح‌ها بزرگراه شیراز به اصفهان و دیگری راه‌آهن همین محور بود، مورد دیگر هم وصل شدن استان فارس به آب خلیج فارس و دریای عمان بود. همه این موارد از جمله مصوبات ۳۴ سال قبل است که در این فاصله بسیار کُند پیگیری شدند و دولت‌ها باید سریع‌تر انجام می‌دادند. در مجموع مردانگی و صداقت ایجاب می‌کند که دولت سیزدهم زحمات دیگران را به نفع خود تمام نکنند. به عبارت دیگر نیاز نیست دولت تشکر کند حداقل لگد و نیش به دولت‌های گذشته نزنند، آنچه که در حال حاضر پُزش را می‌دهند و به عنوان سند پیروزی مطرح می‌کنند، ۹۰ درصدش محصول تلاش‌های دولت‌های گذشته است.

منتجب نیا: برجام در دولت روحانی سند خیانت بود اما در دولت رئیسی فرشته نجات شد! /این راه به ناکجاآباد است

به افتتاح پروژه نیمه کاره توسط رئیسی اشاره کردید، یعنی دولت پروژه‌ای که قابل بهره‌برداری نیست را افتتاح کرده است؟

وقتی نصف بزرگراهی به اتمام رسیده باشد، به این ترتیب است که ماشین‌ها در این محور بعد آسفالت وارد جاده خاکی می‌شوند و بعد از طریق راهی که به جاده قدیم وصل شده، مسیر را ادامه می‌دهند، لذا حدود ۲ سال زمان می‌برد که پروژه تمام شود، لذا بزرگراه شیراز به اصفهان در همین اندازه افتتاح شده که آقایان در آنجا فقط روبان را قیچی کرده و آن را به عنوان پروژه بزرگی مطرح کنند. این در حالی است آن جمعی که از شیراز پیش بنده آمده بودند بر این نکته تأکید کردند با ماشین تا تهران آمدند و بخش بزرگی از بزرگراه تکمیل نشده و تنها همان چند قسمت اول افتتاح شده است.

راهی که دولت سیزدهم می رود به ناکجاآباد است

در اظهارات خود به عقلانیت و به عبارتی سر عقل آمدن دولت سیزدهم در قضیه برجام اشاره کردید، آن جزم‌اندیشی که پیش از این در مورد برجام مطرح بود، ناشی از ترجیح منافع حزبی به منافع ملی نیست؟ چراکه کفه اقتصادی برجام سنگین‌تر از کفه سیاسی آن بود.

منظور بنده این نیست که مدیریت دولت سیزدهم عقلانی و مدبرانه است، بنده درباره بازگشت به برجام گفتم دولت فعلی به عقلانیت رسیده وگرنه معتقد هستم که دولت سیزدهم ضعیف‌ترین، ناتوان‌ترین وو ناکارآمدترین دولت است که از نظر عقلانی علمی هم بسیار ضعیف است. امیدوار هستم که تحولی صورت بگیرد، بنده از رئیسی که انتظار ندارم اما امیدوار هستم که بزرگان، کشور را نجات دهند چرا که هر طور فکر می‌کنم این راهی که دولت سیزدهم می‌رود به ناکجاآباد است و هرگز نمی‌تواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کنند.

باید به دنیا ثابت کنیم اسلحه را برای دفاع میخواهیم نه تعرض

بنابراین با توجه به ضعف‌هایی که اشاره کردید در دولت وجود دارد، امکان استفاده از بازار تسلیحاتی جهان که در نتیجه حذف تحریم‌ها صورت گرفت، وجود خواهد داشت یا ..

تیم دولت توانایی استفاده از فرصت پیش آمده در نتیجه رفع تحریم‌ها را ندارد و اگر هم بخواهد از فرصت‌ها استفاده کند به این کار را انجام می‌دهند که جنبه دفاعی برای کشور نداشته باشد بلکه منجر به تشنج در منطقه و دنیا شود، به این ترتیب که همسایه‌های ما را بترساند و اذیت کند و رابطه ما را با کشورهای دیگر تیره‌تر کند.

اگر عقلانیت و تدبیر وجود داشته باشد، اسلحه داشتن بسیار خوب است منتها باید به دنیا ثابت کنند که این اسلحه را برای جنبه دفاعی می‌خواهیم نه برای تعرض به همسایگان، قصد حمله به کشورهای دیگر نداریم و تنها به دنبال دفاع از خود هستیم که امری عقلانی است و هیچ‌کس نمی‌تواند با آن مخالفت کند اما وقتی برخی شعار بدهند و مشت خود را نسبت به برخی از کشورها و همسایه‌ها و دیگران گره کنند آن وقت این سلاح منجر به ترس کشورهای دیگر می‌شود و روابط ما را تیره‌تر می‌کند.

رسول منتجب نیا روحانی رئیسی برجام مذاکره