برگزیده ها
نظام از سیاست «مشارکت حداکثری» به سیاست «نتیجه مطلوب» در انتخابات میل کرده است

قانون جدید انتخابات به میزان مشارکت مردم ضربه زده است

مازندمجلس:  انتخابات مجلس دهم در سال 94 میانگین میزان مشارکت در کل کشور 62 و در تهران 50 درصد بوده است. اما انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 میانگین مشارکت در انتخابات 42.57 و مشارکت مردم تهران 26.24 بود. حالا چند ماه مانده به انتخابات مجلس دوازدهم سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در خصوص میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات امسال هشدار داده که «مشارکت در تهران بر اساس نظرسنجی‌ها، تاکنون کمتر از نصف میانگین مشارکت در سطح کشور است، تهران را دریابیم».

در این خصوص گفت‌‎وگویی با حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، داشته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید

از نظر شما میزان مشارکت در انتخابات چطور بالا می‌رود؟ یعنی چه چیزی باعث می‌شود که میزان مشارکت مردم در انتخابات امسال نسبت به میزانی که در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌شود افزایش پیدا کند؟

اگر سیاست‌های کلی نظام مشارکت حداکثری نباشد، این اظهارات کار به جایی نخواهد برد. باید منتظر باشیم که سیاست‌های کلی به سمت مشارکت حداکثری برود، اگر رفت، آن وقت راه حل‌هایش را خدمت شما ارائه می‌کنیم. یعنی تا سیاست‌های کلی نظام مشارکت حداکثری نباشد، دغدغه‌های آقای متکی و امثال آقای متکی بی‌فایده است.

نظر برخی تحلیل‌گران این است که از مسئولین بتوانند معیشت مردم را درست کنند، در افزایش میزان مشارکت انتخاباتی آنها تأثیر خواهد داشت. نظر شما در این خصوص چیست؟

معیشت را که نمی‌توانند درست کنند. دلشان می‌خواهد درست کنند ولی معیشت مردم به این سادگی قابل درست کردن نیست؛ 10 سال زمان می‌خواهد

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات، قانون جدید انتخابات است. آیا با این نظر موافق هستید؟

این هم ضربه‌ای زده ولی اصلی نیست. دلیل اصلی این است که نظام از سیاست «مشارکت حداکثری» به سیاست «نتیجه مطلوب» در انتخابات میل کرده؛ یعنی نتیجه انتخابات مهمتر از میزان مشارکت مردم است.

تجربه انتخابات‌های گذشته نشان داده که هر وقت مشارکت بالا رفته شانس برنده شدن اصولگرایان پایین آمده است. پس چرا آنها در این انتخابات اینقدر تأکید بر افزایش میزان مشارکت دارند؟

نمی‌دانم؛ از خودشان بپرسید.

اگر آنها دنبال «نتیجه مطلوب» هستند، پس چرا لااقل در سخنرانی‌ها و اعلام مواضع سعی می‌کنند تمایل به افزایش میزان مشارکت مردم نشان بدهند؟

من نگفتم اصولگرایان دنبال نتیجه مطلوب هستند، عرض کردم نظام جمهوری اسلامی دنبال نتیجه مطلوب است.

همواره در 44 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضور مردم باعث عبور از چالش‌ها و بحران‌ها بوده است. اگر در این انتخابات میزان مشارکت بالا باشد، چقدر می‌تواند به حل بحران‌ها و مشکلات کشور کمک کند؟

اصولا حضور مردم در حمایت از نظام سیاسی یک نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند، در ایجاد یک نشاط و برگشت روحیه امید که پشتوانه همه فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و در واقع به بهره‌وری منابع کشور کمک می‌کند. یکی از بهترین رشدهای اقتصادی، رشدهای تحت تأثیر بهره‌وری است؛ بهره‌وری زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که مشارکت عمومی افزایش پیدا کند، روحیه امید جای ناامیدی را بگیرد و نشاط جای سرخوردگی بنشیند.

همیشه در ایران انتخابات‌هایی که رقابتی و نسبتا آزاد برگزار شده، شاهد چنین اتفاقات مثبتی بوده‌ایم و روی شاخص‌های اقتصادی و مشخصا روی رشد اقتصادی اثرات خودش را نشان می‌دهد. دومین و مهمترین اثر حضور مردم نقش بازدارندگی در مقابل فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی است. تمام دوره‌هایی که مردم در انتخابات حضور پررنگ داشتند و نقش سازنده‌ای را ایفا می‌کردند، با حضور مردم جلوی خطرات بزرگی را علیه ایران گرفته‌ایم.

امروز در نقطه مقابل آن قرار داریم. یعنی حضور کم مردم در انتخابات‌ها و تشدید شکاف ملت – دولت بسترهای لازم را برای دشمنان ایران و جمهوری اسلامی فراهم کرده که ممکن است آنها از این شرایط دست به اقدامات ایذایی علیه ایران بزنند. امیدوارم که با برگشت به سیاست‌های درست بتوانیم مردم را به صحنه برگردانیم و با برگرداندن مردم به صحنه بتوانیم خطرات بزرگی را از ایران دور کنیم.

حسین مرعشی کارگزاران انتخابات مشارکت اصلاح طلبان