برگزیده ها
«مشارکت حداکثری» یا «نتیجه مطلوب»؟

برخی هستند که در برایبر مشارکت شهروندان در انتخابات از واژه انتخاب اصلح استفاده می‌کنند

مازندمجلس: از ابتدای سال جاری که رهبری در سخرانی‌ نوروزی خود به سال انتخاباتی اشاره کردند و خواستار تلاش دستگاه‌های مربوط برای افزایش مشارکت شدند تا امروز که در روزهای حساس ثبت نام برای حضور در رقابت‌های انتخابی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حضور داریم برخی تلاش می‌کنند تا از روزنه‌های به وجود آمده استفاده کنند با این وجود اما برخی هستند که در برایبر مشارکت شهروندان در انتخابات از واژه انتخاب اصلح استفاده می‌کنند و البته نیم نگاهی هم به مشارکت در انتخابات دارند تا در اصطلاح همه گزینه‌ها را در دستور کار قرار دهند. در این بین باید به تلاش‌های نظارتی و اجرایی برای افزایش مشارکت هم اشاره داشته باشیم. حال در این فاصله تا انتخابات بحث «مشارکت حداکثری» و «نتیجه مطلوب» به میان آمده است بدان معنا که گروه به دنیال مشارکت حداکثری هستند وعده‌ای هم به دنبال انتخاب اصلح و نتیجه مطلوب هستند.

نظام بهدنبال نتیجه مطلوب است

«حسین مرعشی»، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سوال که نظر برخی تحلیل‌گران این است که از مسوولان بتوانند معیشت مردم را درست کنند، در افزایش میزان مشارکت انتخاباتی آنها تأثیر خواهد داشت. نظر شما در این خصوص چیست؟ به جماران گفت: «معیشت را که نمی‌توانند درست کنند. دلشان می‌خواهد درست کنند ولی معیشت مردم به این سادگی قابل درست کردن نیست؛ ۱۰ سال زمان می‌خواهد. قانون جدید انتخابات ضربه‌ای به مشارکت زده است ولی اصلی نیست. دلیل اصلی این است که نظام از سیاست «مشارکت حداکثری» به سیاست «نتیجه مطلوب» در انتخابات میل کرده؛ یعنی نتیجه انتخابات مهمتر از میزان مشارکت مردم است. او در پاسخ به این سوال که اگر آنها دنبال «نتیجه مطلوب» هستند، پس چرا لااقل در سخنرانی‌ها و اعلام مواضع سعی می‌کنند تمایل به افزایش میزان مشارکت مردم نشان بدهند؟ادامه داد: «من نگفتم اصولگرایان دنبال نتیجه مطلوب هستند، عرض کردم نظام جمهوری اسلامی دنبال نتیجه مطلوب است.»

سایر گروهها انتخاب اصلح را بپزیرند

«مجید متقی‌فر»، سخنگوی جبهه پایداری با اشاره به برنامه‌های این شاخه از اصولگرایان برای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی به ایرنا گفت: «چه از کسانی که در حال حاضر نماینده هستند و چه از دوستان دیگری که می‌شناختیم، درخواست کردیم که پیش‌ثبت‌نام کنند و عدد بالایی را هم در نظر گرفتیم زیرا باید نهایت دقت صورت بگیرد تا وظیفه خود را به طور کامل انجام بدهیم و فرد اصلح را انتخاب کنیم. اگر فضا به سمت شایسته‌گزینی و انتخاب اصلح رفت، سعی خواهیم کرد با سایر نیروهای انقلابی وحدت کنیم. در غیر این صورت به حداکثر افراد مشترک در فهرست‌ها برسیم. اگر هم فضا به سمت شایسته‌گزینی نرفت، سعی می‌کنیم شکاف زیاد نشود. در صورت اختلاف سلیقه و حتی عدم توافق، تلاش ما عدم تضعیف گروه‌هایی است که در دایره اصولگرایی تعریف می‌شوند. از آن‌ها نیز دعوت می‌کنیم، پایداری را تضعیف نکنند؛ زیرا منفعت این کار، به دشمن می‌رسد. مجلس، درباره سیاست‌های ابلاغی انتخابات، کم لطفی کرد و آنطور که انتظار داشتیم، عمل نکرد. مجلس می‌توانست دقت بیشتری داشته باشد و قانون انتخابات را غنی‌تر کند. البته انصافاً قانون موجود، بهتر از قانون قبل است. امیدواریم که در آینده، اصلاحیه بخورد و کاستی‌های آن جبران شود. وحدت، ضد شکاف است. حضرت امام(ره) نیز همیشه می‌فرمودند که وحدت کلمه داشته باشید. آیت‌الله «مصباح یزدی» نیز همیشه توصیه می‌کردند شما مذاکره را تعطیل نکنید و مذاکره، چه به وحدت بیانجامد چه نیانجامد، مفید است؛ وحدت هر اندازه شد باید وحدت کنید، مگر به جایی برسید که خط قرمز است.

وحدت کلمه یعنی اینکه خودت را کنار بگذار و منافع مردم، دین و نظام را ببین. باید تعصبات گروهی را کنار بگذاریم و به شاخص‌هایی که روی آن‌ها اتفاق نظر داریم، توجه کنیم. عملکرد گروه‌ها در ماجرای برجام و فتنه ۸۸ برای ما مهم است. ممکن است فردی توبه کرده باشد؛ حرفی نیست و امیدواریم خداوند توبه او را قبول کند لیکن توبه‌کردن، ملاک احراز شایستگی فرد یا افراد نیست. چه کسی گفته می‌توان آدم توبه‌کار را در رأس یک کار قرار داد؟ کوچک‌ترین مسأله این است که چنین فردی در قوه تشخیص خود، ضعف دارد.»

تاکید بر انتخاب افراد اصلح

جت‌الاسلام «مرتضی آقاتهرانی»، عضو شاخص جبهه پایداری و نماینده مجلس در مورد برنامه‌های انتخاباتی روز گذشته به ایرنا گفت: «بسیاری از این افراد به دلایلی، حاضر به پیش‌ثبت‌نام یا ثبت‌نام نهایی درانتخابات مجلس نبودند اما اعضای جبهه پایداری در نشست‌هایی، تلاش کردند آن‌ها را برای حضور در انتخابات قانع کنند. برخی افراد کارآمد و توانا تصور می‌کردند که حتی اگر به عنوان نماینده انتخاب شوند، تاثیری بر جامعه و کشور نخواهند داشت اما اعضای جبهه پایداری در جلسات با آن‌ها، مسئولیت‌های داوطلب و اینکه چگونه این فرد کمک و حمایت خواهد شد و سبب اثرگذاری بر جامعه می‌شود را برای آن‌ها تشریح کردند. هدف از تشکیل این شوراها، شناسایی افراد توانمند است تا مشخص شود که کدام یک از آن‌ها، شاخصه‌های لازم برای احراز نمایندگی را دارند. به همکاران شورای مرکزی شهرستان‌ها تاکید شده که فعال باشند تا افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت لازم، شناسایی شوند و این رویه قطعا به انتخاب اصلح ختم می‌شود. اگر به عنوان نمونه ۵ یا ۶ نفر در یک شهرستان به عنوان افراد کارآمد شناسایی شوند، قطعا از میان آن‌ها، افراد اصلح از سوی جبهه پایداری برای نمایندگی معرفی خواهند شد.»

انتخابات مشارکت