برگزیده ها
همه‌ی وزرای احمدی‌نژاد سرکارند؛ فقط خودش نیست/ شمار عجیب تذکرها به وزرای اقتصادی

با وجود گذشت کمتر از ۲۷ ماه از فعالیت دولت سیزدهم، به نظر می‌رسد وزرای اقتصادی رییسی، پاشیل آشیل دولت شده‌اند؛

مازندمجلس: گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها در یک هفته گذشته،نمایندگان ۵۳۴ تذکر به وزرای اقتصادی دولت داده‌اند و بیشترین تذکر مربوط به وزیر اقتصاد می‌شود که تقریبا نیمی از نمایندگان مجلس به احسان خاندوزی تذکر دادند. این در شرایطی است که تنها سه وزیر دولت رییسی در حوزه‌های غیراقتصادی از نمایندگان تذکر دریافت کردند. در واقع هفته گذشته از ۱۰ وزیر ابراهیم رییسی، ۷ وزیر اقتصادی تذکر گرفتند.

آنچه که در گزارش‌ها دیده می‌شود، هفته گذشته ۱۴۳ نماینده به احسان خاندوزی وزیر اقتصاد تذکر دادند و او رکورددار تعداد تذکرها به نمایندگان بوده است، پس از او مهرداد بذرپاش از  ۱۳۰ نماینده تذکر گرفته است،، ۱۰۲ نماینده به محمدعلی نیکبخت، وزیر جهادکشاورزی، ۵۵ نماینده به وزیر نیرو، ۴۹ نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۳۷ نماینده به وزیر نفت و ۱۸ نماینده به وزیر صنعت، معدن و تجارت تذکر دادند.

عملکرد برخی وزرا، چشم‌اسفندیار دولت سیزدهم

پیش از این برخی از سیاسیون و اقتصاددانان، پاشیه آشیل دولت سیزدهم را برخی وزرا و مسوولان اقتصادی دولت دانسته بودند. اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفته بود: ضروری است که آقای رییسی یک‌سری تحولات جدید در ارتباط با مسوولان اقتصادی مرتبط با معیشت مردم را پیگیری کرده و تغییراتی را در سیاست‌هایش لحاظ کند.

او، چشم‌اسفندیار دولت را عملکرد برخی وزرا و مسوولان اقتصادی دولت دانسته و معتقد بود: دولت باید به تغییرات دست بزند.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری خبرآنلاین عنوان کرده بود: پاشنه آشیل دولت اقتصاد بوده و هست. مسائل اقتصادی مبدا بسیاری از مسائل من جمله حوزه مشکلات فرهنگی، ناامیدی و تمایل به مهاجرت است.

اگر دولت روحانی بد بود، چرا برنامه‌اش خوب است؟!

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین نیز با اشاره به این‌که عملکرد تیم اقتصادی رییسی، پاشیل آشیل دولت سیزدهم دولت سیزدهم خواهد شد، می‌گوید: به نظر من این دولت، یکی از ضعیف‌ترین دولت‌های حداقل ۵۰ سال گذشته است. نکته این‌جاست که الان احمدی‌نژاد در کابینه نیست؛ و گرنه همه وزرای او سر کار هستند.

وی در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر قبیله‌گرایی حاکم است؛ یعنی کافی است فارغ‌التحصیل دانشگاه امام‌صادق باشید و قطعا از مواهب مسوولیت برخوردار خواهید بود. این گروه به جای این‌که بیشتر به منافع ملی بیاندیشند، به منافع گروهی فکر می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که نیاز است از افراد متخصص در دولت استفاده شود، تصریح می‌کند: شما به نرخ تورم نگاه کنید. دولت سیزدهم بیش از دو سال است که روی کار آمده، ولی هنوز برنامه ندارد و استراتژی اقتصادی دولت مشخص نیست.

پازوکی متذکر می‌شود: با وجود نقدی‌هایی که به دولت روحانی دارند، اما می‌بینیم که برنامه دولت روحانی را اجرا می‌کنند و برنامه ششم توسعه تمدید شده است. اگر دولت روحانی بد بود، چرا برنامه‌اش خوب است؟!

وی بیان می‌کند: من فکر می‌کنم استراتژی و تفکر دولت فعلی، یک استراتژی توسعه‌ای نیست و حتی توسعه را یک مفهوم غربی می‌پندارند؛ در حالی که توسعه، یک علم است. در واقع سعی دارند با لغت پیشرفت و بازی با کلمات و با عنوان کردن «وضع موجود»، کار را پیش ببرند. سوال این‌جاست که خب چرا تورم را نتوانستند کاهش دهند؛ الان چند کشور در دنیا داریم که تورم بالای ۴۰ درصد داشته باشد؟! اقتصاد شوخی ندارد؛ این را متوجه نیستند.