برگزیده ها
افزایش ۴هزارنفری متقاضیان بهارستان

اگر بخواهیم تعداد ثبت‌نامی‌های این دوره را با دوره یازدهم مقایسه کنیم می‌بینیم که تعداد ثبت‌نامی‌ها با افزایشی حدود ۴ هزارنفری روبه‌رو شده است.

مازندمجلس: دواطلبان نمایندگی در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال جاری خود را آمده حضور در رقابت‌های انتخاباتی می‌کنند. پس از گذشتن از مرحله پیش‌ثبت‌نام که به تازگی به رویدادهای انتخاباتی اضافه شده است، وارد مرحله دوم یعنی ثبت‌نام شدند. آنها در حالی از دومین ایستگاه انتخاباتی عبور کرده‌اند که در مرحله بعدی باید در انتظار احراز صلاحیت توسط نهادهای امنیتی و البته شورای نگهبان باشند.

در همین مورد روز گذشته که آخرین روز ثبت نام داوطلبان بود سخنگوی ستاد انتخابات کشور از ثبت نام قطعی ۲۴ هزار و ۸۲۹ داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تا ظهر چهارشنبه خبر داد. اگر بخواهیم تعداد ثبت‌نامی‌های این دوره را با دوره یازدهم مقایسه کنیم می‌بینیم که تعداد ثبت‌نامی‌ها با افزایشی حدود ۴ هزارنفری روبه‌رو شده است. با توجه به اینکه در دوره یازدهم شاهد کاهش مشارکت‌ بودیم بسیاری معتقدند که اگر نهادهای نظارتی نرمش بیشتری داشته باشند می‌توان شاهد رقباتی حداکثری بود.

نام‌نویسی از متقاضیان نامزدی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز ۱۰ آذر ۱۳۹۸ آغاز و تا ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ادامه داشت که در مجموع ۱۶٬۱۴۵ نفر ثبت‌نام کردند.  در این دوره، با ۴۲٫۵٪، کمترین میزان مشارکت در یازده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رقم خورد. همچنین شیوع ویروس کرونا در ایران تنها دو روز پیش از برگزاری انتخابات باعث وحشت عمومی شده و در میزان مشارکت تأثیر گذاشت. در این انتخابات، اصولگرایان موفق شدند اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس را به دست بیاورند.

البته شماری از اصلاح‌طلبان از نام‌نویسی در انتخابات خودداری کرده‌بودند، همچنین بیشتر ردصلاحیت‌شدگان از میان این جناح سیاسی بودند. «محسن اسلامی» روزگذشته درباره آخرین آمار ثبت‌نام کنندگان گفت: «تا این ساعت از هفتمین و آخرین روز از فرصت یک‌هفته‌ای، ۲۴ هزار و ۸۲۹  داوطلب با ورود به سامانه keshvar.moi.ir نام‌نویسی خود را قطعی کرده‌اند. ۱۲ درصد داوطلبان زن و ۸۸ درصد مرد هستند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره رتبه‌بندی در حوزه‌های انتخابیه به ازای شاخص هر کرسی هم گفت: کرج در رتبه نخست است و شهریار، تهران، یزد، مشهد، رباط کریم، اصفهان، اهواز، ساوجبلاغ و کاشان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اسلامی همچنین به متقاضیان داوطلبی توصیه کرد تا ساعت ۱۸ امروز چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ که آخرین مهلت قانونی ثبت نام است نام‌نویسی خود را نهایی کنند.

ثبت نام نهایی داوطلبان مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۷ مهر آغاز و ساعت ۱۸ امروز چهارشنبه پایان می‌یابد. داوطلبان می‌توانند از طریق پنجره واحد انتخابات وزارت کشور به نشانی keshvar.moi.ir به صورت برخط نسبت به تکمیل کاربرگ ثبت نام و بارگذاری مدارک و گواهی‌های مورد نیاز اقدام کنند. آن دسته از داوطلبانی که در مرحله پیش ثبت نام، نام نویسی کرده و کد رهگیری دریافت کردند مجاز به ثبت نام نهایی هستند. دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.»

پیش از این «احمد وحیدی»، وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که با شروع ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای چقدر لازم است گروهای سیاسی از دو قطبی‌سازی فضای جامعه و تندروی پرهیز کنند و وزارت کشور به عنوان متولی برگزاری انتخابات برای رعایت انتخاباتی چه تمهیداتی در نظر گرفته است، گفت: این حرف درست و مهمی است. انتخابات محل تجلی حضور یکپارچه مردم برای تعیین سرنوشت است و دخالت در حرکت کشور طی ۴ سال آینده است. او ادامه داد: این بی‌اخلاقی‌ها که کسی را بخواهند تخریب کنند، حرف‌هایی بزنند که توهین‌ به دیگران باشد و سخنانی بگویند که خلاف وحدت، انسجام ملی و امنیت ملی باشد هم در سیاست‌های کلی و هم در قانون همه نهی شده است.

انتخابات مجلس دوازدهم