برگزیده ها
۲۴۸۲۹ کاندیدایِ انتخاب مجلس، چشم انتظار تصمیم شورای نگهبان/ تهران صدر را از دست داد

سهم هر رده سنی در بین ثبت نام کنندگان

مازندمجلس: کاندیدای انتخابات مجلس گام دوم برای حضور در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ را برداشتند و بعد از پیش ثبت نام انتخابات، با ثبت نهایی حضورشان در انتخابات اسفندماه، حال باید منتظر بررسی صلاحیت ها از سوی نهادهای نظارتی باشند.

نکته قابل توجه در این مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم آن بود که برخلاف گذشته که روزهای ثبت نام کاندیداها ساختمان وزارت کشور محل رفت و آمد سیاسیون بود و به مرکز ثقل خبرهای سیاسی تبدیل می شد اما در این دوره بخاطر الکترونیکی شدن کلیه مراحل ثبت نام و پیش ثبت نام انتخابات، هیجان سیاسی و انتخاباتی به شدت فروکش کرده بود و تنها در پایان مهلت روزانه ثبت نام آماری از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام می شد.

رقابت بر سر ۲۹۰ کرسی پارلمان دوازدهم

ثبت‌نام از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۲۷ مهر آغاز شده بود و تا چهارشنبه ۳ آبان ادامه داشت. این دور از انتخابات برمبنای قانون جدید انتخابات که مرحله «پیش ثبت نام» را اضافه کرده بود برگزار می شود و برهمین اساس متقاضیانی که از مرحله پیش‌ثبت‌نام کد پیگیری دریافت کرده‌ بودند، می‌توانستند وارد سامانه وزارت کشور شده و نام‌نویسی‌شان را نهایی کنند.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور در مرحله پیش‌ثبت‌نام، ۴۸۸۴۷ نفر نام‌نویسی کرده بودند که بعد از بررسی مدارک، مدارک ۳۸ هزار و ۸۶۹ نفر از مرحله تایید اولی و صحت‌سنجی مدارک و مستندات عبور کرده بودند و در نهایت ۲۴۸۲۹ نفر ثبت نام خود برای حضور در انتخابات مجلس را نهایی کردند که در مقایسه با ثبت نام کنندگان دوره یازدهم مجلس در سال ۱۳۹۸ که بنابر آمار رسمی وزارت کشور ۱۶۱۴۵ نفر بوده است، ۸۶۸۴ نفر افزایش داشته است.

اگر این تعداد را بر ۲۹۰ کرسی پارلمان تقسیم کنیم یعنی رقابت برای هر کرسی مجلس بین حدودا ۸۶ نفر خواهد بود.

زنان اقبالی نشان ندادند

در آمارهای اعلام شده از سوی وزارت کشور، سهم زنان از جمع کل ثبت نام کنندگان ۱۲ درصد اعلام شده است. بررسی تعداد ثبت نام کنندگان دو انتخابات اخیر(مجلس یازدهم و دوازدهم) نشان می دهد سهم زنان در مرحله ثبت نام در انتخابات قبلی نیز ۱۲ درصد بوده است و مشارکت پررنگی از سوی زنان برای کاندیداتوری در مجلس را شاهد نبوده ایم.

کدام شهرها پیشتازند؟

بر طبق آمار رسمی در دوره دوازدهم انتخابات مجلس، استان های البرز، تهران، قم، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، یزد، اصفهان، قزوین، فارس و گلستان در صدر نام‌نویسی‌ها قرار دارند. نکته قابل توجه آنجاست که در ثبت نام انتخابات دوره یازدهم استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و فارس پیشتاز ثبت نام کاندیداها بوده اند اما در انتخابات مجلس دوازدهم پایتخت جایگاه صدرنشینی را از دست داده و به البرز واگذار کرده است.

همچنین برخلاف این دوره که استان قم در سومین جایگاه بیشترین ثبت نام کننده انتخابات جای گرفته اما در دوره پیشین جایگاهی را در میان رده های بالا به خود اختصاص نداده بود.

سهم هر رده سنی در بین ثبت نام کنندگان

از دیگر آمارهای جالب اعلام شده از سوی وزارت کشور، سهم رده های سنی مختلف در بین ثبت نام کنندگان انتخابات است. در انتخابات ۱۴۰۲ رده سنی ۳۰ تا۴۰ تنها ۲۸ درصد را به خود اختصاص داده و ثبت نام کنندگان۴۰ تا۵۰ ساله با ۳۷ درصد، بیشترین سهم را دارند. همچنین ۲۶ درصد ثبت نام کنندگان ۵۰ تا ۶۰ ساله هستند و رده سنی ۶۰ تا ۷۵ ساله هم تنها ۹ درصد را شامل می شود.

اما سال ۹۸ هر رده سنی چه سهمی داشته است؟ براساس آمارهای رسمی وزارت کشور از انتخابات مجلس یازدهم که به صورت درصد نه تعداد اعلام شده، آمده است؛ در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال ۵۷۲۲ نفر و در رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال: ۵۴۸ نفر ثبت نام کرده اند. همچنین رده سنی ۵۰-۶۰ سال، ۳۵۶۷ نفر، ۶۰ -۷۰سال، ۷۸۷ نفر و ۷۰-۸۰ سال، ۶۱ نفر ثبت نام کننده داشته است.

کارمندها پیشتازند

آمارهای وزارت کشور از ثبت نام کنندگان به تفکیک شغل حکایت از آن دارد که در دوازدهمین دوره انتخابات شغل های کارمند، بازنشسته، فرهنگی، آزاد، استاد دانشگاه، وکیل، قاضی، نماینده مجلس، پزشک، نظامی و روحانی ۱۰ شغل نخست داوطلبان انتخابات مجلس ۱۴۰۲ بوده است.

در انتخابات مجلس یازدهم این تفکیک با کلمات و ادبیاتی دیگر اعلام شده ولی براساس آمارها به تفکیک شغل آمدهه بود، فرهنگی: ۱۸۷۸نفر، پزشک: ۴۸۵ نفر، استاد دانشگاه: ۱۶۷۵نفر، بازنشسته: ۱۶۰۰نفر، نظامی:۹۰ نفر، نماینده مجلس:۲۲۷نفر، کارمند: ۵۴۶۴ نفر، بیکار: ۲۸۹ نفر، آزاد: ۲۰۶۹ نفر، روحانی: ۲۸۳ نفر، وکیل یا قاضی: ۵۱۴نفر، سایر: ۱۱۰۵نفر بوده اند.

در واقع کارمندها همچنان دست بالا را در بین رده های شغلی علاقمند به حضور در پارلمان دارند.

چند نماینده ادوار کاندیدا شده اند؟

براساس آنچه ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است، ۲ درصد ثبت‌نام‌کنندگان، یعنی حدود ۴۹۶ نفر سابقه نمایندگی ادوار نهم تا یازدهم مجلس را دارا هستند. همچنین تسنیم در مطلبی مدعی اقبال جوانان به این انتخابات شده و آورده است؛« متقاضیان دارای سن از ۳۰ الی ۵۰ سال ۶۵ درصدِ داوطلبان را تشکیل می‌دهند.»

همچنین ۲۳ درصد از داوطلبان دارای سابقه ایثارگری هستند.

چشم ها به هیات های اجرایی و شورای نگهبان دوخته شد

بنا به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور، طبق جدول زمان‌بندی انتخابات، بررسی صلاحیت‌ها در مراجع پنج‌گانه از همان روز ۲۷ مهرماه که آغاز نام‌نویسی بود شروع شده و بعد از ارسال نتایج به هیئت‌های اجرایی، این هیئت‌ها از ۴ آبان الی ۱۸ آبان به بررسی صلاحیت‌ها می‌پردازند و دیگر فرآیندهای اجرایی انتخابات شکل خواهد گرفت. برهمین اساس ۱۲۱۸ هیئت اجرایی در سراسر کشور شکل گرفته و فرمانداری‌ها در کل کشور در راستای این جدول با هماهنگی با مجموعه‌ی شورای نگهبان کار را به پیش می‌برند.

*آمار ثبت نامی ها و جنسیت و میزان تحصیلات آنها به تفکیک سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۲ را در جدول زیر مشاهده کنید.

ادوار مجلس

آمار کل ثبت نام کنندگان (نفر)

زنان

مردان

میزان تحصیلات

مجلس یازدهم

۱۶۱۴۵

۱۲ درصد

۸۸ درصد

تحصیلات حوزی:۴ درصد

دکترا: ۱۴ درصد

کارشناسی ارشد: ۷۷ درصد

کارشناسی و کمتر: ۵ درصد

مجلس دوازدهم

۲۴۸۲۹

۱۲ درصد

۸۸ درصد

تحصیلات حوزوی: ۲درصد

دکترا: ۱۵ درصد

کارشناسی ارشد: ۷۸ درصد

کارشناسی و کمتر: ۵ درصد

انتخابات ثبت نام