برگزیده ها
 پرونده ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم بسته شد/ اقبال جوانان به کرسی نمایندگی

مرحله ثبت‌نام قطعی انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی به پایان رسید که ۲۴۸۲۹ نفر برای راهیابی به قوه مقننه نام‌نویسی کردند.

مازندمجلس:  مرحله ثبت‌نام قطعی انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی به پایان رسید که ۲۴۸۲۹ نفر برای راهیابی به قوه مقننه نام‌نویسی کردند. در این گزارش جزئیاتی از آمار تفکیکی و فرآیندهای انتخابات مجلس دوازدهم را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، فرآیند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ساعت 18 امروز با نام‌نویسی قطعی 24829 نفر به پایان رسید.

طبق قانون جدید انتخابات مجلس، وزارت کشور موظف شد که قبل از نام‌نویسی قطعی یک دوره پیش‌ثبت‌نام برگزار کند. این مرحله  از 16 مرداد آغاز شد و تا 22 مرداد ادامه یافت. از جمله موارد قابل توجهی که در این دوره شاهد بودیم، اقبال حدود 50 هزارنفری برای راهیابی به کرسی نمایندگی مردم است.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور در مرحله پیش‌ثبت‌نام، 48847 نفر نام‌نویسی کرده بودند.

بر اساس این گزارش، آمار ثبت‌نامِ مجلس یازدهم مجموعاً 16033 نفر بود؛ یعنی بیش از 3 برابر برای مجلس دوازدهم پیش‌ثبت‌نام صورت گرفت.

مرحله ثبت‌نام قطعی از 27 مهر تا 3 آبان انجام پذیرفت؛ ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بود از میزانِ 48847 نفر که مرحله‌ی پیش‌ثبت‌نام را طی کرده بودند، مدارک 38 هزار و 869 نفر مورد تأیید اولیه و صحت‌سنجی مدارک و مستندات قرار گرفته بود که در نهایت 24829 نفر ثبت‌نام‌شان را در سامانه وزارت کشور قطعی کردند.

مجلس شورای اسلامی دارای 290 کرسی نمایندگی از سراسر کشور و شهرهاست؛ بر اساس این گزارش، به‌ازای هر کرسی نمایندگی حدود 86 نفر اسم نوشته‌اند.

نکته قابل توجه دیگر نیز اقبال جوانان برای حضور در امر قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است؛ این در حالیست که متقاضیان دارای سن از 30 الی 50 سال 65 درصدِ داوطلبان را تشکیل می‌دهند. هم‌چنین خانم‌ها 12 درصد و آقایان نیز 88 درصد ثبت‌نام‌کنندگان را شامل می‌شوند. این آمار تفکیکی در مرحله پیش‌ثبت‌نام نیز همین حدود بوده و تغییر چندانی نکرده است.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، دو درصدِ ثبت‌نام‌کنندگان(یعنی حدود 496 نفر) سابقه نمایندگی ادوار نهم الی یازدهم مجلس را دارا هستند.

از جمله مواردی که در قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده بود، الزام داوطلبان به اعلام یک شماره حساب غیرتجاری برای مصارف انتخاباتی و تبلیغاتی محسوب می‌شد که به‌گفته مسئولان وزارت کشور، این امر بر اساس قانون شفافیت صورت گرفت.

از دیگر موارد قابل توجه و نو که در این دوره از ثبت‌نام انتخابات مجلس عملی شد، کلیه مراحل پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام نهایی به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری بود. در ادوار گذشته شاهد بودیم که متقاضیان برای ثبت‌نام باید به ستاد وزارت کشور و یا فرمانداری‌ها حضوراً مراجعه و فرآیند نام‌نویسی خود را تکمیل می‌کردند.

انتخابات ثبت نام