برگزیده ها
لشکرکشی یاران قالیباف مقابل پایداری و شریان/ «تصویر ناقص» از وحدت در اردوگاه اصولگرایان!

یاران قالیباف با برگزاری یک همایش ۴ هزار نفری، اولین خط و نشان را برای رقبای درون اصولگرایی و دیگر رقبا خاصه پایداری و شریان کشیدند آنهم با تکیه بر گفتمان «تحول برای پیشرفت کشور».

مازندمجلس: هرچقدر شهر خالی از شور و هیجان انتخاباتی است و اردوگاه چپ گرایان و اعتدال گرایان در شک و تردید آمدن و نیامدن به صحنه انتخابات گرفتار شده است، اما در اردوگاه راست تحرکات انتخاباتی پرجنب و جوش تر از چند هفته قبل شده است.

یاران قالیباف استارت زدند

اصولگرایان که طی چند انتخابات اخیر تلاش داشتند اولین گردهمایی انتخاباتی شان را با عِده و عُده زیاد برگزار کنند تا برای رقبای خود خط و نشان بشکند، روز پنج شنبه و ذیل مجمع بیداری نیروهای انقلاب (مبنا) با دبیرکلی محمدسعید احدیان چهره نزدیک به قالیباف، زیر سقف حرم امام گرد هم آمدند تا اولین لشکرکشی انتخاباتی اصولگرایان از سوی این تشکیلات سیاسی نزدیک به قالیباف و از این نقطه آغاز شود.

در تصویر به ثبت رسیده از این گردهمایی هم قالیباف که به نوعی پدرخوانده این تشکل محسوب می شود حضور داشت هم حدادعادل و محسن رضایی.

به همان نسبت اما غیبت چهره های شاخص طیف سنتی های اصولگرا نیز محسوس بود. اگرچه سیدرضا تقوی نماینده تهران و عضو جامعه روحانیت مبارز در این گردهمایی حضور داشت و حتی سخنرانی کرد اما حضور او را می توان در قالب حضور ۱۲۰ نماینده حاضر در این گردهمایی انتخاباتی تفسیر کرد نه به عنوان نماینده طیف سنتی های اصولگرا.

از سوی دیگر عدم حضور پایداری ها نیز جای ابهام و سوال نداشت و مرور رابطه بین پایداری ها با قالیباف و یارانش به خوبی حکایت گر اختلافات عمیق بین این دو طیف سیاسی است و هرجا همراهی و کنارهم قرار گرفتنی وجود داشته با تکیه بر زدوبندهای سیاسی و سهم دادن و سهم گرفتن بوده است نه اشتراکات سیاسی و فکری.

حدادعادل سیگنال وحدت فرستاد/ چرا تصویر ناقص بود؟

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف اولین سخنرانی بود که پشت تریبون رفت و سخنانش را حول محور «وحدت» پیش برد. او ضرورت کار تشکیلاتی را یادآور شد و با اذعان به اینکه در کار تشکیلاتی سیاسی عقب هستیم و نیازمند تحولیم، گفت؛« کار سیاسی ما نباید موسمی و مربوط به فصل انتخابات باشد که دو سه ماه قبل از انتخابات شعار دهیم و بعدش فراموش کنیم.وقتی یک عده وارد مجلس می‌شوند و دولتی تشکیل می‌شود، باید در بیرون از مجلس و دولت عده فراوان‌تری برای پشتیبانی از آنان کار کنند، ما از این جهات ضعیف هستیم.»

او که در کارنامه سیاسی خود سابقه ریاست بر مجلس هفتم را دارد، وحدت را ضروری دانست و تاکید کرد؛« بنده به قرآن و سنت و سخنان رهبری اشاره نمی‌کنم، بلکه از عقل و وجدان همه نیروهای انقلابی گواهی می‌طلبم که آیا کسی هست که منکر باشد که شرط پیروزی ما وحدت است؟ این مطلب بدیهی است اما متأسفانه خیلی وقت‌ها ما منکر بدیهیات می‌شویم، ما تجربیات مثبتی داشتیم که با وحدت موفق و با تفرقه شکست خوردیم. در انتخابات شورای شهر مشهد ۶ فهرست انتخاباتی توسط نیروهای انقلاب داده شد که با این اتفاق و تفرقه، شورا از دست نیروهای انقلاب خارج شد، ما در شورای ائتلاف سعی ما بر این است که ظرفی برای وحدت باشیم، رسیدن به الگوی شورای ائتلاف حاصل ۲۰ سال سعی و خطا در شورای ائتلاف سیاسی است.»

حدادعادل در این بخش از اظهاراتش سیگنال همکاری را به سوی دیگر تشکیلات سیاسی در جریان راست از جمله یاران قالیباف فرستاد و تلویحا خواستار همراهی مبنا با این شورا شد. او گفت: « اصل کار شورای ائتلاف دعوت به وحدت است، این شورا متعلق به هیچ حزب خاص و تشکیلات خاصی نیست، درب شورای ائتلاف به روی همه نیروهای انقلاب باز است، این شورا متعلق به انقلاب اسلامی است و به همه اصول انقلاب وفادار است، ما به وجود احزاب و تشکل‌های سیاسی در جامعه خود باور داریم، حالا برخی قوی و برخی ضعیف هستند. لازم است که از هر عملی که به زیان جریان انقلاب باشد، خودداری کرد و سرمایه‌های خود را به حساب انقلاب بریزیم.»

حدادعادل اما در این نشست رندانه از ابراهیم رئیسی نیز خرج کرد و با نقل پیامی از او این سیگنال را به حامیان دولت از جمله پایداری ها فرستاد که رابطه این طیف از اصولگرایان با رئیسی نزدیک است، حتی تا پای بستن لیست نهایی.

او خطاب به حاضران در این گردهمایی گفت؛ آقای رییسی تمایل داشتند که در این مجلس شرکت کنند که فرمودند از جانب من به حاضران در مجلس سلام من را برسانید، ما امیدواریم بتوانیم دست در دست هم در خدمت اسلام و قرآن و کشور باشیم.

رابطه بین مشکلات اقتصادی و مشارکت

«باید سعی کنیم یک مجلس انقلابی ایجاد کنیم، هم مشارکت بالا و هم مجلس خوب، مجلس انقلابی، متخصص و کارامد و به دور از شعارزدگی.» این جمله بخش دیگری از سخنرانی حدادعادل بود و به دنبال آن با تایید مشکلات اقتصادی مردم، خاطرنشان کرد؛«مردم در مشکل هستند مانند گرانی، تورم و مسکن، اگر ما موفق در حل این مشکلات شویم، مشارکت هم بیشتر می‌شود،»

در واقع حدادعادل از ضرورت حل مشکلات اقتصادی مردم به عنوان پیش زمینه ای برای بالا بردن مشارکت مردم سخن می گوید، این سخن حداد را می توان در راستای هشدارهای چندماه اخیر تحلیلگران دانستند، چه آنکه کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و سیاسی، عملکرد دولت رئیسی در حوزه اقتصادی را از جمله دلایل مهم در ناامیدی و سرخوردگی مردم برای حضور در پای صندوق های رأی می دانند و معتقدند اگر تا پیش از انتخابات دولت شوک اقتصادی مثبتی به سفره و معیشت مردم وارد نکند نمی توان از مردم انتظار داشت که مشارکت فعالی در انتخابات داشته باشند خاصه اینکه مجلس یازدهم هم در بُعد مصوبات اقتصادی و تصمیم گیری های اقتصادی برای زندگی مردم موفق عمل نکرده است.

البته در مقابل نیز هستند کسانی که معتقدند طرفداران حاکمیت یکدست اعتقادی به مشارکت حداکثری ندارند و بدشان نمی آید که در انتخاباتی حداقلی بازهم پیروز رقابت شوند و این نگاه در بین برخی دولتی ها نیز خریدار دارد و برهمین اساس هم تمایلی به تغییر نگاه مردم و راضی کردن آنها به حضور در پای صندوق های رأی خصوصا با وارد کردن یک شوک اقتصادی مثبت ندارند.

پیام مهم قالیباف به پایداری‌ها؛ سهم خواهی هم ممنوع، هم حرام!

هرچقدر حدادعادل محور اصلی سخنانش را حول محور وحدت تنظیم کرده بود، قالیباف از خطرات «سهم خواهی» سخن گفت. قالیباف در سخنرانی اش در این گردهمایی با تاکید بر ضرورت بالا بودن مشارکت در انتخابات سخنش را آغاز کرد کرد و ماموریت این همایش را کارآمدی، همدلی و قدرت حل مساله دانست. او از همین مسیر تلویحا به سهم خواهی ها در انتخابات های گذشته گریزی زد و و تاکید کرد؛« نباید رقابت در سهم خواهی داشته باشیم و باید یک چشم انداز روشن داشته باشیم. »

او که طی سال های اخیر بارها بر حکمرانی نو تاکید کرده است، بازهم از ضرورت تحول در کشور سخن گفت و تاکید داشت؛«مخالف رقابت نیستم و یکی از عناصر مشارکت را رقابت می‌دانم اما امروز برای وحدت و همدلی جمع شده‌ایم؛ اشکالی ندارد در درون جبهه انقلاب رقابت داشته باشیم اما نه اختلاف. باید انسجام داشته باشیم.»

قالیباف که زخم خورده سهم خواهی خصوصا سهم خواهی پایداری هاست، حتی پا را فراتر از تقبیح این موضوع گذاشت و گفت؛« باید سهم‌خواهی را حرام بدانیم؛ کسانی باید به مجلس راه یابند که دغدغه و توان حل مساله را داشته باشند زیرا کشور نیازمند تحول است.»

او حتی تلویحا مدعی شد که در انتخابات مجلس یازدهم در بستن لیست فداکاری کرده؛ « اگر قالیباف قصد سهم خواهی داشت در دوره قبل ظرفیت بیشتری وجود داشت. دغدغه‌ای جز حل مشکل مردم نداریم.»

آقا محسن کنار پدرخوانده ایستاد

هرچقدر سخنان حدادعادل و قالیباف حول محور انتخابات و موضوعاتی چون وحدت و سهم خواهی چرخید، سخنرانی محسن رضایی در این گردهمایی بر محور حوادث غزه چرخید. او با سکوت درباره مباحث انتخاباتی این گمانه را تقویت کرد که قرار نیست مانند انتخابات ۹۸ نقش جدی در فرآیند تحرکات انتخاباتی اصولگرایان اما با این وجود اگر قرارش بر مرزبندی در انتخابات باشد ترجیحا کنار این طیف ازاصولگرایان خواهد ایستاد نه پایداری ها و چه بسا شریان.

این موضوع آنجا جالب توجه می شود که بدانیم، چند هفته پیش، خبرها از تلاش جریان شریان برای جذب او روایت می کردند و تاکید داشتند؛« جریان شریان می‌خواست با ترغیب رضایی به حضور در انتخابات او را در مقابل قالیباف برای ریاست مجلس قرار دهد، تلاشی که با نه گفتن رضایی به آنها، ‌منجر به ناکام ماندن شریان شد.»

حضور دولتی ها در همایش یاران قالیباف

در همایشی که انتظار نمی رفت دولتی ها در آن حضور داشته باشند از یک سو تصویر معاون پارلمانی دولت به ثبت رسید و از سوی دیگر حدادعادل حامل پیام ابراهیم رئیسی بود و گفت: «آقای رئیسی نیز تمایل داشتند که در این مجلس شرکت کنند که فرمودند از جانب من به حاضران در مجلس سلام من را برسانید و گفتند که بنده علاقه‌مند بودم که در این اجتماع انقلابیون شرکت کنم.»

هرچند می توان این پیام را خوش بینانه در راستای وامداری رئیسی به شورای ائتلاف دانست اما نکته آنجاست که دولت به عنوان مجری انتخابات باید به دور از تحرکات انتخاباتی، فعالیت های اجرایی را برای برگزاری انتخاباتی ذیل چهار محور مورد تاکید رهبری دنبال کند. اما این حضور علنی معاون رئیسی و پیام رئیس جمهور و علاقه اش برای حضور در این همایش علامت سوالی دیگر از نقش دولت در انتخابات ایجاد کرد.

درخواست از شورای نگهبان و وزارت کشور

اما مجمع بیداری نیروهای انقلاب در پایان این همایش بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن آن چند درخواست از دو نهاد اجرایی و ناظر انتخابات را مطرح کرد. در این بیانیه آمده است؛«از وزارت محترم کشور می‌خواهیم از این حجم بالای ثبت نام برای فضاسازی انتخاباتی استفاده کند و همچنین تدبیرهای لازم برای شور رقابت انتخاباتی صورت گیرد. از شورای محترم نگهبان هم می‌خواهیم اکنون که طبق قانون جدید انتخابات فرصت بیشتری برای بررسی ثبت نام شدگان صورت پذیرفته است، بررسی صلاحیت همه ثبت نام کنندگان که چهره‌های آشنایی نیستند، بگونه ای صورت گیرد که فردی بدلیل شناخت ناکافی حق انتخاباتی اش با تصمیم عدم احراز، سلب نشود و ما شاهد تأیید همه کاندیداهای صاحب صلاحیت باشیم.»

در بخشی دیگر تاکید شده است؛«همچنین از شورای محترم نگهبان می‌خواهیم ضمن رعایت دقیق صلاحیت‌های کاندیداها مخصوصاً در حوزه‌های اقتصادی و مالی و سیاسی، نسبت به تأیید صلاحیت افراد با نگاهی بازتر در حوزه‌های سیاسی عمل کنند.»

اصولگرایان شریان جبهه پایداری قالیباف انتخابات حداد عادل محسن رضایی