برگزیده ها
آغاز؛ اتحاد با ناکامان فتح پاستور/ تلاش دولت و مجلس برای پیروزی اصولگرایان

حدادعادل در بخش دیگری شرط پیروزی را وحدت می‌داند اما اشاره نمی‌کند که چرا طیف‌های مختلف اصولگرایی در این نشست فاقد نماینده هستند؟

مازندمجلس: آغاز با اتحاد قالیباف، حدادعادل و محسن رضایی بود اما پایانی برای آن متصور نیست. آن طور که «فارس» گزارش داده، اولین گردهمایی 4 هزار نفری مبنا با حضور جوانان و فعالان انقلابی سراسر کشور و چهره‌های شاخص جریان انقلاب، نمایندگان مجلس، دبیران احزاب و فعالان سیاسی کشور ۴ آبان در حرم امام‌خمینی(ره) برگزار شد. این اجلاس با تأکید بر ۳ مؤلفه افزایش مشارکت در انتخابات، دعوت به همگرایی و کارآمدی و در نهایت تشکیل مجلسی انقلابی در انتخابات اسفند ماه در حرم امام خمینی(ره) برگزار شده است.

تلاش دولت و مجلس برای پیروزی اصولگرایان

نکته قابل تامل حضور نماینده رئیس‌جمهور در این نشست بود. سیدمحمد حسینی در این مراسم حضور یافت و علاوه بر آن حدادعادل که از بانیان اصلی مراسم بود، گفت: «آقای رئیسی نیز تمایل داشتند که در این مجلس شرکت کنند که فرمودند از جانب من به حاضران در مجلس سلام من را برسانید و گفتند که بنده علاقه‌مند بودم که در این اجتماع انقلابیون شرکت کنم.» این حضور با بی‌طرفی دولت در انتخابات همخوان نیست و شباهتی با اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «دولت به‌عنوان مجری انتخابات، دخالتی در امور مربوط به نامزدها و حمایت یا ایجاد محدودیت برای آنان نخواهد داشت» ندارد. از سوی دیگر «فارس» گزارش کرده است ۱۳۰ نماینده فعلی مجلس هم در این نشست حضور داشتند که معنایش طراحی مجلس دوازدهم قبل از برگزاری انتخابات و یا نوعی سهم‌خواهی است. نکته قابل تامل آن است که اشاره‌ای به‌نام این نمایندگان نشده است. از سوی دیگر نباید فراموش شود که حداد عادل در تیرماه گفته بود: «کارنامه‌ای برای هر نماینده‌ای که با لیست شورای ائتلاف وارد مجلس شده تنظیم کرده‌ایم که بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم و در واقع آن‌هایی که خوب کار کردند به مردم معرفی کنیم و آن‌هایی هم که احیانا ضعیف بودند یا مشکل داشتند بتوانیم صریح‌تر درباره حمایت از آن‌ها در انتخابات آینده تصمیم بگیریم و در آنجا که اگر عملکرد‌ها مناسب نبودند، نمایندگانی بهتر و انقلابی‌تر از نمایندگان فعلی وارد خانه ملت شوند.» اکنون این سوال مطرح است که آیا این 130 نماینده از نگاه حدادعادل انقلابی‌تر هستند؟

هراس از رقابت با اصولگرایان غیرخودی

 شاید از اظهارات حدادعادل بتوان به چرایی برگزاری این نشست پی برد‌ او که رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است در این مراسم بیان داشت: در انتخابات شورای شهر مشهد ۶ فهرست انتخاباتی داده شد که با این اتفاق و تفرقه، شورا از دست نیروهای انقلاب خارج شد جالب است که تمام کرسی‌های این دوره شورای شهر مشهد به جناح اصولگرایان رسید. چهارده نفر از لیست ایران سربلند و یک نفر، غلامحسین صاحبی، از لیست جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین به ششمین دوره شورای شهر مشهد راه پیدا کردند اما شهرداری را انتخاب کردند که تعلیق شد! تعلیق شهردار مشهد به‌دنبال اتهاماتی که به 2 کارمند این شهرداری وارد شده و اتهامات وارده به این 2 کارمند حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان است. علاوه بر این تصویر غذای شهردار مشهد هم حاشیه‌‌ساز بود. تصویری از غذای شهردار مشهد که شامل یک ظرف سالاد بود! مجید طهوریان عسکری، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر مشهد که این تصویر را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده بود، نوشت: «آیا باورت میشه این شام نفر اول کلیدداری شهر بهشت، شهردار مشهدالرضا علیه‌السلام باشه!» طبیعی است که حدادعادل بیش از رقابت با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون از رقابت با اصولگرایان غیرخودی نگران است که از دیدگاه‌های امثال حداد و قالیباف تبعیت نمی‌کنند.

سهم‌خواهی می‌کنند؟

حدادعادل در بخش دیگری شرط پیروزی را وحدت می‌داند اما اشاره نمی‌کند که چرا طیف‌های مختلف اصولگرایی در این نشست فاقد نماینده هستند؟ شاید منظور حدادعادل، وحدت در دایره خودی‌هایشان باشد و نه تمام اصولگرایان! جالب آنجاست که محمدباقر قالیباف هم در سخنرانی خود به سهم‌خواهی اشاره کرد و با طرح این سؤال که چالش اصلی مشارکت چیست، افزود: نباید رقابت در سهم‌خواهی داشته باشیم و باید یک چشم‌انداز روشن داشته باشیم. اگر قالیباف قصد سهم‌خواهی داشت در دوره قبل ظرفیت بیشتری وجود داشت. دغدغه‌ای جز حل مشکل مردم نداریم. او در عین حال می‌گوید: «امروز یکی از مشکلات ما عدم حل مساله به‌دلیل عدم وحدت، همدلی و انسجام است» قالیباف تاکید دارد که «هدف ما موضوع رقابت نیست و برای مشارکت، وحدت، همدلی، کارآمدی و قدرت حل مساله کنار یکدیگر جمع شده‌ایم.»

انقلابی کیست؟

ظاهرا انتخابات مجلس یازدهم به مذاق اصولگرایان خوش آمده است و دیگر تصور نمی‌کنند رقیب اصلاح‌طلبی هم وجود دارد چرا که به‌راحتی از رقابت میان خودشان سخن می‌گویند مانند قالیباف که گفت: «در کشور آنطور که باید قدرت حل مساله نداریم. مخالف رقابت نیستم و یکی از عناصر مشارکت را رقابت می‌دانم اما امروز برای وحدت و همدلی جمع شده‌ایم؛ اشکالی ندارد در درون جبهه انقلاب رقابت داشته باشیم اما نه اختلاف. باید انسجام داشته باشیم.» شاید هم خالص‌سازی سبب شده که نیروهای انقلاب تنها در دایره نزدیکان قالیباف، حدادعادل، رضایی و امثالهم تعریف شود.

انتخابات اصولگرایان قالیباف حداد عادل جبهه پاداری