برگزیده ها
هیات‌های اجرایی انتخابات نیروهای ستاد رئیسی هستند/ جبهه پایداری در وزارت کشور نفوذ کرده است

شاخص‌ این است که اگر در ستاد و دولت رئیسی بودی، تایید می‌شوی، اگر نبودی تایید نمی‌شوی

مازندمجلس: غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده سابق رشت درباره انتخابات مجلس دوازدهم و فضای سیاسی کشور با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های آن را بخوانید:

*‌ خیلی از کسانی که ظرفیت حضور در انتخابات مجلس را داشتند، ثبت‌نام نکردند، چون دلسرد بودند و این نشان از عملکرد گذشته نهاد‌های نظارتی و کنترلی بر انتخابات است. در عین حال، خیلی افراد هم روی به ثبت‌نام آوردند و خودشان را هزینه کردند و امیدوار به آینده کشور هستند.

*‌ انتظار می‌رود که شورای نگهبان و نهاد‌های نظارتی پاسخ مثبتی به همگان بدهند و بگویند تغییر رویه و تفکر در اراده کشور حاکم شده است و کشور الا و بلا دست یک گروه خاص نخواهد بود. کشور به سمتی رفته که برای همه مردم جا افتاده که حاکمیت دست یک قطب خاص است که این قطب، تمامیت‌خواه و انحصارطلب است و اجازه به کسی نمی‌دهد.

*‌ رشد و توسعه کشور در فضایی رخ می‌دهد که تضاد افکار و تفکرات مختلف و نگاه‌های سیاسی با یکدیگر همپوشانی داشته باشند تا بتوانند کشور را توسعه دهند.

اعضای هیات‌های اجرایی انتخابات از ستاد انتخاباتی رئیسی هستند

*‌ این گله از وزارت کشور وجود دارد که اعضای هیات‌های اجرایی انتخابات در شهر‌ها عمدتا از ستاد انتخاباتی آقای رئیسی هستند و دولت از همین الان نشان داده که قرار است در انتخابات اثر بگذارد. این موضوع تاکنون سابقه نداشته و بیشتر این افراد معتمد نیستند.

*‌ اگر دست یکی از اعضای هیات اجرایی که می‌باید معتمد مردم باشد را بگیرید و بروید در خیابان، از هر ۱۰۰ نفری که او را می‌بینند، شاید یک نفر هم او را نشناسند. پس باید پرسید، این چگونه معتمد منطقه است؟ در منطقه خودم، یعنی رشت، بعضی اسم‌ها را می‌شنوم و اصلاً نمی‌شناسم، بعد می‌گویند ایشان معتمد است و در ستاد آقای رئیسی بوده است.

*‌ در حال حاضر، ناامیدی عجیبی بین نامزد‌ها وجود دارد و این‌ها نشان می‌دهد که مشارکت پایین خواهد آمد. ما نتیجه گرفتیم یک‌دستی غیر از افزایش فقر و بیکاری و فساد و عدم‌ایجاد اشتغال و عدم‌تولید مسکن و ناامیدی و سرخوردگی مردم و افزایش حجم نقدینگی و رکود و تورم و گرانی‌های لجام‌گسیخته، چیزی ندارد. کی قرار است درس بگیریم؟ چرا دولت رئیسی متوجه نیست که دولتش چهار ساله است و مدام حرف دولت قبل را می‌زند؟

شاخص‌ این است که اگر در ستاد و دولت رئیسی بودی، تایید می‌شوی، اگر نبودی تایید نمی‌شوی

*‌ شما آمدید که بهتر از دولت قبل کار کنید. اگر قرار باشد که فقط از دولت قبل ایراد بگیرید چه فایده دارد؟ از نحوه انتخاب هیات‌های اجرایی و نظارت، رنگ و بوی خوبی بیرون نمی‌آید و یاس و ناامیدی شدیدی بین نامزد‌ها وجود دارد. الان شاخص‌ها فقط این‌گونه نیست که طرفدار نظام و تابع ولایت باشید، شاخص‌های مهم این است که اگر در ستاد و دولت رئیسی بودی، تایید می‌شوی و اگر نبودی تایید نمی‌شوی.

*‌ روی هر شهری که دست بگذارید، من برای شما عکس‌های همان لیست در ستاد انتخاباتی رئیسی را درمی‌آورم. چرا وزارت کشور اقدامی به این عجیبی را انجام داد؟

دولت رئیسی به دنبال ورود نیرو‌های خودش به مجلس است

*‌ دولت رئیسی به دنبال ورود نیرو‌های خودش به مجلس است و انتظار دارم که مقامات عالی کشور ورود کنند، چون اصلا هیات‌های اجرایی معتمدین منطقه نیستند. فرم نظرسنجی تهیه کنید و از مردم بپرسید که این‌ها را می‌شناسند؟ ممکن است بگویند آره می‌شناسم این شخص در ستاد رئیسی پشت تریبون شعار می‌داده است.

*‌ فقط نامزدی که طرفدار رئیسی است، خیالش جمع است و بابت هر تخلفی هم که کرده باشد نگران نیست، ولی نشاط از بقیه گرفته شده است. اگر در ستاد‌های دیگر فعال بوده باشید به هر چیزتان گیر می‌دهند.

*‌ کسانی که به خاطر شهدا و نظام و انقلاب و لبیک به رهبری ثبت‌نام کرده‌اند و می‌گویند پای جمهوری اسلامی هستند، این‌ها هم رد شده‌اند.

هیات‌های اجرایی انتخابات به جریان انحرافی پایداری وابستگی دارند

*‌ موضوع دیگر، وابستگی شدید هیات‌های اجرایی به جریان انحرافی پایداری است. این نشان می‌دهد جبهه پایداری با رسوخی که در وزارت کشور کرده، نقش بی‌بدیلی داشته است.

*‌ به نظر من، در انتخابات آتی، شرایط برای قالیباف و همفکرانش خیلی سخت می‌شود، چون هر کسی از جبهه پایداری نباشد را اذیت می‌کنند.

*‌ از قرار معلوم، جبهه پایداری جان و قدرت گرفته و میخ‌هایش را محکم کرده است. به باور من، نه رئیسی، بلکه دولت اسیر این گروه است. آن‌ها به رئیسی می‌گویند نمایندگان ما در حال آمدن هستند، پس باید با ما هماهنگ باشید. الان اگر کسی بخواهد وزیر شود باید از طریق آقاتهرانی و تیمش بالا بیاید نه از طریق تیم رئیسی.

*‌ هیات‌های اجرایی این‌قدر پروند‌ه‌سازی و مسئله برای نامزد غیرخودی ایجاد می‌کنند که در ادامه، کاری از دست هیات‌های نظارت و شورای نگهبان هم برای تایید صلاحیت فرد، برنمی‌آید.

*‌ اگر هم فردی غیر از دایره افراد تصمیم‌گیر، تایید صلاحیت شود، کارش برای رقابت بسیار سخت است. این فرد باید از خود گذشته، جان گذشته، آبرو گذشته، مال گذشته و زندگی گذشته باشد که با نامزد‌های خودی جریان تصمیم‌گیر وارد رقابت شود. مجلس بعدی با این فرآیندی که من می‌بینیم، رادیکال‌تر از این مجلس خواهد بود.

هیات‌های اجرایی انتخابات جعفرزاده ایمن‌آبادی