برگزیده ها
همه نگاه‌ها به شورای نگهبان/ روند بررسی احراز صلاحیت‌ها

۱۵ دی تا ۱۶ دی: ابلاغ مراتب تایید، عدم تایید یا عدم احراز به دواطلبان توسط فرمانداران مرکز حوزه انتخابیه.»

مازندمجلس: در ایستگاه اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حدود ۴۹ هزار نفر پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند که در ادامه ۳۸ هزار نفر به ایستگاه دوم یعنی نام‌نویسی رسیدند. طبق گفته سخنگوی ستاد انتخابات حدود ۲۵ هزار نفر موفق به ثبت‌نام قطعی شدند. باتوجه به این اعداد باید بگوییم که انتخابات به حساس‌ترین ایستگاه خود یعنی روند احراز هویت‌ها رسیده است که در ادامه این گزارش به چگونگی مراحل تایید صلاحیت اشاره خواهیم کرد. «محسن اسلامی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری امروز خود با اشاره به پایان دوره ثبت نام انتخابات مجلس دوازدهم در روز گذشته، گفت: «در مجموع هفت روز ثبت نام، ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر برای حضور در این انتخابات ثبت نام کردند. در این دوره حد نصاب ثبت نام ها نسبت به سه دوره اخیر مجلس ارتقا یافت.

در مجلس نهم ۵۳۸۵ نفر، در مجلس دهم ۱۰۷۰۲ نفر و در مجلس یازدهم ۱۶۰۴۳ نفر ثبت نام کرده بودند. ۸۷ درصد داوطلبان مرد و ۱۳ درصد خانم هستند. ۲۲ درصد داوطلبان سابقه ایثارگری  و ۲ درصد سابقه نمایندگی در دوره های نهم، دهم و یازدهم دارند. ۱۵ درصد داوطلبان دارای مدرک دکترا، ۷۹ درصد کارشناسی ارشد، ۴ درصد کارشناسی و ۲ درصد مدرک حوزوی دارند. ۲۹ درصد داوطلبان در بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال، ۳۷ درصد در بازه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال، ۲۶ درصد در بازه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال و ۸ درصد در بازه سنی ۶۰ تا ۷۵ سال هستند. بیشترین داوطلبان از استان های البرز، تهران، قم، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، یزد، اصفهان، قزوین، فارس و گلستان هستند و استان های کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، گیلان و هرمزگان کمترین تعداد داوطلب را داشته اند. حوزه های انتخابیه کرج، شهریار، تهران، مهد، یزد، رباط کریم، اصفهان، اهواز، شیراز و قم بیشترین داوطلب نسبت به کرسی های مجلس را داشته‌اند.»

روند تایید صلاحیتها

نمایندگان مجلس در جلسه علنی ۱۷ اردیبهشت ماه ماده ۳۰ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند. بر این اساس، یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۵۲ مکرر ۱  به قانون الحاق می‌شود: هیات‌ نظارت استان پس از کسب نظر هیات‌ مرکزی نظارت، موظف است مراتب تایید، عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت کلیه داوطلبان را با استناد قانونی به نحو مقتضی ظرف دو روز به آنان ابلاغ و رونوشتی از نتایج بررسی صلاحیت در این مرحله را به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و شورای نگهبان ارسال نماید. داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید یا احراز نشده است، می‌توانند مراتب اعتراض خود را ظرف سه روز به شورای نگهبان اعلام کنند.

شورای نگهبان ظرف ۳۰ روز نظر قطعی خود را از طریق هیات نظارت استان درباره صلاحیت داوطلبان به آنها اعلام و رونوشتی از نتایج رسیدگی قطعی را به ستاد انتخابات کشور ارسال نماید. چنانچه شورای نگهبان صلاحیت داوطلبی که در مراحل قبلی مورد تأیید قرار گرفته است را تایید یا احراز نکند، پس از ارسال اظهارنظر عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت داوطلب به هیات نظارت استان، هیات نظارت استان موظف است ظرف یک روز مراتب را به داوطلب ابلاغ نماید. داوطلب می‌تواند حداکثر ظرف مدت سه روز از تاریخ ابلاغ، درخواست رسیدگی مجدد و ارائه آن به هیات نظارت استان نماید. شورای نگهبان باید ظرف مدت هفت روز رسیدگی و نتیجه قطعی را به ستاد انتخابات کشور اعلام نماید.

باتوجه به برنامه تایید شده از سوی وزارت کشور مراحل تایید صلاحیت‌ها به قرار زیر است:« ۱۰ آبان: تشکیل هیات‌های استانی بررسی تبلیغات ، ۲۸ مهر تا ۱۳ آبان: بررسی سوابق داوطلبان در مراجع پنجگانه ،۴ آبان تا۱۸ آبان: بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی، ۱۹ آبان تا ۲۰ آبان: ابلاغ مراتب عدم تایید یا عدم احراز به داوطلبان، ۲۱ آبان تا ۲۲ آبان: درخواست کتبی داوطلبان مبنی بر دریافت دلایل عدم تایید یا عدم احراز به هیات اجرایی، ۲۳ آبان تا ۲۶ آبان:  ابلاغ دلایل به داوطلب توسط هیات اجرایی با رعایت قانون، ۲۱ آبان تا ۲۴ آبان:  شکایت داوطلبانی که صلاحیت آنان در هیات اجرایی مورد تایید قرار نگرفته به هیات نظارت استان، ۲۵ آبان تا ۱۴ دی: رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط هیات نظارت استان با کسب نظر از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، ۱۵ دی تا ۱۶ دی: ابلاغ مراتب تایید، عدم تایید یا عدم احراز به دواطلبان توسط فرمانداران مرکز حوزه انتخابیه.»

انتخابات شورای نگهبان