برگزیده ها
چالش بزرگ رئیسی در انتخابات مجلس خبرگان ششم؛ کاندیداتوری از تهران یا بیرجند؟

استراتژی جایگزین حلقه نزدیکان رئیسی برای انتخابات مجلس خبرگان ششم

مازندمجلس: ساختمان وزارت کشور و فرمانداری ها هرچند در ایام ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس بخاطر الکترونیکی شدن روند ثبت نام، خلوت و بی سروصدا بودند اما از ۱۴ آبان ماه قرار است با حضور کاندیداهای انتخابات «مجلس خبرگان» شلوغ و احتمالا پُر خبر شوند.

بنا بر اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان از ۱۴ آبان تا ۲۰ آبان به مدت یک هفته انجام خواهد شد و هر یکی از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا بوسیله نماینده خود که به صورت کتبی و رسمی معرفی شده باشد، می‌توانند به فرمانداری مرکز استان حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

جای خالی لیدرها

اما ششمین انتخابات مجلس خبرگان درحالی اسفندماه امسال برگزار می شود که غیبت و خلاء حضور برخی چهره های شاخص در این انتخابات که نقش لیدری ایفا می کرده اند، محسوس است. آیت الله هاشمی رفسنجانی را باید در صدر لیست این چهره ها نشاند، خاصه با اثرگذاری که در انتخابات مجلس خبرگان پنجم داشت و لیست مورد حمایت او در تهران توانست ۱۵ کرسی از ۱۶ کرسی تهران را بدست آورد. 

در آن سوی میدان نیز خلاء برخی روحانیون اصولگرا چون آیات محمدیزدی و مصباح یزدی نیز محسوس است و با وجود آنکه گفته می شود جامعتین برنامه ریزی برای این انتخابات را کلیدزده است اما هنوز خبر مهمی درباره جزئیات برنامه اصولگرایان در این انتخابات مطرح نشده و تمرکز اصلی بر انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

چالش بزرگ رئیسی در انتخابات مجلس خبرگان ششم

با وجود فضای سردی که نسبت به انتخابات مجلس خبرگان وجود دارد اما طی چندماه اخیر برخی گمانه‌ها درباره کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری برخی نمایندگان فعلی این مجلس و دیگر چهره های سیاسی از جمله سیدحسن خمینی و حسن روحانی مطرح شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم که نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان فعلی نیز هست، از دیگر چهره هایی است که بحث هایی بر سر نحوه حضور او در انتخابات مجلس خبرگان مطرح است، چه آنکه این اولین انتخاباتی است که همزمان با حضور او در پاستور برگزار می شود و برهمین اساس بحث بر سر آمدن یا نیامدن او زمزمه وار در حال مطرح شدن است.

براساس اخبار شنیده شده از محافل انتخاباتی ابراهیم رئیسی که در حال حاضر از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی در مجلس خبرگان حضور دارد، برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان ششم با چالشی بزرگ روبروست.

برهمین اساس در محافل و تشکیلات مرکزی اصولگرایان بحث بر سر آن است که با توجه به عملکرد دوساله دولت سیزدهم خاصه در حوزه اقتصادی و دیپلماسی، نارضایتی هایی در افکارعمومی از یک سو و در بدنه اصولگرایان نسبت به عملکرد دولت از سوی دیگر ایجاد شده است، و همین نارضایتی ها زمینه ساز ریزش رأی در بدنه حامیان دولت و شخص رئیسی شده است.

ریزش در «سازمان رأی رئیسی» این سیگنال را به محافل اصولگرایی داده است که در صورت کاندیداتوری رئیسی در انتخابات مجلس خبرگان باید بر سر انتخاب «حوزه انتخابیه» تهران یا خراسان جنوبی با وسواس و دقت بیشتری تصمیم گیری شود.

برهمین اساس با وجود آنکه برنامه ریزی ها بر روی حضور رئیسی در صدر لیست تهران اصولگرایان برای مجلس خبرگان بود اما احتمال منتفی شدن کاندیداتوری رئیسی از تهران درحال جدی شدن است.

خطر رأی پایین برای آینده سیاسی رئیسی

استدلال تحلیلگران آن است که در صورت حضور رئیسی در لیست تهران مجلس خبرگان و با توجه به ریزشی که در سازمان رأی او ایجاد شده است، حتی بر فرض راهیابی به مجلس خبرگان بعدی، رأی او پایین و معنادار خواهد بود.

این رأی پایین نیز می تواند آسیبی برای رئیسی نه تنها در انتخابات ۱۴۰۴ بلکه برای آینده سیاسی اش باشد و به نوعی انتخابات مجلس خبرگان ششم تبدیل به «وزن کشی سیاسی» خطرناک و پرهزینه ای برای رئیسی شود.

استراتژی جایگزین حلقه نزدیکان رئیسی برای انتخابات مجلس خبرگان ششم

برهمین اساس شنیده می شود که محافل اصولگرایی و حلقه نزدیک به رئیس جمهور به او پیشنهاد داده اند که حوزه انتخابیه خود از خراسان جنوبی(بیرجند) را تغییر ندهد و سفر اخیر رئیسی به این استان در راستای همین استراتژی تعریف می شود.

این حلقه تلاش دارد که در فاز اول کاندیداتوری رئیسی از خراسان جنوبی را تبدیل به یک پروژه فراخوان از سوی مردم بیرجند و دیگر شهرهای این استان کند و بعد از آن عدم تغییر حوزه انتخابیه رئیسی را نتیجه پاسخ مثبت دادن او به این فراخوان اعلام کند. حامیان این استراتژی معتقدند در صورت کاندیداتوری رئیسی از خراسان جنوبی، او رأی متدینین و طبقه مذهبی این استان را خواهد داشت و آسیبی از این بُعد به جایگاه سیاسی او وارد نخواهد شد.

از سوی دیگر شنیده می شود که این حلقه از اطرافیان رئیس جمهور و البته اصولگرایان حامی کاندیداتوری رئیسی از خراسان جنوبی در فاز دوم تلاش خواهند کرد با پمپاژ تبلیغاتی گسترده اینگونه وانمود کنند که رئیسی چون معتقد به دولت مردمی است، قرار است با همین نگاه دور از پایتخت و بازهم از خراسان جنوبی وارد انتخابات شود.

این استراتژی بدون در نظر گرفتن موفقیت یا عدم موفقیتش، به نظر می رسد تنها راه فراری برای ابراهیم رئیسی خواهد بود و سازمان رأی او در ۱۴۰۴ از همین امروز نیز محل چالش جدی برای اصولگرایان و حامیانش است.

رئیسی انتخابات خبرگان