برگزیده ها
 مدل مشارکت مجلس ششم یا مجلس یازدهم؟

در ادوار انتخابات مجلس نیز انتخابات مجلس ششم در سال 78 با 67 درصد بالاترین میزان مشارکت را به خود اختصاص داده است.

مازندمجلس: انتخابات یکی از مهم‌ترین نشانه‌های مردم‌سالاری دینی یا به دید دیگر از ارکان مهم دموکراسی در جوامع مختلف است و هر اندازه که انتخابات رقابتی‌تر و با مشارکت بالاتری برگزار شود برای نظام و حاکمیت سیاسی مستقر در هر کشوری نشان از اقبال بالای جامعه به حاکمیت، دولت و دستگاه‌های مسئول است که طی دوره‌های 4 ساله مسئولان کشور را با رویکردها و برنامه‌های مختلف برمی‌گزینند. 

در این راستا جامعه ایران و حاکمیت نیز همواره بر همین مبنا پیش رفته که در هر انتخاباتی حال انتخابات ریاست جمهوری باشد، مجلس شورا یا خبرگان یا شوراهای شهر و روستا بتواند شرایطی را  فراهم آورد که آن انتخابات به بهترین نحو برگزار گردد. نمونه این امر را نیز می‌توان در برگزاری 13 دوره انتخابات ریاست جمهوری؛ 11 دوره انتخابات مجلس؛ 5 دوره انتخابات مجلس خبرگان و 6 دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مشاهده کرد. هر چند که در همه این ادوار نیز مشارکت مردمی به تناوب بالا و پایین بوده است. چه اینکه بالاترین میزان مشارکت در ادوار انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال 88 با 85 مشارکت‌کنندگان رقم خورد و در ادوار انتخابات مجلس نیز انتخابات مجلس ششم در سال 78 با 67 درصد بالاترین میزان مشارکت را به خود اختصاص داده است.

در همین راستا انتخابات ریاست جمهوری 1400 با 48.8 دهم درصد پایین‌ترین مشارکت مردم در ریاست جمهوری و انتخابات مجلس یازدهم با 42.57 صدم درصد پایین‌ترین مشارکت مردم در انتخابات مجلس در تاریخ جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. حال چیزی قریب به 5 ماه به انتخابات مجلس دوازدهم زمان باقی است و همه دستگاهای اجرایی و نظارتی تلاش می‌کنند که این انتخابات را نیز مانند سایر ادوار پیشین با شکوه و مشارکت بالای مردم برگزار کنند.

اما نکته اینجاست که نگاهی به دو انتخابات گذشته نشان می‌دهد که بخشی از جامعه به‌دلایل مختلف چند سالی است که از صندوق رای فاصله گرفته و دیگر نهاد انتخابات را  چندان محلی برای تغییر به سمت بهبود نبینند. لذا با اینکه زمان زیادی گذشته و همچنان نارضایتی مردم به‌ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی پا برجاست به‌نظر می‌رسد که اگر مجموعه حاکمیت به‌ویژه دولت گام‌های مثبت و موثری را در جهت حل برخی مشکلات جامعه  و تزریق امید در جهت  ترمیم اعتماد انجام دهد شاید بتوان امیدی برای مشارکت بیشتر در انتخابات پیش رو نیز در نظر گرفت.

سیگنال مثبتی به جامعه داده نشده است

یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با شرایط جامعه و نگاه حاکمیت به بحث انتخابات اظهار داشت: انتخابات‌ سال‌های 98 و 1400 هر دو با مشارکت  پایین مردم انجام شد و نظرسنجی‌های  که صورت می‌گیرد و نتایج آن جسته و گریخته در حال منتشر شدن است حتی از انتخابات 98 هم  مشارکت در این انتخابات را کمرنگ‌تر نشان می‌دهد.

محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت: این نشان می‌دهد که  بخشی  از جامعه رای‌دهنده ایرانی با صندوق قهر است و در طول 4 سال گذشته یعنی از انتخابات مجلس  و ریاست جمهوری قبل تا به امروز  تلاش قابل ملاحظه‌ای برای آشتی دادن مردم با صندوق رای بوجود نیامده است. در واقع اگر اتفاق مثبتی می‌افتاد باید نظرسنجی‌ها چیز دیگری را نشان می‌داد. این گمان که شرکت در انتخابات سودی ندارد و سرنوشت جامعه را تغییر نمی‌دهد و مردم دخالت قابل اعتنایی در سرنوشت خودشان ندارند باعث شده تا بی‌توجهی به صندوق رای روز به روز افزایش پیدا کند. وی افزود: از ابتدای امسال که  بحث انتخابات مطرح  شده است هیچ اتفاقی از طرف دولت ندیدیم.

این چهره سیاسی اصولگرا تاکید کرد: این رویکرد یک پیام منفی برای جامعه دارد و آن این است که  برخی در دولت علاقه‌ای به حضور و مشارکت مردم ندارد و آنچه آقای وزیر کشور در خصوص انتخابات می‌فرمایند نیز مشمول آن ضرب‌المثل معروف است که «دو صد گفته چون نیم کردار نیست.»

مهاجری بیان کرد: دستگا‌ه‌های اجرایی چه کردند؟ چند بار احزاب سیاسی را دعوت و آنها را تشویق و ترغیب به شرکت در انتخابات کردند؟ چه اندازه به مردم اطمینان دادند که می‌توانند کاندیداهای بیشتری را وارد انتخابات کنند؟ شورای نگهبان آیا به مردم سیگنال مثبتی مبنی بر اینکه می‌خواهد در این انتخابات به مشارکت حداکثری نشان دهد ارائه داد؟ این اتفاقات نیفتاده  و فعلا سیگنال مثبتی به جامعه داده نشده است.

نگاه یکسانی به همه خواهیم داشت

 وزیر کشور در نشست ستاد انتخابات استان مرکزی با بیان این‌که انتخابات در کشور ما یک مساله واقعی نه یک مساله نمایشی است؛ اظهار کرد: مساله انتخابات آن‌قدر مهم است که ما خودمان با موضوع مشارکت نسبت مستقیمی برقرار کرده‌ایم، هر نظامی چنین ریسکی را نمی‌کند و این اهمیت نقش مردم در نظام اسلامی و بیانگر مردم سالاری دینی است.

احمد وحیدی با تاکید بر این‌که «از صمیم قلب به حضور و نقش مردم اعتقاد داریم؛ چراکه هیچ کشوری حتی کشورهایی که محل تولد الفاظی مثل دموکراسی بودند در عمل به آن اعتقادی ندارند  گفت: در جمهوری اسلامی، اقتدار نظام در قانون و در رفتار و سیره امام و مقام معظم رهبری وصل به انتخابات است.

وی همچنین با تأکید بر این‌که نظام متعلق به شخص نیست، بیان کرد: این نظام متعلق به خداوند است و همه، کارگزاران این سلسله مراتب هستیم و وقتی برای نظام کار می‌کنیم این کار برای خداست‌. مساله انتخابات از این جهت مهم است که باید در کمال سلامت و امنیت و با حفظ همه ضوابط قانونی انجام شود. ما با هم برادریم و این برادری و آداب اخلاقی ایجاب می‌کند برای خودمان و دیگران از مرزهایی که قانون مشخص می‌کند فراتر نرویم. بی‌طرفی به معنای کم اهمیت بودن افراد نیست ولی در عین اهمیت، نگاه یکسانی به همه خواهیم داشت.

وزیر کشور با بیان این‌که هیأت‌های اجرایی تشکیل شده و پس از اعلام نظر مراجع رسمی ظرف ۱۰ روز، هیأت‌های اجرایی هم ظرف دو هفته باید صلاحیت داوطلبان را بررسی کنند» تأکید کرد: هیات‌های اجرایی نقش مهمی دارند که باید با عمل به مر قانون و در کمال انصاف و دقت کار را دنبال کنند. هیات‌های اجرایی باید مراقبت کنند و بدون هیچ حب و بغضی نظر مراجع رسمی و قانون را مدنظر قرار دهند.

انتخابات مشارکت