برگزیده ها
دوئل انتخاباتی مبنا و شریان با حضور ۱۲۰ نماینده مجلس/ ورود جریان عملگرایی به انتخابات با هدایت علی لاریجانی

اصولگرایان امسال قرار است در سه جبهه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (نواصولگرایان با پدر‌خواندگی محمد‌باقر قالیباف، حداد عادل و محسن رضایی)، شریان (پایداری‌های نوظهور) و عملگرایان (اصولگرایان به رهبری علی لاریجانی) با هم رقابت کنند.

مازندمجلس: با نزدیک شدن به زمان دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی دوئل انتخاباتی میان اصولگرایان نیز شکل تازه‌ای به خود گرفته است. همایش مجمع بیداری نیروهای انقلاب (مبنا) که روزپنج‌شنبه با حضور سه چهره شاخص اصولگرا محمدباقر قالیباف، محسن رضایی وغلامعلی حدادعادل و ۱۲۰نفر از نمایندگان فعلی مجلس برگزار شد، نقطه آغازین این دوئل با تکیه برتحول برای پیشرفت کشور است. گفتمانی که می‌تواند جریان شریان یا (پایداری‌های نوظهور) را با گفتمان عدالت و برابری با خطر روبه‌رو کند. 

کمپین‌های انتخاباتی اصولگرایان روز پنج‌شنبه به‌طور رسمی با همایش مجمع بیداری نیروهای انقلاب (مبنا) استارت خورد‌. اصولگرایان که حالا خود را بیش از دوره‌های قبل بی‌رقیب می‌دانند؛ این‌بار با تکیه بر بهبود اوضاع وارد میدان انتخابات شده‌اند‌. اما میان آنها برسر بهبود اوضاع و لوازم آن تفاوت از زمین تا آسمان است‌. یکسو اصولگرایانی قرار دارند که معتقد به پیشرفت و توسعه و حل مشکلات مردم هستند و سوی دیگر با استفاده از ادبیات عامه‌پسند در قالب گفتمانی خاص که برگرفته از ادبیات پوپولیستی است، سعی در جذب آرا دارند.

اصولگرایان امسال قرار است در انتخاباتی برای انتخاب نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به رقابت بپردازند که به نظر می‌رسد دیگر رقیب قدری به نام اصلاح‌طلبان در مبارزات انتخاباتی ندارند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید با اقلیتی از جریان عملگرا برای ورود به پارلمان رقابت کنند. ازهمین‌رو می‌توان گفت که در واقع این‌بار رقیبشان خودشان هستند. آنها باید در سه جبهه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (نواصولگرایان با پدر‌خواندگی محمد‌باقر قالیباف، حداد عادل و محسن رضایی)، شریان (پایداری‌های نوظهور) و عملگرایان (اصولگرایان به رهبری علی لاریجانی) با هم رقابت کنند. ازهمین رو برای بررسی احتمال برد هریک در انتخابات پیش‌رو باید نگاهی گذرا به تحولات درون این جریان بیندازیم‌.

نکات کلیدی همایش مبنا

نخستین همایش انتخاباتی ۴ هزارنفری مبنا با شعار «مشارکت بالا، همگرایی و کارآمدی، مجلس انقلابی» روز پنج‌شنبه با حضور و سخنرانی محمد‌باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، غلامعلی حداد عادل و ۱۲۰تن از نمایندگان فعلی مجلس در حرم امام (ره) برگزار شد. همایشی که برخی از اصولگرایان آن را به سبب کثرت شرکت‌کنندگان و پیام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به آن مهم ارزیابی می‌کنند. نکته مهم قرار گرفتن سه چهره مهم و تاثیرگذار قالیباف، حداد عادل و رضایی در کنار هم در همایش مبنا است. سه نفری که حالا می‌توان از آنها به عنوان پدر‌خوانده‌های مبنا یاد کرد.

قالیباف ماموریت این همایش را همدلی، کارآمدی و قدرت حل مساله توصیف کرد و با بیان اینکه هدف ما رقابت نیست، تاکید کرد: نباید رقابت در سهم‌خواهی و باید یک چشم‌انداز روشن داشته باشیم. قالیباف تصریح کرد: کسانی باید به مجلس راه یابند که دغدغه و توان حل مساله را داشته باشند، زیرا کشور نیازمند تحول است. او همچنین گفت که دغدغه‌ای جز حل مشکل مردم نداریم. حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز در این همایش بر لزوم مشارکت بالا و تشکیل مجلس کارآمد، انقلابی و متخصص تاکید کرد‌. او همچنین گفت هدف نهایی ما پیروزی نیست و هدف ما تلاش برای حل مشکلات مردم است. نگاهی به سخنان قالیباف و حداد عادل ازجمله چشم‌انداز روشن برای پیشرفت کشور، تحول برای پیشرفت کشور و قدرت حل مساله، بیان‌کننده نظر شورای ائتلاف در انتخابات پیش‌روست‌. نکات کلیدی که مدت‌هاست از سوی قالیباف مطرح می‌شود و شاید بتوان این سخنان را تا حد زیادی متاثر از حوادث سال گذشته درکشور دانست‌.

در کنار این سخنان باید به حضور محسن رضایی در همایش مبنا نگاه جدی‌تری داشته باشیم. او در حالی در قاب عکس سه نفره (قالیباف، حدادعادل، رضایی) قرار گرفته است که پیش‌تر خبرها از تلاش جریان شریان برای جذب او حکایت می‌کرد‌. «دنیای اقتصاد» در گزارشی که مرداد ماه باعنوان «خالص‌سازی در ایستگاه قالیباف» منتشر کرد، خبر داده بود که جریان شریان می‌خواست با ترغیب رضایی به حضور در انتخابات او را در مقابل قالیباف برای ریاست مجلس قرار دهد، تلاشی که یک سری از تحولات ازجمله نه گفتن رضایی به آنها، ‌منجر به ناکام ماندن شریان شد‌.

یکی دیگر از نکات مهم همایش روز پنج‌شنبه «مبنا» پیام ابراهیم رئیسی بود‌. کسی که در واقع ریاست‌جمهوری‌اش را وامدار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب می‌داند و اگرچه زاویه‌هایی نیز با آنها دارد ولی پیامش به آنها مهر تاییدی بر اهمیت گردهمایی‌شان زد‌. همه این سخنان و حضور چهره‌های مهم اصولگرا درهمایش مبنا نشان می‌دهد این جریان حالا وزنه بالایی برای پیروزی در انتخابات در اردوگاه اصولگرایان کسب کرده است به خصوص که نخستین همایش اردوگاه اصولگرایی را برگزار کرده است‌.

رقبا چه می‌گویند‌؟

 جریان دومی که در جبهه اصولگرایان درحال تلاش برای کسب کرسی‌های مجلس است، شریان یا همان پایداری‌های جوان و نوظهور است که ادبیات عامه‌پسند و پوپولیستی را سرلوحه برنامه‌های خود قرارداده است‌. در این طیف حتی برخی از سلبریتی‌های اصولگرا قرار دارند و سعی در جذب آرا دارند‌. شریان در واقع همان نسخه به‌روز شده پایداری است که اعتراض به وضع موجود را به شکل عامیانه‌تر و جوان‌پسندانه‌تر در برنامه خود گنجانده است. اما پایگاه و عقبه‌اش و از سوی دیگر شعارها و تاکید‌های مکرر پدرخوانده‌اش مبنی بر انتخاب اصلح و نگاهشان به تحولات جامعه، نگرانی در دیگر اصولگرایان به وجود آورده است‌.

در ضلع سوم نیز عملگرایان با هدایت علی لاریجانی قرار گرفته‌اند‌. آنها نیز به دلیل حضور جمعی از نمایندگان باتجربه ادوار مجلس شانس بالایی برای مقابله با خالص‌سازان و از سوی دیگر نواصولگرایان دارند. در این میان آنچه می‌تواند موجب وحدت میان لاریجانی و قالیباف شود مقابله با خالص‌سازان است‌. نکته‌ای که طی ماه‌های گذشته بارها به صورت مشترک مورد تاکید نواصولگرایان و عملگرایان قرار گرفته است و می‌تواند نشانه‌ای از اتحاد آنها در روزهای منتهی به انتخابات باشد. هرچند این اتحاد خود نیز وابسته به شرایطی است‌. همه اینها نشان می‌دهد اصولگرایان با وجود تاکید بر وحدت که اتفاقا در همایش روز پنج‌شنبه مبنا هم مورد تاکید قالیباف و حداد عادل قرار گرفت، نبرد سختی با هم در پیش دارند‌. این نبرد انتخاباتی با دوره‌های گذشته تفاوت دارد‌.

این‌بار جریان اصولگرا دو زایش مهم دارد‌. دو نسل جوان‌تر از درون جریان اصولگرایی متولد شده‌اند که پایگاه‌های اجتماعی متفاوتی دارند. یکی بر پیشرفت، توسعه و کارآمدی و حل مساله تاکید دارد و دیگری بر عدالت و رفع تبعیض و چارچوب‌های اجتماعی که در ۱۳۸۴ منجر به سربرآوردن احمدی‌نژاد شد. در نقطه مقابل جوان‌ها و جوان‌ترها، عملگرایان با کوهی از تجربه قرار دارند که نقاط اشتراکی با دسته اول دارند و شاید اتحادشان با شرط‌ و شروط‌ امکان‌پذیر باشد، اما اینکه اصولگرایان بتوانند بر سر یک لیست مشترک با یکدیگر به توافق برسند آرزویی است که تنها حضوریک اقلیت قدرتمند برای کسب کرسی‌های مجلس در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس می‌تواند آن را برآورده کند.

انتخابات اصولگرایان قالیباف حداد عادل لاریجانی