برگزیده ها
شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها تنگ نظر نباشد/ شورای وحدت دعوت نشده بود

رمزگشایی از عدم حضور رئیسی در میتینگ انتخاباتی اصولگرایان

مازندمجلس: اولین گردهمایی انتخاباتی اصولگرایان، از سوی حامیان و یاران قالیباف و شورای ائتلاف ذیل عنوان «مبنا» یا همان مجمع بیداری نیروهای انقلاب برگزار شد. میتینگ انتخاباتی که حدادعادل و محسن رضایی در کنار قالیباف حضور داشتند. گرچه در این گردهمایی انتخاباتی بر مولفه «وحدت» بارها و بارها تاکید شد اما جای خالی برخی چهره های تشکیلاتی چون باهنر و پورمحمدی که ذیل شورای وحدت فعالیت می کنند در این جلسه مشهود بود.

سیدشهاب الدین صدر از چهره های شاخص شورای وحدت که به این جلسه دعوت نشده، می گوید؛«در مورد اینکه از شورای وحدت برای حضور در آن جلسه دعوت کرده بودند یا خیر، باید بگویم من که عضو هیئت عالی شورای وحدت هستم اطلاعی ندارم که یک چنین دعوتی شده باشد»

وی درباره حضور معاون رئیس جمهور در این گردهمایی و اظهارات مطرح شده مبنی براینکه رئیسی دوست داشت در گردهمایی باشد اما نتوانست، گفت« اتفاقی که افتاد این بود که به صورت گسترده اعلام کردند که قرار است آقای رئیسی هم در این گردهمایی سخنرانی کند. اینجا نکته‌ای که باید به همه گروه‌های سیاسی تذکر داد این است که رئیس جمهور نباید توسط یک جریان سیاسی خاص مصادره شود.»

متن گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با شهاب‌الدین صدر را در ادامه بخوانید:

آقای صدر! با توجه به اینکه شما عضو شورای وحدت هستید، آیا شما به میتینگ انتخاباتی مبنا، که حضور شورای ائتلافی ها در آن پررنگ بود، دعوت شده بودید؟

ما مطلع شدیم که شورای ائتلاف به‌صورت گسترده دعوت کرده بود که جلسه‌ای برگزار کند همچنین اعلام کرده بود که ما می‌خواهیم یک تجمع ۴ هزار نفری را در تهران داشته باشیم که اخبار آن نیز منتشر شد. از نظر کلی با توجه به اینکه در اسفند ماه امسال انتخابات را پیش رو داریم، تحرک گروه‌های سیاسی و احزاب مختلف اقدام بسیار خوب و پسندیده است و همه ما در قبال برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان این وظیفه عمومی را داریم که تلاش کنیم تا میزان مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کند و یک انتخابات گسترده با درصد مشارکت بالا در کشور برگزار شود.

از شورای وحدت برای حضور در همایش شورای ائتلاف دعوت نشده بود

بنابراین قاعدتاً این کار به لحاظ سازمانی و حزبی یک کار خوب است. اما از این نظر که ارتباط شورای وحدت و شورای ائتلاف به چه نحوی است، ممکن است به صورت پراکنده افراد ما تماس گرفته باشند اما در مورد اینکه از شورای وحدت برای حضور در آن جلسه دعوت کرده بودند یا خیر، باید بگویم من که عضو هیئت عالی شورای وحدت هستم اطلاعی ندارم که یک چنین دعوتی شده باشد البته امکان دارد افرادی را به صورت موردی دعوت کرده باشند تا این کار صورت پذیرد.

آن چیزی که در رابطه با انتخابات مجلس باید بگوییم این است که امسال مانند سال‌های گذشته رفتار و رهنمودهای مقام معظم رهبری و راهبردهای اصلی انتخابات که ایشان در چهار مورد ذکر کردند را سرلوحه کار قرار دادیم. در دوره‌های قبل معمولاً در فاصله زمانی نزدیک‌تر مثلا چهار، پنج ماه مانده بود به انتخابات مقام معظم رهبری، رهنمودهایی را راجع به انتخابات ارائه می‌دادند و گاهی اوقات اگر افرادی زودتر هم یک نکته‌هایی را مطرح می‌کردند، ایشان می‌فرمودند که هنوز زود است و زمان زیادی مانده اما این بار برداشت همه این است که خود ایشان احساس کردند که باید برای این انتخابات برنامه‌ریزی بهتری صورت بگیرد تا مشارکت در این انتخابات یک مشارکت بالا باشد.

راهبردهای اصلی را هم که مطرح کردند، چهار راهبرد بود که عبارت از سلامیت، امنیت، مشارکت و رقابت است. این چهار راهبرد، راهبردهای مهمی است.

اصلاح‌طلبان هم تلاش کنند انتخابات پرشور برگزار شود

برای سلامت انتخابات، قاعدتا دستگاه‌های اجرایی، شورای نگهبان و وزارت کشور موظف هستند که یک انتخاباتی که سلامت‌اش تضمین شده و رأی مردم محفوظ باشد را برگزار کنند.در ارتباط با امنیت انتخابات هم باز وظیفه دستگاه‌های اجرایی، شورای نگهبان، هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی است تا انتخاباتی امن برگزار شود و به بهترین شکل، شعب و صندوق‌های اخذ رأی حفظ شده و رأی‌گیری برگزار شود.

در مورد دو راهبرد دیگری که ایشان فرمودند یکی در رابطه با مشارکت و دیگری در رابطه با رقابت، احزاب، گروه‌های سیاسی و جبهه‌های مختلف باید به این دو راهبرد توجه کنند و ضمن اینکه همه تلاش می‌کنند برای اینکه فضای سیاسی کشور یک فضای با نشاط باشد و به انتخابات و اهمیت آن توجه شود.حضور در پای صندوق‌های رأی در کشوری که ارکان آن کشور با انتخابات، تعیین می‌شوند انتخابات باید به صورت پر شور و با مشارکت بالا انجام شود و احزاب و گروه‌های سیاسی باید خودشان برای این کار برنامه‌ریزی کنند.

شورای ائتلاف هم مثل شورای وحدت، در کنار گروه‌ها و احزاب سیاسی دیگر، خودش را مسئول می‌داند.حتی علاوه بر اصولگرایان و جبهه انقلاب، معتدلین و اصلاح‌طلبان و همه افرادی که نظام و انقلاب را قبول دارند و به آرمان‌های امام (ره) پایبند هستند و رهبری را قبول دارند، همه باید تلاش کنند تا یک انتخابات پر شور و با مشارکت بالا در کشور شکل بگیرد.

بنابراین آن نکته‌ای که عرض کردم که اینکه برگزاری این تجمعات کار خوبی است، در این راستا است.

شورای نگهبان در تایید صلاحیت کاندیداها تنگ نظر نباشد

البته در اینکه انتخابات رقابتی باشد، علاوه بر اینکه احزاب وظیفه دارند که وارد میدان شوند، این وظیفه دستگاه‌های برگزار کننده انتخابات هم هست، یعنی وزارت کشور فضایی را فراهم کند، مخصوصا شورای نگهبان با سعه صدر برخورد کند که نامزدها بتوانند وارد عرصه انتخابات شوند و مردم سلیقه‌های مختلف را در بین نامزدها مشاهده کنند و در تایید نامزدها تنگ‌نظر نباشد و در مجموع مسائلی که گاهی اوقات اتفاق می‌افتد، این بار شاهدش نباشیم

شورای ائتلاف وعده حضور رئیسی را داده بود

بنابراین این بار شورای نگهبان و وزارت کشور باید در این ارتباط اقداماتی کنند که فضای انتخابات هم با مشارکت بالا باشد و هم یک انتخابات رقابتی باشد که در حقیقت در راستای تحقق رهنمودهای رهبری است.

اما در مورد این تجمعی که برگزار شد، اتفاقی که افتاد این بود که قبل از آن به صورت گسترده اعلام کردند که قرار است اقای رئیسی هم در آنجا سخنرانی کند. اینجا نکته‌ای که باید به همه گروه‌های سیاسی تذکر داد این است که رئیس جمهور، رئیس جمهوری اسلامی ایران است، یعنی رئیس همه مردم و متعلق به همه مردم، هم گرایش‌ها و سلیقه‌ها است و نباید توسط یک جریان سیاسی خاص مصادره شود.

نباید رئیسی را وارد فضاهای انتخاباتی و رقابت گروه ها کرد

ما به عنوان شورای وحدت اولین گروهی بودیم که رئیسی را پیشنهاد و تا لحظه آخر هم از او حمایت کردیم، گروه‌های دیگر در میانه راه آمدند و از رئیسی حمایت کردند ولی ما از اولین بار که رئیسی انتخاب شده، نه هیچ حرفی با او داشتیم و نه جلسه‌ای داشتیم که بگوییم ما شما را حمایت کردیم اگرچه نقطه‌نظرهایمان را به طرق مختلف منعکس کرده‌ایم. لذا این فضایی که قبل از برگزاری این نشست ایجاد شد که رئیس جمهور می‌خواهد در آنجا صحبت کند، از جمله مواردی است که باید از این کارها پرهیز کنیم، یعنی رئیس جمهور را وارد این فضاهای انتخاباتی و رقابت‌های گروه‌ها و سلیقه‌ها نکنیم و اجازه دهیم دولت کار خودش را انجام دهد و در رابطه با انتخابات یک برخورد منصفانه و بی‌طرفانه داشته باشد و برای اصل انتخابات و مشارکت بالا و رقابتی شدن آن تلاش خودش را انجام دهد.

راجع به نکته‌هایی هم که در آنجا گفته شده، البته مطالب مختلفی در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده است اما مجلس شورای اسلامی یک مجلسی است که بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکل گفته و توقعی که از این مجلس وجود دارد، خیلی بالاتر از وضعیتی است که در حال حاضر وجود دارد.همه ما باید توجه کنیم آن کسانی که داعیه‌دار این هستند که این مجلس را آنها تشکیل داده و اکثریت این افراد متعلق به آنها است، فرمایش مقام معظم رهبری را نباید به نحوی مصادره کنند که دیگر هر کاری که این مجلس کرده، مورد تایید است.

دولت کاری کند غبار تورم و گرانی از چهره مردم زدوده شود

فرمایش مقام معظم رهبری در کلان نگاه به مجلس که جهت‌گیری‌های کلی مجلس را فرمودند انقلابی است و از آن تعریف کردند و این مورد حمایت همه است اما اتفاقاتی که در کشور می‌افتد و مشکلات، کمبودها، کاستی‌ها، مشکلات اقتصادی و معیشتی که در فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته دولت با هیات محترم دولت مطرح کردند، از جمله مواردی است که باید کاری کنند تا غبار تورم و گرانی از چهره مردم زدوده شود البته مسئول آن فقط دولت نیست.

یعنی در مورد مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم که امروز وجود دارد نباید بگوییم که فقط دولت در این کار مقصر است و کوتاهی کرده و این مشکلات به وجود آمده، بالاخره مجلس یک رکن بسیار مهم است، امام (ره) فرمودند مجلس در رأس امور است.

مجلس باید به مسائل به خوبی رسیدگی کند، کارشناسی کند، کمیسیون‌های تخصصی مجلس با وزرا رایزنی کند، آنها را بخواهد و از آنها سؤال کند، توضیح بخواهد، راهنمایی کند، برنامه و بودجه را به درستی تنظیم کند تا این مشکلات برطرف شود.

مجلس آینده باید کارآمدتر و کارشناس تر باشد

یعنی این مجلس اگر در بوته نقد گذاشته شده و یک نقد منصفانه صورت بگیرد، ضمن اینکه کلان جهت‌گیری‌هایش در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه و مقابله با آمریکا، جهت‌گیری‌های بسیار خوب انقلابی بوده اما در فضا و عرصه‌های کارشناسی انتقادات زیادی به این مجلس وجود دارد. برای مثال در حوزه سلامت و پزشکی مشکلات زیادی وجود دارد. کمبود داروها که خود مسئولان مربوطه دائما اعلام می‌کنند که مشکلات زیادی در کمبود دارو داریم. مشکلات مردم در گرفتن خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی و بیمارستان‌های دیگر و مشکلاتی که وجود دارد و این فضایی که در جامعه پزشکی وجود دارد، نارضایتی به دنبال داشته که یک بخش عمده‌اش را مجلس باید تدبیر و برنامه‌ریزی کند و اگر دولت هم توجه ندارد، مجلس باید به دولت هشدار دهد، مقامات دولت را بخواهد و از آنها توضیح بخواهد.

در عرصه‌های دیگر هم همین‌طور است، یعنی الان هم از نظر اقتصادی مشکلات و تنگناهای زیادی در زندگی مردم از نظر تورم و گرانی وجود دارد و هم اینکه در عرصه‌های کارشناسی، بحث‌ها و مشکلات زیادی وجود دارد.

بنابراین باید برای مجلس آینده، به فکر یک مجلس کارآمدتر و مجلسی که کارشناس‌تر باشد و در چارچوب آرمان‌های انقلابی امام (ره) و رهبری حرکت کند و مجلسی که در یک حد بالاتر از حد فعلی باشد.

این وضعیتی که الان وجود دارد، شایسته مردم و زندگی آنها نیست که در تمام عرصه‌ها و همه زمینه‌ها در میدان هستند، در دفاع از مواضع کشور در عرصه‌های بین‌المللی و در تمام مشکلاتی که در داخل به وجود می‌آید مردم در میدان هستند اما آن چیزی که باید در زندگی مردم تدبیر شود توسط مجلس و دولت، متأسفانه وجود ندارد.

رئیسی با هوشیاری در میتینگ انتخاباتی مبنا حضور نیافت

تلویحا حضور رئیسی در میتینگ های انتخاباتی را نقد داشتید، در گردهمایی مبنا، علاوه بر معاون پارلمانی رئیسی، محسن رضایی که این روزها رفت و آمد به دولت دارد هم حضور داشت، این حضور را در چه قالبی می توان تحلیل کرد؟

در حال حاضر محسن رضایی معاون رئیس جمهور نیست. بالاخره اشخاص می‌توانند رفتارهای مختلف سیاسی داشته باشند و مردم هم نگاه می‌کنند کسانی که مسئولیت‌های کلان اجرایی دارند، رفتارشان در صحنه سیاسی و این رقابت‌هایی که سلیقه‌های سیاسی است، به چه نحو است.

هر کسی باید جایگاه خودش را بشناسد. افراد آزاد هستند که بروند و شرکت کنند، اما اتفاقی که افتاد این بود که رئیس جمهور با هوشیاری و دقت در این جلسه شرکت نکردند، البته آنها اظهار کردند که یک پیام شفاهی داده شده اما این مسئله‌ای نیست که الان به آن پرداخته شود.

یک مطلب خوبی هم که آنجا گفته شده و باید به آن دقت کرد، این است که همه سلیقه‌های سیاسی باید تلاش کنند تا نیروها و نامزدهایشان به پیروزی برسند اما نه برای گرفتن قدرت بلکه برای حل مشکلات کشور و باید به این نکته مثبت توجه کرد که همه رقابت‌ها برای این است که مشکلات کشور حل شود و مردم یک رفاه نسبی و بهتری داشته باشند و رضایت مردم فراهم شود و وقتی رضایت مردم حاصل شود، در تمام میدان‌ها این مردم هستند که آنجا سرمایه‌گذاری می‌کنند و به میدان آمده و از کشور دفاع می‌کنند.

ممکن است قدرت و نفوذ قالیباف فرق کرده باشد

به نظر شما در حال حاضر قالیباف مانند سال ۹۸ از آن نفوذ و قدرت بالا برای چیدن لیست برخوردار است؟

باید یک مقدار جلوتر برویم، بالاخره او رئیس مجلس است، در رأس یک قوه قرار دارد و ممکن است نفوذ و گستره عملش با دوره قبل فرق کند اما چیزی که مردم به آن توجه می‌کنند، عملکرد مجلس است و دیگر مثل گذشته به اشخاص توجه نمی‌کنند.

الان مردم نگاه می‌کنند می‌بینند کشور و مجلس چگونه اداره می‌شود و افراد چگونه وظایف‌شان را انجام می‌دهند و الان عملکردها مهمتر است از اینکه چه اشخاصی هستند و چه کار می‌کنند، یعنی در ارزیابی‌ها باید به عملکرد و مدیریت و هیات رئیسه مجلس بیشتر توجه شود.

در انتخابات مجلس دوازدهم وحدت شورای ائتلاف و شورای وحدت تا چه اندازه ممکن است و اگر سهم‌خواهی صورت بگیرد، این قضیه از سوی چه جریانی محتمل‌تر است؟

در این چند سال گذشته ما در شورای وحدت به صورت گسترده در همه استان‌های کشور فعالیت می‌کنیم. شورای وحدت سه رکن دارد؛ که عبارت از احزاب، اقشار و روحانیت است که ما در کنار جامعه روحانیت هستیم. در کل استان‌های کشور هم شبیه همین هیات عالی شورای وحدت که از همین سه رکن تشکیل شده و حضور داریم، در استان‌های کشور هم الان این شوراها تشکیل شده است.

پارلمان استانی را هم در استان‌های مختلف شکل داده‌ایم. کار خودمان را انجام می‌دهیم، هم در پیش ثبت‌نام و هم در ثبت‌نام قطعی. الان هم لیست افرادی که در استان‌ها ثبت‌نام قطعی کرده‌اند را درخواست کرده‌ایم و این لیست‌ها دارد می‌آید که بعد وارد بحث بررسی نامزدها شویم و بر اساس شاخص‌ها، کسانی را که در اولویت هستند را انتخاب کنیم.

این کاری را که شورای وحدت دارد انجام می‌دهد را احساس می‌کنیم یک وظیفه ملی، سیاسی و دینی است که داریم انجام می‌دهیم. شورای ائتلاف هم قاعدتا دارد کار خودش را انجام می‌دهد.

آغوش شورای وحدت باز است اما...

موضع ما هم در انتخابات قبلی و هم در این انتخابات این است که بین نیروهای انقلابی، دلسوز و اصولگرا، یک وحدت، هماهنگی و هم‌افزایی وجود داشته باشد و الان هم موضع ما همین است و آغوش ما باز است تا با همه این گروه‌هایی که عرض کردم با هم همفکری کرده و به وحدت برسیم اما اگر لوازمش فراهم نشود، یعنی گروه‌های دیگر مثل شورای ائتلاف، جبهه پایداری یا گروه‌های دیگری که در جبهه انقلاب فعالیت می‌کنند اگر تمایلی به این وحدت نداشته باشند، شورای وحدت قطعا کار خودش را به صورت گسترده در کل کشور به صورت مستقل انجام می‌دهد.

ولی هیچ موقع ما راه مذاکره و وحدت را نمی‌بندیم و خودمان هم پیش‌قدم هستیم و توصیه ما هم به وحدت است تا إن‌شاءالله یک انتخابات گسترده و پرشور داشته باشیم و جریان‌های سیاسی دیگر مثل اصلاح‌طلبان و ... هم در میدان هستند، افراد زیادی از آنها، پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام کرده،فعالیت می‌کنند و این یک امر طبیعی است که هر کسی و هر گروه سیاسی برای اینکه بتواند آرای بیشتری از مردم را جذب کند و یک انتخابات با مشارکت بالاتری را طراحی کند، فعالیت خودش را انجام دهد.

با توجه به اینکه گفتید جریان‌های مختلف حضور دارند، از نظر شما کدام جریان الان سهم‌خواهی بیشتری دارد؟

هنوز این مسائل مطرح نشده است. الان ما در مرحله‌ای هستیم که تلاش می‌کنیم تا کار خودمان را انجام دهیم و آماده هم هستیم که با همه گروه‌هایی که با شورای وحدت همفکر هستند و در جبهه انقلاب قرار دارند، دلسوز، مؤمن، متدین و اصولگرا هستند، همفکری و رایزنی داشته باشیم تا إن‌شاءالله بتوانیم با هم یک هم‌افزایی را در عرصه نیروهای انقلابی داشته باشیم.

سیدشهاب الدین صدر اصولگرایان شورای وحدت انتخابات